Dåligt fokus?
Tror ni att det kan ha med alla nya dofter och så nu på sommaren som min hund blivit så dålig på att hålla fokus på mig?
Ibland känns det som hon verkligen totalt ignorerar mig när vi är ute. Nosen går i backen hela tiden. Jag brukar aktivera mycket utomhus med att hoppa henne hoppa upp på stenar, leta godis i gräs/buskar/bark och jaga varandra men nu för tiden vill hon nästan bara nosa när vi är ute och sova som en stock inomhus.
Iofs kanske det är värmen? Vad tycker ni? Borde jag spara all aktivering tills senare på dagen när det är svalare eller är det bara en fas hon går i genom när alla dofter runt i kring har blivit så intressanta?
Min hane är likadan, ska lukta överallt när vi är ute men han har ändå koll på mig och vet han att jag har godis med mig så fokuserar han bra. Tror inte det spelar någon roll om du sparar aktiveringen till kvällen, när han nosar så mycket som han gör blir han helt slut i huvvet och det borde räcka och bli över som aktivering.
Ok, tänker bara att det inte är så jättekul (i alla fall inte för mig) när jag vill gå vidare och hon går runt och nosar överallt. Kanske för köra lite mer sökövningar då. Hon verkar ju ha en bra nos. 🙂