Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2049 ggr
Pennybus
3

Brukshundsklubben

Om man går med i en bhk, får man t.e.x. träna där?

Agility m.m?

Hur välkomnande brukar de vara mot hundar som tokskäller?

Tänker ifall man hade åkt dit vid lunch eller något nu när man har sommarlov för att träna agility m.m, hur mycket folk/hundar brukar det vara där vid den tiden?

Kanske "dumma" frågor men jag är inte direkt den personen som vet allt om allt, och utöver det är jag ung och med en problemhund så vill vara 100% säker.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

brukshundar
2

Ja det brukar ju vara så att du får nyttja träningsmarkerna mot betalt medlemskap.

Sen tycker jag inte du ska bry dig om vad de tycker om att din hund tokskäller, du är ju där för att träna :) Tror faktiskt det är så att folk bryr sig mindre än vad man tror, vi har våra hjärnspöken och tror att alla andra har fokus på oss, men de flesta är ju också där för att träna just sin hund… Hundfolk är vana! Och på klubbarna så är ju folk vana med skällande hundar, du är garanterat inte ensam.

Jag har också en hund som skäller i början när vi kommer till klubben, men vi tränar på det och har folk problem med det får de komma fram till mig så tar vi diskussionen ;). Så brukar jag tänka. Men det är ingen som verkat ha problem med det hittills ;)

Hur mycket aktivitet det är på de olika klubbarna varierar ju lite. T.ex. om det är en stor eller liten klubb.

Jag tycker du ska bli medlem och åka dit! :) Om du känner att det verkar vara en bra klubb dvs.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

Pennybus
0

#1 Problemet är ju att jag inte vet om han kan släppa fokuset på andra hundar, om de kommer nära gör han utfall, så om han hade kunnat träna i närheten av andra hundar vet jag inte, det är därför jag blir orolig då han låter jättefarlig. Har dessutom aldrig varit på någon klubb över huvud taget, ska dock mejla klubben i min närhet och fråga hur det brukar vara där m.m, vore det en bra idé?

[TeamGolden]
0

Ja du får träna på din BK, men helst ska man hålla sig låg på kursdagar då de har första tjing på planerna då. 

Om din hund skäller ska du se till att det inte stör andras träning, för vet själv hur frustrerande det är med en ljudkänslig hund som lätt tappar fokus, och så har någon en hund som skäller på plan. Och samma här, se till att det inte är på kursdagarna, för då är det så tråkigt och oförskämt när man möter folk som promt ska vara där de dagarna och störa kurserna. :)

brukshundar
9

Försök då att i början inte gå så nära andra hundar, utan håll dig på avstånd så att säga och träna där. Du lär inte få bort problemet om du inte utsätter honom för det men som sagt börja på avstånd och ställ inte för höga krav på fokus i början osv. Tycker absolut du kan mejla din klubb och höra med dem :)

Stör andras träning?! Är man på klubben så får man väl åka dit med inställningen att man lär tåla att inte alla hundar är tysta och beter sig "normalt"?? Det är ju trots allt öppet för alla! Då kanske du ska träna mer med just DIN hund att den ska HA FOKUS på dig trots skällande hundar. Kanske även DÄR problemet ligger då?

Lilllens
6

#3 Och jag vet hur det är att ha en skällande hund, tycker att jag har precis lika mycket rätt att träna bland folk som du har. Dessutom är det väl bra för dig att träna bland en massa hundar som skäller om din hund är ljudkänslig??

TS, självklart kan du träna där trots att din hund är skällig! Det är ju trots allt hundmänniskor som förmodligen har förståelse, eller de borde ha det åtminstone.

[cindrus_89]
0

Sällan mycket folk på klubbenppå dagen. Kanske lite mer nu på sommaren. Men beror ju på vilken klubb du väljer. Vilken/vilka klubbar e du med i? Dör du e i Göteborg va?

[cindrus_89]
0

Åhh jag förväxlar nog dig med någon annan. För du bor inte i gbg??

[TeamGolden]
3

Här reser man ragg. 
Jag menade på att man HELST ska RESPEKTERA kursdagarna om man har en skällig hund, fy vilka otrevliga människor ni måste vara om ni faktiskt anser att ni ska stå på samma plan som valpkurserna när era hundar tok skäller och valparna helt virrar bort sig. 

Och det är alltid lika känsligt ämne, har man en skällig hund verkar det vara nånting hela väärlden ska acceptera, min åsikt är att har man inte en hund som kan sköta sig på bruksklubben (precis som barn som inte kan sköta sig på dagis inte får gå på dagis) ska man inte vara där. 

Jag säger det för ditt eget bästa TS, för du kommer få miljarder kalla blickar på dig från de som tränar om din hund börjar skälla från att ni kommer dit tills ni går, det kommer gå snack om ''den skälliga hunden'' och allt kommer bli så besvärligt, så kom dit med inställningen att din hund har problem med skällandet, istället för att kräva att uppåt 30 andra par ska acceptera en hund.

Telleliten
5

#8 äh skällande agilityhundar är ju inget konstigt.. snarare en regel än ett undantag!

och tränar man lydnad osv så ska ens hundar faktiskt klara av den störningen för det förekommer skällande hundar på lydnadstävlingar mm också.

Men visst det är olika inställningar på olika klubba.r Men du är absolut välkommen på Jönköpings brukshundsklubb med en skällig hund.

För var skulle du annars kunna träna? Det är ju just på bhk man ska få träna det man har problem med ju!

brukshundar
3

#8 Tycker du att det är konstigt?!

Skärp dig, ärligt talat!

Du har en oerhört tråkig inställning och jag blir faktiskt förbannad på folk som uttrycker sig så som dig.

För uppenbarligen verkar du inte ha så mycket kunskap.

Det är ingen som har sagt att man ska gå dit och störa några kursdeltagare, det är kanske mer underförstått att man inte är på planen när det är kurs. Men övrig tid får man vara där oavsett om ens hund skäller eller ej! Man är där för att träna, precis som alla! Menar du då att hon ska sätta sig hemma och hur ska TS då lösa problemet menar du?! Tränar man i hundrika miljöer med en hund som skäller avdramatiseras andra hundar för hunden så småningom och den lär sig att bete sig bland andra hundar! Men det kanske du inte tänkte på?

Och som jag skrev i förra inlägget, det är kanske DU då som inte ska åka till klubben om du har en så pass signalkänslig hund att den inte tål skall. Då kanske du ska träna lite på hemmaplan först och SEN träna i svårare miljöer? Att människor inte kan se utom sig själva förstår jag inte. Din hund har uppenbarligen också problem.  

När personer som dig skriver så där, ökar det knappast medlemsantalet till SBK!

TS jag tycker du ska skita helt i vad TeamGolden skriver. Så länge du har koll på din egen hund och tränar på det avstånd som krävs i början så ska det gå finfint ska du se.

[TeamGolden]
1

#9 Jo tack, det är något jag blir helt galen på 😂
Det är bara en status grej att hundarna skäller för ''de har så hiimla kul'' jo tjena magdalena. 🤪

Klart man får träna med en skällig hund på Bruksklubben, det är inte så att min hund fått stämbanden avklippta direkt, det handlade om att respektera kursdagarna, men det verkade de 6 personerna som gjorde ''bra inlägg'' på Brukshundars inlägg helt missat, det var bara allmänt resa ragg, läser man lite nogrannare tror jag nog de flesta håller med om att man inte ska störa kursdagarna, och är man så tom på respekt att man inte tycker det - tror jag man förlorar mycket själv på det, dvs man kanske inte blir den mest omtyckta på klubben om man stör varje kurstillfälle. :)

[TeamGolden]
0

#10 Trevliga klubben är ute på resa märker jag 🙂

Du verkar ju själv inte kunna läsa, och det stör mig riktigt mycket, men inte behöver jag häva ur mig massa otrevligheter riktat personligen till dig för det, vem är det som har tråkig inställning liksom 🤔

Trollhund
3

#8 Det jag reagerade mest på var att man ska respektera skällande hundar men inte ljudkänsliga hundar.

Klart båda parter måste respektera varandra. Och klart man ska få träna både skälliga och ljudkänsliga hundar. Därför är det bra att man frågar i förväg och kommunicerar med varandra :) Tränar man själv utanför kurstider så är det nog inte så ofta det krockar och gör det det så får man vara lyhörd och lösa situationen, men det går you both ways. :)

Pennybus
2

#6 Jag funderar på Göteborg Mölndals Bhk, jag bor i mölndals trakten :)

Och till alla som bråkar om skälliga hundar under kurser(icke deltagande) så hade jag inte ens tänkt sätta näsan på planen när det hålls kurs.

[TeamGolden]
0

#13 Pjuh, typ det jag ville få sagt. Hoppas de lyssnar bättre på dig 👍

[TeamGolden]
1

#14 Vad bra, då har vi ju det svaret, det behövdes alltså inte bli otrevlig stämning för att få ut det, det gick ju väldigt smidigt, bra då tror jag du är varmt välkommen på just din bruksklubb 🙂

Trollhund
0

#15 Det blir lätt missförstånd i text ^^

#14 Jag tror inte någon trodde det egentligen, bara ett missförstånd som uppstod. Tycker du var ganska tydlig med att du ville träna lite "själv" liksom :) Men du vet hur det blir, man vill gärna förklara sig när någon säger emot en :)

brukshundar
1

#12 Har du den inställningen och bemöter folk så dåligt, när TS vill träna sin hund, så kan du inte förvänta mig att vara trevlig mot dig heller.

Tolka det hur du själv vill.

Inte kan läsa? Det är ju du som verkar prata med dig själv? Eftersom fortfarande så har inte TS ens nämnt att hon ska dit när det är kurs och träna så varför fortsätter du dilla om det förstår jag inte?! Kan du svara på det? va?

Det är klart alla ska respektera varandra, men fortfarande - har man en hund som störs av skall ska man träna på det inte undvika dem situationerna heller. "Min hund är signalkänslig så den störs av skall" Vilken dålig ursäkt!

Alla medlemmar har rätt att vara på klubben, sen om man vill dela "plan" med ett ekipage får man kanske samråda eller vänta på att den ena tränat klart.

Telleliten
2

jo klart man ska respektera kursen och dom har förtur på planen. Men jag tänkte nog lite utifrån min klubb där vi har flera planer.

Men en skällig hund hörs över hela områden och det är nått som är helt ok för det är ju en hundklubb. 

#9 nej, hudarna har så hög stressnivå i agility och därför skällandet kommer naturligt för många hundar. Både på gott och ont men då lägga massa tid på att dämpa skällandet så försvinner ju snabbheten i hunden. Så nej inte status utan en bieffekt.

[cindrus_89]
1

Du är varmt välkommen till våran klubb på angered bhk med.  lite fel sidan stan men det är en liten, men hittills den trevligaste och goaste bemöttande jag varit med om på någon brukshundsklubbar. så har därför valt å engagera mig mer i den klubben. 
Jag är med i göteborgsavd också å där e också bra stämning. och gmbk e bra med men det e mycket lydnads och bruks folk där men de har en fantastisk miljö och super fina planer på den klubben=)

brukshundar
1

Tänkte också så. Vi har 3 appellplaner, väldigt mycket utrymme på alla tre dessutom. Och det är ändå en vääääldigt liten klubb.

Det som du beskriver i agility är detsamma i skyddsträning. Hundarna går upp i så otroliga drifter och förväntningar skapas. Vi har en "skyddsplan" på vår klubb och där tränar dem och jo min själ det LÅTER, både från hundarna som "kör" och de som står vid sidan. Och rallylydnadsgänget brukar träna vid planen intill. Så ingen som klagar här inte…

Min hund låter när hon ska titta på och precis när vi kommer till klubben, tränar vi så är hon tyst då hon är fokuserad på sin uppgift. Och det brukar ju knappast vara så att en hund skäller konstant, kanske om man tittar på en tävling eller bara sitter där, då är det ju mer vanligt. Men många som är där tränar ju mer än bara sitter där och då får hundarna en uppgift.

Trollhund
1

#18 Jag tycker vi har samma slutsats på våra meddelanden? Om det krockar så kommunicerar man och antingen så löser man det genom att träna samtidigt eller väntar ut varandra.

Jag tycker inte att det är en dålig ursäkt så jag inte kan veta något om hur de tränar. De kanske just börjat träna och vill träna på störningen av att bara vara på brukshundsklubben men att skall och annat blir en för hög störning för träningsnivån man ligger på. 

Klart jag förstår din poäng att man om man har en hund som störs av skall att man måste träna på det också, men ibland kanske man behöver träna på andra saker också än just det momentet för att kunna träna på det fullt ut :) Alla hundar är olika och klarar därför av olika mycket störning olika fort. Alla har också olika bakgrund och olika anledningar till sådana "problem", olika stresskänslighet osv.

Jag hoppas du förstår hur jag tänker ^^ Och som sagt, detta gäller ju alla typer av hundar och deras egenheter. Ingen hund går alltid före. En ljudkänslighund går inte alltid före en hund som skäller ex. Det är inte alls vad jag menar, bara att man måste lyssna på varandra och inte bara avfärda den andres anledningar.

Hur som helst tänker jag inte fortsätta gå OT, tycker TS har fått bra svar och hoppas att hon får positiva svar från sin brukshundsklubb. Lycka till med träningen!

brukshundar
2

Jag tycker att det är en dålig ursäkt, då klubben är som sagt öppen för alla medlemmar och skulle någon med en signalkänslig hund säga åt mig att jag ska gå ifrån klubben för att hens hund störs av min, skulle jag ta den diskussionen kan jag lova. För det är sådana vibbar TeamGoldens inställning ger mig. Hon ger mig inga vibbar av att man pratar med varandra och kommunicerar och respekterar varandra.

Du kanske missade det här bland annat:

" min åsikt är att har man inte en hund som kan sköta sig på bruksklubben (precis som barn som inte kan sköta sig på dagis inte får gå på dagis) ska man inte vara där."

"Jag säger det för ditt eget bästa TS, för du kommer få miljarder kalla blickar på dig från de som tränar om din hund börjar skälla från att ni kommer dit tills ni går, det kommer gå snack om ''den skälliga hunden'' och allt kommer bli så besvärligt"

För mig handlar inte det om ömsesidig respekt överhuvudtaget. Att skriva så som TeamGolden gjorde gör människor osäkra, för att inte säga ungdomar som är lättpåverkade men som vi behöver så mycket på klubbarna. 

Jag har inga problem med att respektera att folk som kanske är på klubben och vill träna lydnad, och så kommer jag dit med min som skäller i början, och denne person som tränar pratar med mig och förklarar att hens hund inte är van vid så mycket störning och hen gärna vill köra det här lydnadspasset. (OM vi nu bara hade haft en plan till godo dvs.) Då kan jag vänta ut ekipaget och gå på avstånd med min och ge henne en annan uppgift som jag vet får hunden att lugna ner sig. Nu har jag inte riktigt det problemet då vi har fler "planer" och har man fler planer på en klubb kan man ju inte komma och säga åt någon med en skällig hund att gå ifrån klubben eller inte träna om denne tränar på en annan plan. Man får hålla sig på "sin" plan helt enkelt. För folk måste åka dit med att det faktiskt låter på en bk, handlar det om att dela appellplan med en hund som låter lite mycket är det en helt annan sak. Då får man som sagt samråda.

Men man ska INTE som TeamGolden ha inställningen att folk kommer ge en blickar, att man inte hör hemma på en bk om ens hund skäller osv. Det är helt fel inställning.

Vissa klubbar har även sk träningskvällar där många medlemmar kommer och tränar och hjälper varandra med träning, kolla om det finns även på din klubb TS, det är jättebra för störningsträning och knyta kontakter. Det brukar dessutom finnas "träningsvärdar" som svarar på dina frågor.

Trollhund
0

Varför blandar du in TeamGolden när du och jag pratar? Du kan ju inte reagera på något hen skriver när du sedan skriver till Mig. Jag kan inte stå till svars för det någon annan skriver och det är inte heller det jag säger.

Om klubben är öppen för alla så är den öppen för både skälliga och signalkänsliga hundar. Jag har inte sagt att en ägare till en signalkänslig hund har rätt att avhysa en skällig hund. Jag påpekar till och med väldigt tydligt att ingen hund med sina "problem" direkt går före någon annan. Bara att om det krockar får man lösa det och respektera varandra. Det är inte respekt att be den ena gå och du drar dina exempel väldigt långt och tvärt mot vad jag skriver.

brukshundar
0

#24 Blandar in? Vi pratar om det TeamGolden SKREV trodde jag, det hör ju till diskussionen?

Jag tycker jag har kommit med bra exempel på vad jag menar, sen får du tycka vad du vill ;)

Brabra, då är vi överens.

Trollhund
0

#25 Klassiskt missförstånd. x) Nej, jag har inte pratat om TeamGolden, utan till dig. Vilket ju blev samma ämne eftersom det du skrev var en reaktion mot TeamGolden. Jag tar på mig det, var nog inte så tydlig om det som jag trodde :)

Jag förstår ditt exempel, jag menade bara att om det var som ett motsvar mot det jag skrev så var det att gå för långt, och då menar jag att den ena hade rätt av avhysa den andra, för det var ju absolut INTE vad jag menade. Och nu förtydligar jag bara vad jag menar. Ditt andra exempel var ett bra exempel på hur det kan se ut som det nu faktiskt skulle krocka :)

Haha, ja, det roliga är ju att vi håller med varandra :P Alla får vara där, punkt, och ingen har rätt att säga åt den ena eller den andra "Nej, du får gå för min hund klarar inte av det din hund gör/din hund."

brukshundar
1

#25 OK, det är lugnt. :)

Ja det låter ju som att vi är överens tycker jag!😃👍

[jahoda]
1

Klart du kan träna på BK! Det är ingen fara alls, det är ju inte så att alla står ihoptryckta på ett par kvadratmeter och tränar utan det finns rejäla ytor där du kan ta ut det avstånd du vill. Vissa klubbar har speciella regler kring agilityutrustningen, typ att man ska be någon om hjälp så de visar hur man gör på rätt sätt, men det brukar stå på hemsidan. 

De flesta klubbar har en träningsdag i veckan då det  är öppen träning och mycket folk. Vill du vara lite mer ifred kan du välja en annan dag, men man är välkommen med högljudda och osäkra hundar så länge du inte stör. Och då menar jag inte att din hund skäller för tro mig, det förekommer redan! På parkeringen där hundar sitter i bilen och ser andra främmande hundar passera brukar det låta rejält, jag ser det som utmärkt störning för min hund som har lätt för att distraheras av andra hundar ;)

[TeamGolden]
0

Meh, så tråkigt när folk pratar över huvudet på en 😕
Man har inte ens chans att försvara sig när man ser ett långt svar till nån annan där ens ifokusnamn syns flera gånger i texten, så tråkigt att det ska behövas sänkas så lågt 😐

brukshundar
4

#29 Men ta av dig offerkoftan för den klär dig inte.

Vad är problemet? Det är ju en diskussion i ett forum så jag pratar väl knappast över huvudet på dig eftersom att du har tillfälle att skriva när du vill.

[TeamGolden]
0

#30 Du är så himla otrevlig verkligen, det är därför jag inte vill ta en diskussion med dig.

brukshundar
0

#31 Nä det är ingen som har tvingat dig till det heller.

Asuna
4

klart du kan åka till brukshundsklubben med din hund :)

Har du prövat att åka dit? min första hund hade en förmåga att tokskälla men när vi åkte ut till klubben så kom hon av sig för att det var för många hundar att skälla på ;)

På brukshundsklubbarna finns det ofta hund kunniga människor som du kan få tips och hjälp av med träningen.

Lycka till!

[typellisch]
2

TS, om jag var dig skulle jag kontakta dom på klubben via mejl :) Då kan du berätta din situation och höra vad dom anser istället för att höra dittan och dattan här om att du inte ska vara välkommen osv.

[Murvel]
2

Eller kanske ännu bättre - gå dit (med eller utan hund) och se hur det verkar vara där. Vad är det för stämning? Är det kanske andra hundar som skäller? Om ja - hur mycket då? Är det bara på agilityplanen skall anses vara ok? Om man ringer/mailar först och säger att man funderar på att bli medlem, så lär de tillåta att man kommer och tittar till stället utan att ha betalt.

brukshundar
0

Man kan gå dit först om man är osäker, men man ska inte strunta i att fortsätta gå dit om det inte är någon hund som skäller när man är där och tittar. Man ska liksom inte känna: "Åh nej, alla hundar är lugna förutom min"

Klart det inte bara på agilityplan skall anses vara ok, på min klubb har vi i alla fall ingen regel om att det inte är OK med skällande hundar osv. Bara att om man ska ha sin hund lös så ska den vara under sådan lydnad som om den vore kopplad, dvs inte springa fram till andra hundar osv.

Man kan även se om klubben har en policy på hemsida, så kan man läsa igenom den.

Lilllens
2

#31 Rannsaka dig själv innan du går på andra, du är inte heller speciellt trevlig.

[Murvel]
1

#36. Absolut. Jag tänkte väl egentligen mest att hon säkerligen skulle höra andra hundskall där, än de från hennes egen hund ;) Och att det skulle lätta ångesten lite. Men ja oavsett, så kan man känna efter hur det känns. Verkar det vara en väldigt "stel och sträng" atmosfär överlag så kanske man inte vill vara där ändå.

brukshundar
0

#38 Ah förstår vad du menar!

Nej man vill oavsett inte träna på en klubb där det känns stelt, det är inte alls kul. Om man då inte kan stänga av det, som vissa kan t.ex. Men är inte så kul när man är ny medlem!

[tiffitott]
2

Gå dit, sköt ditt eget och låt dom andra sköta sitt.
Dom flesta hundarna på BKn är vana vid allt vad den miljön innebär, bra hundar bryr sig inte om hundskall.

Lycka till 🙂

[Nalle-]
1

Nu har jag inte läst alla svar, men jag tycker iaf att du ska åka dit och känna av stämningen! I vår bhk hade du blivit varmt välkomnad, men det verkar vara väldigt olika av vad jag har förstått. Du kan ju börja att hålla dig på avstånd också och se hur din grabb reagerar. Då tänker jag mer på så du ser att han blir stressad och så, att han skäller tycker jag de andra som tränar borde klara av! 
Kan ju också vara en ide att presentera sig för de andra som är där, berätta lite om sin hund osv :) Eller som du säger, mejla och höra dig för lite.

Pennybus
1

Kan säga att jag mejlat de och frågat hur välkommen en ung tjej med en hund som tokskäller är, vi får se vad de säger.

brukshundar
0

#42 Du får gärna berätta sen hur det har gått, jag är nyfiken och hoppas det går bra för dig :)