Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 743 ggr
Catta-
0

Kräsen hund...

Luna är snart 6 månader och har nu bestämt sig för att torrisarna är pest och pina att äta. Förut kunde jag lura i henne dom om jag lekte lite med maten först. Men det funkar inte längre. Hon växer ju och måste få i sig sin mat så jag fick ett råd att bara ge henne färskmat(hon fick annars endast det på mornarna) och lite råa ben/torkade inälvor m.m ett tag och sedan börja med torrisarna efter ett tag igen. 
Problemet är nu att hon har börjat spy upp sin frukost. Första dagen gick bra med sedan dess har hon spytt(3 dagar).
Vad tror ni att detta kan bero på? Hon äter lite snabbt men kvällsmålet går ner bra. Testade att dela upp frukosten idag med hon spydde ändå. Kan hon spy pga när hon äter pga att hon är så hungrig? Färskfoder är ju lättsmält och hon äter ju inte på en 10 timmar under natten. Kanske ska ge något lite mer svårsmält innan vi går och lägger oss? Hade aldrig problem med detta när hon åt sitt torrfoder på kvällen.
Annars mår hon jättebra. Bra avföring och pigg och glad som vanligt.

(Ska självklart ringa veterinär om detta inte upphör)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[typellisch]
0

Ge sista måltiden innan du går och lägger dig.
Molly får sin mat vid 22-23 tiden och håller sig bra till 07-08 tiden. Förut spydde hon varje morgon pga tom mage så hon fick torrfoder innan läggdags men sen provade jag att ge henne mat innan vi gick och la oss och det funkar perfekt.

Catta-
0

När hon fick torrfoder på kvällen gav jag henne det vid 21 och sedan frukost mellan 7-8 och det funkade bra. Men färskfoder är ju som sagt mer lättsmält så jag ska prova att ge ännu senare :) Tack för svar!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[typellisch]
0

#2 Ja :) Jag gav Molly middag vid 18-19 tiden när hon gick på torrfoder och höll sig då till 07-08 dagen efter. Gjorde samma sak med färskfodret och vips spydde hon varje morgon.
Allt beror ju på när ni lägger er också :) Vi lägger oss alltid mellan 23 och midnatt och då håller sig Molly bra fram till frukosten.

Det är så jobbigt med färskfoder ibland för det är så lättsmält :( Vi var ute på ärenden i 3 timmar igår och Molly hängde på, jag anade att hon skulle spy pga tom mage pga att färskfoder är lättsmält + motion i 3 timmar (vi går typ vart vi än ska så) och så skulle vi vara hos min bror hela dagen så sprang in på Ica och köpte Doggy och 5 minuter ifrån min bror spydde såklart Molly pga tom mage.
Inte alltid lätt alla gånger!