Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 2867 ggr
StellaAG
3/18/18, 11:49 AM

Stackars hund som motioneras?

Tycker ni att folk brukar reagera negativt när ni är ute och motionerar era hundar? Jag och sambon bor centralt, och jag tycker att vi får många onda blickar när vi är ute och tränar hundarna. Det verkar som att folk tycker att man är en lat jäkel som "plågar" sin hund. Allra värst är det nog när vi kör klövjeväska eller cyklar, då har vi t.o.m. fått elaka kommentarer! 

Är det bara jag, eller är det någon som känner igen sig?

Annons:
[IdaSoren]
3/18/18, 11:55 AM
#1

Förstår inte, vad har ni fått för kommentarer? Att det skulle vara synd om hundarna för att de tvingas röra på sig? 🤔

Jag har aldrig varit med om något sådant. Vi bor också ganska centralt och i vårt område är det ofta vi möter folk som både springer, cyklar och åker skidor med sina hundar. Min sambo brukar jogga med Jackie och vi kör också klövjeväska ibland, den enda kommentaren vi har fått är att det är gulligt att hunden får bära sin egen väska.

JoannaLi
3/18/18, 12:01 PM
#2

Har fått en del blickar när vi drar kedja, och när han burit klövja på kollektivtrafik (jag ska bära mina grejer själv istället för att lasta det på hunden). 

Inga kommentarer hittills :)

[nevamisse]
3/18/18, 12:32 PM
#3

Vad konstigt, det är väl bra att hundarna får motion och tränas. De få ggr jag sett en hund med väska eller tyngder på sig, så har jag tittat och tänkt att det är bra att den tränas.

Kalli
3/18/18, 12:40 PM
#4

Jag tränar dragweight och ja, det blir en del negativa kommentarer och blickar. Är de nyfikna får folk gärna fråga men dessa fram mumlande kommentarer till en rygg känns onödiga.

flocken
3/18/18, 2:05 PM
#5

Har både fått blickar & kommentarer. Framför när jag säger hur mkt vi kan gå. Ca 1 mil/ dag. O när snön låg drog vår shabrador pulka med 5 åringen jätte lycklig. Fick åka hundsläde. Här där jag bor ser man aldrig arbetande hundar. Nu blir det snart cykel träning med schabradoren. Den andra är rädd för cyklar. De låter, så han ska få börja bära väska.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Changrila
3/18/18, 2:22 PM
#6

Tvärt om, jag får mest höra "Oj, de där hundarna behöver mycket motion va?".

De negativa kommentarer jag fått har främst varit från folk som tycker att de ser "sååå magra ut!", men faktiskt, efter att jag började prata med barn vid skolor om varför mina hundar ser ut som de gör (de ska kunna springa jättejättesnabbt, lika snabbt som bilarna kör på stora vägen här i närheten!) så har det blivit mycket bättre. Nu hör jag istället nästan dagligen barn och vuxna som pratar om att mina hundar är sådana som springer snabbt. Ryktet sprider sig ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Zadeira
3/18/18, 2:52 PM
#7

Jag har aldrig upplevt att folk tycker synd om hunden när vi tränar, men däremot har jag upplevt folk som tycker synd om hunden för att jag är överviktig och "hur orkar jag aktivera hunden tillräckligt eftersom jag är tjock."

[kinjelooo]
3/18/18, 2:59 PM
#8

Jag upplever att folk i mitt område tittar konstigt när min hund drar mig i midjebälte. Oftast är det andra hundägare och jag gissar att många tror att jag inte har lärt hunden gå fint i koppel :D ignorance is a bliss

StellaAG
3/18/18, 4:25 PM
#9

#1 Bland annat "Jag tycker du borde bära dina egna grejer" när hunden hade klövjeväska, och senast idag när vi var ute och cyklade "den hunden får minsann inte njuta av vädret". Brukar inte bry mig, men ibland känns det trist, speciellt när man verkligen anstränger sig för att ta hand om sina hundar på bästa sätt. 

Hmm, här har jag faktiskt aldrig stött på någon som gjort annat än gått koppelpromenad med sin hund!

StellaAG
3/18/18, 4:31 PM
#10

#2 #4 skulle så gärna vilja köra dragweight med kedja men det har jag faktiskt inte vågat prova på här! Finns inte riktigt några bra vägar för det, plus att folk nog skulle tro att jag tränar min hund för kamp (har ju sådan ras…). 

#8 haha, samma här! Folk verkar tro att vi traskar runt med en riktig galning som vi inte orkar hålla i koppel :D

Misterfox
3/18/18, 5:04 PM
#11

Aldrig fått någon negativ kommentar när vi fystränat (än!). Däremot en löpare som tyckte att jag "fuskade" när jag körde canicross, dock med glimten i ögat.

flocken
3/18/18, 5:32 PM
#12

#7 Åh det med vikten känner jag igen. Men då oftast från läkare när mina blodprover är för bra för någon överviktig. Döm ingen efter hur de ser ut. Men annars är det inget jag märker av. Snarare " du som är ute så mkt här väl jätte bra kondis"

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

hemul
3/18/18, 7:09 PM
#13

#7 Det var det värsta jag hört! Idioter! 😡

Annons:
Fransu
3/18/18, 7:22 PM
#14

#7 Alltså, vad är det för fel på folk?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Jojaton
3/18/18, 7:25 PM
#15

#7 det där är ju helt sjukt! Hur kan man vara så fruktansvärt respektlös mot en annan människa?! Att dom inte skäms…!

Johanna - Instagram

Fisherling
3/18/18, 7:27 PM
#16

Aldrig hört någon klaga på att mina hundar får motion. Däremot får jag ofta frågor om Tinjas ras och färg, och då flikar jag ofta in att vi tränar och motionerar mycket, för det är vad de behöver ect ect.

Det är väl någon som sagt "åh en sån där behöver jobba mycket va?" och ja, det behöver de. Är dock ganska säker på att 90% av de som säger så tror hon är en BC 😂

Maleficum
3/18/18, 7:44 PM
#17

#7 De har ju helt klart ingen koll på att en "överviktig" person kan vara mer hälsosam och "frisk" än en mager eller "normalviktig" människa!

Själv är jag supersmal men senaste tiden har jag fått en energidip vilket gjort att jag knappt orkar gå ens 20 minuter (vilket är superjobbigt och frustrerande eftersom jag för två år sedan gick minst en 2 timmars promenad per dag).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Elsis matte
3/18/18, 8:11 PM
#18

#9 Hur ser hundens kroppsspråk ut? Kanske upplever de den som nere och olycklig när den fokuserar? Jag vet att min älskar vattentrask, hon klättrar nästan över kanterna för att få komma in men sedan ser hon miserabel ut när hon går (= hon är väldigt fokuserad).

[nevamisse]
3/18/18, 11:48 PM
#19

#7 Så bedrövligt och respektlöst, att folk inte har vett på att vara tysta, att de ens kan med att tänka så.

Hornslandet
3/19/18, 6:42 AM
#20

Aldrig hört nått liknande, snarare exakt tvärtom.

Annons:
Kalli
3/19/18, 10:16 AM
#21

#10: I vår grupp finns det flest muskelhundar. Jag tror säkert att de kan bidra, att folk har fördomar och tror att Dregweight är något man tränar bara för att vara häftig. Sen har vi ju flera andra raser också, ex. en Chihuahua. Han får mest positiva kommentarer på nätet men där har jag sett kommentarer att det är väl ok om man låter kamphundar dra men en chihuahua är inte byggd för sån fysisk aktivitet och så dyker det upp några "arga gubbar" bredvid upplagda bilder.

Hornslandet
3/19/18, 10:24 AM
#22

#21 Själv tycker jag det är skitcoolt att se småhundar köra tex DW. Man fattar ju att de kör på sina premisser liksom, de kan vara bra starka för sin viktklass.. Och såklart får man ju anta att ägarna inte pressar nån sorts hund bortom det de klarar av utan att skada sig.

Kalli
3/19/18, 10:58 AM
#23

#22: Absolut. Det går ju att göra fel och få skador men jag tycker vi har ett bra gäng och aktiva som jobbar inom djursjukvården . Mycket av vad vi gör går ju att förklara på ett vettigt sätt bara folk frågar men när något säger något elakt bakom ens rygg blir det ju svårare.

De flesta man möter är dock inte otrevliga, men enstaka gånger händer det. Oftast när vi går på andra ställen än vår hemmabas, där har väl folk vant sig. :)

reverse
3/19/18, 3:46 PM
#24

Har aldrig upplevt det, men hört flera historier från folk jag känner. Bland annat några som tyckte det var riktigt djurplågeri hundarna utsattes för, de borde få vara ”bara hundar”. Vad handlade det om? Jo, draghundar som dragtränade………..

 //Lina

Rafflan
3/20/18, 6:37 AM
#25

Nej aldrig, men det känns mer som ett stads problem och jag bor lite mer lantligt, ser folk här att man kommer tillbaka efter en långa promenader och hundarna flåsar och visa tecken att vara trötta, eller att hunden går med klöverväska eller drar ägaren på skidor fattar folk direkt att man är ute och tränar med hunden :)

Jag har vart mer nervös att få skit när jag bär min chihuahua under jacka när vi är ute och promenerar under vintern (pga klödkramp) medans dem andra 2 hundarna går på som vanligt, väntar på att någon "jag vet bäst människa" ska komma fram och skrika" "alla hundar kan gå, bara för att hon är chihuahua behöver inte hon bäras på!" xD

Upp till toppen
Annons: