Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1942 ggr
teezan
0

väldigt valpig.

jag har en hund som blir 2 år i slutet av augusti men han är fortfarande väldigt valpig! jag undrar om detta är vanligt?

han får fortfarande valpiga busryck (speciellt i löst tillstånd), bomull i öronen, svårt att koncentrera sig, tycker allt är helfestligt och spännande och studsar gärna som en boll, har ganska dålig impulskontroll, fortfarande svårt för nya miljöer och han ser spöken till och från. 

han är ju inte helt utom kontroll och det går ju att lugna honom och få ordning på det han gör men han känns så himla valpbusig liksom. är kanske bara hans personlighet,  han kanske är en clown ;)

han kastrerades relativt tidigt, kan det spela in?

sen har han inte har mognat ordentligt än men många tror att han är yngre än vad han är på grund av hur han beter sig så det är därför jag undrar om det är vanligt.

Pennybus
0

Min väns labbe/golden kastrerades tidigt och är 3 år nu men beter sig som en 9månaders valp, tror det är ganska vanligt hos retrieverna iaf, de är ju överlag ganska flamsiga men tror kastreringen spelar med också.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Frida B
0

Vilken ras är han?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Michaela-N
0

Japp. Vanligare är det med större raser men jag har också tyckt att min hund blev vuxen i sinnet väldigt sent och långt efter att han var färdigvuxen.

teezan
0

#1 han kastrerades vid 9 månader och det känns som han är kvar i den åldern ja ;) något bättre har det ju blivit med hjälp av träning men det kan vara lite frustrerande ibland då den åldern (eller rättare sagt beteenden i den åldern) kan vara rätt jobbig. 

men sen har det kanske att göra med att han har retriever i sig. han verkar mogna väldigt sakta i alla fall, även om det självklart skett förändringar under året som gått.

#2 han är en blandning av labrador och pinscher.

Pennybus
0

#4 Dåså, förvänta dig inte en vuxen hund förrens han är 5 år! Nämen, han lär nog mogna sent, min väns retriever är väääldigt valpig fortfarande :|

teezan
0

#3 bra på ett sätt i alla fall, så jag inte går runt och tror att jag gör en massa fel, för den tanken slår ju en ibland ;) 

gissar på att vår kille också kommer mogna väldigt sent. han är ju väldigt underhållande som han är nu men ibland kan det bli lite för mycket av det goda, haha.

teezan
0

#5 yey ;) valpighet i all ära, men SÅ kul är det kanske inte alla gånger ;)

Pennybus
0

#7 Jadu, om manska träna agility är det inte så roligt med en valp som ska springa och fjolla sig, tänk dig det i större, äldre format ):

teezan
0

#8 kul att du nämner just agility, för det är just det vi håller på med för tillfället och det går typ inte att släppa honom där för han får tokryck och ska springa i 110 överallt och ingenstans. han kopplar lätt bort och vill fram till de andra och har väldigt svårt att sitta still och koncentrera sig på vad matte vill. myror i brallan kan man väl säga. och det ska luktas överallt! han kan bli helt paralyserad av en fläck mitt i alltihop. det kan visserligen ha att göra med att han inte är van att jobba i den sortens störning men ändå.

vanligtvis tycker jag vi har en bra kontakt och han är hyfsat lyhörd och följsam men på agilityn är det nästan pinsamt, jag känner mig skitdålig ;) där blir han fjantigast i stan!

Pennybus
0

#9 Haha gud, måste vara synsk! 😂 Testa att hyra en träningslokal med en kompis, vet inte riktigt vart du bor men Göteborg har flera hallar som dom hyr ut, jag hade tänkt hyra en med min kompis som har retrievern, och träna agility i, just för att bygga upp hans(och mins) fokus bland andra hundar, men vi börjar smått med bara en hund :)

teezan
0

#10 haha, du är nog det!

ja, jag visste att det skulle bli en utmaning för honom och det visade sig bli värre än vad jag trott ;) men men. det är ju inte lätt för honom heller, han vet inte bättre.

vi har tillgång till den planen utanför kurstillfällena så vi ska åka dit och hoppas det är tomt så vi får ut nåt av kursen :) vissa gånger har jag fått använda kopplet och det stör ju "flowet" en hel del och det är ju synd. han är sjukt snabb och faktiskt rätt duktig tycker jag.

jag bor inte så långt ifrån göteborg faktiskt så det kanske vore en idé. men finns kanske nåt att hyra här omkring också om jag kikar runt.

Pennybus
0

#11 Jag hade inte haft något emot en träningskompis till(Iof har jag bara en menmen..xD) och hade tänkt hyra göteborgs hundarena i kärra 1-2 timmar, då de ändå har sänkt priset till 150kr/timman, du får gärna hänga på om du vill (:

Nicollan
0

Mina föräldrars golden blandis är 10 år och fortfarande valp i sinnet. Även om det är väldigt irriterande imellanåt är det ändå så charmigt. Det är ju sån han är =)

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

teezan
0

#12 vilket trevligt erbjudande ;) kanske vi kan då! har inte heller direkt träningskompisar mer än på kurs och en lekkamrat till vovven. så det är ju alltid skoj!

#13 haha, då är det kanske bäst att jag vänjer mig vid det här då. och visst är det charmigt ibland. 

vi får väl se hur mycket han bestämmer sig för att mogna ;)

Ratlings
0

Min amstaff hane SKA vara 2 år.. Det står så i hans papper. Men hjärnan hänger inte riktigt med där heller. 😉

// Lise
When nothing goes right, go left!

teezan
0

#15 då är jag inte ensam om den känslan med andra ord ;) tokstollar!

Ratlings
0

#16 Absolut inte! 🤪

// Lise
When nothing goes right, go left!

Frosstis
0

#12 I kärra?! Seriöst? :D Finns det en sådan här..??

Frosstis
0

Läste mer om hallen, vad roligt! Jag bor i Kärra så det tar 5 minuter att åka dit :)

Pennybus
0

#19 Ja..(: