Juvertumör
Har lite funderingar kring Juvertumör och hoppas någon har lite svar!
Kände lite på min hund nyss och vid vissa spenor (om det ens heter så, bröstvårtor kanske det heter på hundar?) så var det som bröstvävnad under, som på oss liksom. Vid vissa spenor var det inget alls.
Spenorna ser bra ut, som dom ska. Vissa är små och vissa lite större (hon har precis avslutat sitt första löp i sitt liv, hon är 11 månader).
Ser inga ytliga knölar som ''extra'' bröstvårtor. Bör jag oroa mig?
Läste nyss detta (http://sheltie.ifokus.se/articles/4f077421d4ebea675d002e6a-veterinaren-har-ordet-25) : _Det finns också knölar i juvren som inte är tumörer. Efter ett löp eller efter behandling med progesteron, det vill säga löpspruta, händer det att det uppkommer en mängd små knölar som sedan vanligen försvinner efter en tid. Dessa knölar är endast några millimeter stora och relativt mjuka och är inte tumörer.
_Mollys knölar är mjuka och rörliga, klämmer jag så blir dom platta och klämmer jag från ett annat håll blir dom platta. Kanske ska avvakta och se om dom försvinner?
Jag skulle avvakta. Är nog många hormoner nu. Min förra hund dog i njuver-cancer som upptäcktes då hon var 3 år och hon levde 3 år till hyfsat frisk. Men knölarna gjorde ont, så hon skrek om vi lyfte henne fel. Kolla upp det med 1-års sprutan om de är kvar.
#2 Ja, hon har inte ont för jag klämmer och bär henne och hon klättrar och håller på. Tror också det är mycket hormoner i henne, löpet slutade för en vecka sen liksom :) Och hon är pigg och sig själv för övrigt.
Mm, har tid den 30 juli för sprutan så om dom är kvar då kan jag fråga :)