få grannhunden att acceptera
Har en valp på 4,9 månader som självklart vill hälsa å busa å vi har en granne under som har en BC-hane på ca 9 vårar under som vi och grannen försöker att låta dem träffas så att två hanar kan bo under samma tak utan att det blir en massa liv eller morr, för den sakens skull.
Nu är det dock så att, till grannens förvånan, så är denna BC-kille TOTALT ointresserad utav min Lillebror, han bryr sig inte om honom ett skvätt, totalignonerar honom, och kommer han för nära så morrar han å blottar tänderna, men han gör ingenting. Annars brukar denna BC-kille gilla både valpar och tikar.
Hur kan detta komma sig? Kan det vara att han känner konkurrans då dom bor i samma hus? Hur kan man lösa detta på ett bra sätt så att herrarna kan leva i frid i samma hus? (OM de nu skulle uppstå bitterhet) .. Någon som har några förslag/varit i samma sits?
Tycker personligen att ni inte ska tvinga på hundarna varandra. Utan bara låta de förstå och acceptera att de bor i samma hus. Gå gärna promenader ihop så de ser varandra, men kräv inte att de ska umgås i övrigt. Låt dem bara veta att de kommer mötas, men inga övriga krav på att ha något med varandra att göra om de inte vill.
Tvingar man på dem kontakt, kan det istället bli värre och de börjar hata varandra.
/Elisa
Jag kan säga att när jag skaffade min valp tog det mer än en månad innan min vuxna hund slutade ignorera henne. Så ge de tid.
Besök min blogg: http://bumpi.se