Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2265 ggr
[Murvel]
3

Koppelträning?

Hej! 

Jag skrev ett inlägg om att jag var ledsen för att mitt och sambons hundköp ständigt blir uppskjutet, antingen pga avsaknad av tid eller pengar. Några tipsade om att vara hundvakt åt andras hundar (vilket jag för övrigt varit tidigare, men inte har orkat "leta efter" nu). Mycket hastigt och lustigt så lyckades jag faktiskt hitta en valp som behöver passning. Superspännande. Men då jag inte har så mycket erfarenhet av hur man tränar valpar så undrar jag: 

• Hur har ni koppeltränat era valpar? 

• Hur gör man med en valp som gärna både springer i kopplet och kampar med kopplet? Inga metoder som innebär att man släpper lös valpen, då det inte är min. Vi ska inte gå några långa rundor utan bara träna runt huset, för att kissa och bajsa. Jag tänkte på att ignorera koppelkampen - men valpen verkar ha lika kul ändå? 

Är väldigt tacksam för tips. Jag är inte helt ovetandes, men tycker att man lär sig mer genom att lyssna på andra och se om det finns något smart att lära där. Ha det fint!

Edit: Alla träning kommer att ske i samråd med ägarna! Vi har redan träffats och diskuterat och varit ute med den lille, och kommer ha kontakt då och då gällande valpens utveckling.

[Tess86]
1

Vad kul att du har hittat en valp att gå ut med. 

Vi tränade genom att stanna om hon drog, vända håll och uppmuntra henne när hon följde efter. Så länge hon gick med oss busade vi med henne, pratade uppmuntrande, gav godis o.s.v. Drog hon iväg sa vi ingenting men stannade så att hon inte kom längre. 

Vår valp bet aldrig i kopplet men om hon hade gjort det hade jag nog stannat upp, böjt mig ner till valpen, sagt ett tydligt nej och försöka ta kopplet ur munnen utan att det blev dragkamp, lugnt och fint men bestämt. Om man tar nära munnen brukar vissa hundar släppa självmant, om man bara drar i själva kopplet blir det dragkamp istället. Sen så fort valpen släpper kan man belöna med en annan lek istället, antingen kan man leka med kroppen och sina händer, eller så tar man med sig en rolig leksak ut. Bus med koppel betyder alltså ensam lek och tråkig människa medan bus med leksaken betyder en rolig lekkamrat på köpet.

Cissi-93
0

Skrev på den förra tråden om godis men tänkte tipsa om klicker! Vet inte hur länge du har valpen men har du tid så tycker jag att du ska "klicka in" den! Mycket lättare att fånga bra beteenden, hunden förstår lättare vad exakt det är som man vill av den :) Så klicka in den, sen tar du med en massa godis som jag skrev tidigare, och beröm typ var fjärde steg som den går fint bredvid dig och inte drar. Sen ökar du till typ 6, 10 osv. När den lärt sig det så varierar hur långt emellan belöning, typ 4-10-2-7 steg.. Ja, du förstår nog. Det tränade vi på valpkursen och tyckte det funkade jättebra! :)

Reise
1

Jag har koppeltränat genom att ALLTID stanna när koppelt blir sträckt, alltså att hunden drar. Var tålamodig! Hunden kommer snart fatta galoppen, och köra några testrundor för att se om de verkligen är så simpelt att promenaden är över om den drar i kopplet. När den fattat de, behövs de bara lite påminnelse vissa dagar.

Ang. kampande med koppel - när de händer ska du helst ignorera hunden. Precis samma taktik som ifall de biter i händer etc. De bästa hade varit ifall du bara släppte kopplet, och gick åt ett annat håll och inte säger ngt till hunden. Men du ville ju helst inte släppa pga att de inte är din hund. Då skulle jag hålla i kopplet och vara allmänt tråkig. Inte titta på hunden, bara ignorera.

Hunden kommer troligtvis trappa upp beteendent, för att sen sluta med de. Den gör ett sista ordentligt försök för att få igång dig, men inser sen att de inte lönar sig. Men var envis! Spricker du där, och säger ifrån eller tappar humöret så vet den att den ska kämpa ännu mer nästa gång för att få en reaktion.

russin
1

Är det en hund som enbart ska passas, så tycker jag du ska prata med ägaren om hur valpen ska hanteras - det är så lätt att det blir fel annars🙂 En valp behöver få tydliga signaler och gör ägaren på ett sätt och du på ett annat, så blir det svårare för valpen att vet vad den får eller inte får och hur den ska agera.

[Murvel]
0

#1. Den har inte riktigt lärt sig nej än, i alla fall inte när den är uppspelt. Så den bet bara tag i kopplet igen så fort jag tagit ut det. (Jag sa dock inte ens nej, bara tyst och bestämt tog ut kopplet). Men det känns som att det blir lite annorlunda när valpen känner mig bättre och alltså inte är så taggad. Jag tänkte också stanna när han drar :)

#2 Jaa just det ja. Ska definitivt försöka köra med klicker. Husse/matte verkade okej med det, så det ska nog fungera. 

#3 Tack för redogörelsen! Då ska jag vara envis även när den "trappar upp". Bra att veta att de tenderar att göra det - så är jag förberedd 😛 

#4. Jag la till det i mitt inlägg nu: absolut att jag diskuterar med ägarna :) Vi har redan pratat en hel del ikväll. De har precis börjat valpkurs så de ska höra av sig igen när de där kanske märker vad som fungerar för deras valp. Jag sa precis samma sak till dem som du skrev: att jag gärna som de gör för att det ska bli så tydligt som möjligt som valpen. Om vi är eniga, då. Ibland passar alla metoder inte alla, men som tur är så är hundar duktiga på att lära sig hos vem respektive regler gäller. 🙂

Reise
1

#5 Tror de är jättebra att du inte argumenterar så mycket med valpen och att du inte nejar den tills den iaf fattat vad nej är. Så tror du är inne på helt rätt spår! 👍 

Du för härma den äldre hunden lite, ignorera valpen när den gör saker som ni vill jobba bort. Då blir de beteendet inte lika roligt att göra ..

[Tess86]
0

#5 Nej, en ung hund eller en hund som inte känner en vet ju inte riktigt att man menar det man säger, eller vad man säger faktiskt betyder :) Men om du tar ut kopplet ur munnen på valpen (du kan lägga till ett nej om du vill för att hunden till slut ska lära sig kommandot, använder man det inte kommer den ju aldrig att lära sig det, men det gör du ju som du vill, du kan också vara tyst) och är snabb som attan med att erbjuda någonting annat, som en roligare leksak en kopplet, och ett roligare beteende ifrån dig så kanske hunden hinner ändra sin tanke om att ta kopplet i munnen igen. 

Om du bara ignorerar koppelbitandet och inte gör någonting åt det finns det en risk att beteendet blir självbelönande, det är roligare att fortsätta leka med kopplet, även om den inte får någon respons ifrån dig, än att sluta leka med det. Om du däremot plockar bort kopplet ur munnen, utan att argumentera med valpen, kräv ingenting, inget tjat, inget bråk, bara ta bort det, och sedan fram med en belöning, i form av jätterolig lek, så lär sig inte valpen att ensamlek med kopplet är roligt. Det finns många hundar som gärna leker ensamma och utan respons, då hjälper det inte att ignorera dem. Lite som att ignorera en hund som stjäl mat från bordet, hunden kommer inte att sluta hur mycket du än ignorerar, för beteendet är självbelönande.

Reise
0

Ja, de är svårt dedär - man får se vad som funkar bäst på hunden.

Min hund tog tag i kopplet för att hon ville ha dragkamp med mig. Var jag inte med på de tyckte hon de var skittråkigt och slutade. Det fick jag bort på 2 veckor med att bara totalt strunta i henne.

#7 Så som du skriver om att ta fram en leksak är inget jag skulle gjort, då hunden lätt kopplar att ta tag i kopplet = Rolig leksak kommer fram.

Men håller med dig om att man måste se till individen och hur uppspelt hunden blir ifall den fortfarande tycker de är kul att dra i kopplet själv, och leka med de ensam så blir de ju självbelönande som du skriver #7!

[Tess86]
0

#8 Nej, det har du rätt i att hunden får ju inte lära sig att bit i kopplet betyder att leksaken kommer fram. Då kommer ju hunden att bita i kopplet i tid och otid för att leksaken ska dyka upp igen. Men om det visar sig att bit i kopplet är självbelönande kanske man kan nästa gång, innan hunden hunnit bita i kopplet på promenaden, plocka fram leksaken ändå. Så att leksaken dyker upp lite spontant oavsett vad hunden gör. Helst ska ju leksaken dyka upp innan hunden ens hunnit visa att den vill leka, så att den inte lär sig att tigga om lek utan att lek är något som bara händer helt plötsligt när människan är med.

Reise
0

#9 Tror jag absolut är en bra strategi! 🙂

Men TS du får lära känna hunden hur den är och reagerar, du lär dig rätt snabbt vad den går igång på och vad den tycker är roligt etc.

[Murvel]
0

#10. Yepp! Jag märkte främst att den blev frustrerad (och då blev helvild och sprang rundor eller bet i kopplet) när den sett andra hundar. Så kanske om jag börjar klicka in lite grundläggande skvallerträning så småningom så får den kanske inte samma "rush", andra hundar är kanske inte lika spännande. Får se hur det ter sig. På måndag är första dagen och det ser jag fram emot :)