Vaktbeteende
Har börjat ge min pojk på 5 år märgben då jag förstått att det är det bästa, men han vaktar.. Kiro har aldrig vaktat någonting annat innan, man får ta mat och leksaker ifrån honom, men med just märgben så morrar han när man kommer för nära vilket känns väldigt otrevligt. Har ju en katt och är rädd att han ska vakta även mot henne. Varför vaktar han endast märgben och hur kan jag få bort beteendet? Vill ju kunna ge honom riktiga ben!
Märgben är inget att rekommendera för övrigt, har för mig att hundarna kan bita av sina tänder.
Ta bort benet ifrån henne helt enkelt, eller gör ett byte, hon får t.e.x. kött så får du benet o.s.v. (:
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Märgben är alldeles utmärkt att ge, är det en ny sak för din hund kan däremot lite vakt gärna komma in. Min yngsta tös blev riktigt vaktig om sina märgben i den åldern för det var ju något av det bästa hon visste.
Vi gjorde som så att vi spärrade av med kompostgaller så att det blev tryggare för henne i och med att katterna och äldsta tiken inte kunde gå för nära, sedan satt vi bredvid henne och pratade, när hon var helt okej med det så började vi klappa henne lite medan vi satt med och hon var lugn med det.
Ger jag mina hundar något så är det inget jag går och tar ifrån dem för att pröva, det ska helt enkelt inte få finnas en anledning till att vakta. På så sätt har jag också hundar som är trygga med att jag aldrig skulle plocka något som dem får ha, och jag kan utan problem ta saker de får tag i som de inte får ha.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Min gamling började säga ifrån till sina närgångna katter vid typ 6 års ålder. Jag tillåter att han vaktar mot dem, han skulle aldrig skada dom. Detsamma gäller valpen, om gamlingen morrar åt valpen när han försöker ta ett ben av honom eller säger ifrån ordentligt lägger jag mig inte i det. Jag kan läsa av min hund och även på valpens reaktion att det inte finns något att oroa sig för, min gamling vet vad han gör.
Däremot skulle jag inte acceptera vakt mot mig. Jag äger allt jag vill ha, precis som min gamling kan ta vad han vill från valpen utan tjaffs. Det är en fråga om rang.
Bänd aldrig något ur hundens mun, det kan resultera i ett utfall (ofarlig eller skarpt) och du gör inte intryck att ha ägande över benet. Se till att hunden går ifrån benet eller släpper det innan du tar det. Om det inte går med ren pondus, lär hunden att släppa det på kommando och ge då en godis som belöning. Ren byteshandel kan jag förstå i skarpt läge, men jag förstår inte riktigt hur det ska ge dig pondus om du måste erbjuda något i byte för att få det du vill ha.
Däremot tycker jag inte att man ska ta ben eller annat av hunden hit och dit bara för att hävda sig. Det tror jag bara skapar en oro hos hunden om den inte får vara ifred med sitt ben utan måste vara på sin vakt. Men hunden måste kunna lämna ben och leksaker ifrån sig, mina hundar får tex inte ta med sig vissa ben när vi går på promenad, då säger jag det vid grinden och dom släpper det, sen får dom passera.
Man måste inte vara nära hunden när man ber den släppa ett föremål. Att göra det inför en promenad eller liknande kan vara ett bra tillfälle för då vankas ju något annat roligt så det blir ju självbelönande.
Självklart får kiro ha sitt ben när han har fått det, men det finns tillfällen man behöver plocka undan det, så som när hans väääldigt matglada kompis kommer och hälsar på vilket sker varje dag, man vill ju inte i nåt bråk i mellan dom! Jag lät honom vara med sitt ben och passade på att plocka undan det när han självmant hade gått ifrån det och tröttnat, tror aldrig att han skulle göra mig något, han har stor respekt och vaktar som sagt inte annars. Är mest rädd att beteendet ska stegra sig, det finns ju gånger man faktiskt måste kunna ta benet ifrån honom eller komma nära liksom. Har sagt till alla andra att låta honom vara ifred när han har sitt ben och inte provocera honom, det är endast om man går fram och tittar på benet som om man ska ta det han morrar. Tack för tipsen! Får försöka visa honom att ingen ska ta hans goda ben bara för att man kommer nära helt enkelt!
Om du kallar in honom, tar han benet med sig eller lämnar han det? Om han tar det med sig, kan du be honom släppa det då? Om han lämnar det, kan du säga åt honom att inte gå tillbaka till det igen? Det kan vara en utgångspunkt att börja med isf. :)
Hoppas det löser sig!
Kallar jag så lämnar han det, får väl försöka att kalla in honom, be honom att stanna, hämta benet och ge godis och en massa beröm! Kan nog fungera, han brukar svara super på positiv förstärkning! Förhoppningsvis förstår han snart att ingen vill ta hans ben ifrån honom! Kan man ge märgben varje dag? Han gnager inte upp allt på en gång, men magen har inte reagerat på det iallafall!
Om han lämnar benet vid inkallning är det ett gott tecken! Om du också kan gå dit och ta det utan att han går imellan och "själ" det. Då tror jag att du kan ha lite is i magen en tid och se om inte beteendet bara beror på att han aldrig fått märgben och tyckte att det var alldeles fantastiskt gott. :)
Märgben kan du ge ganska ofta, men det beror ju lite på storlek osv. Du märker ju om han blir dålig i magen och då kanske du givit lite för mycket. Mina har märgben utomhus mest helatiden och de ligger länge på tomten innan jag anser att de är förbrukade. Ibland finns det märg kvar som dom inte kommer åt, ibland är det ingenting kvar men dom gnager ändå på det. Så du behöver ju inte ge ett nytt varje dag utan låt han ha det gamla ett tag även om märgen är slut.
Jag hade inte givit märgben inne om hunden visade mycket vakt, risken är att den känner sig trängd och ligger och småvaktar hela tiden. När det är avdramatiserat kan man ha det inne.
Tack! Kiro fick gnaga en liten stund idag medans jag städade och så, och han morrade inte när jag gick mot honom! Det är nog som ni säger, att han bara är ovan och tycker att det är suuupergott!