Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2100 ggr
[Murvel]
5

Bidde ingen hund :(

Hej!

En del av er kommer kanske ihåg att jag skrivit länge om att jag skulle köpa hund i sommar. Mitt fd alias "highonbluetomorrows" har även tjatat i år och dag om att snaaart kanske det är dags. Nåväl. Nu har jag tagit mig samman och insett att jag och min pojkvän inte kan köpa hund förrän vi har en tryggare position på arbetsmarknaden. Det lär alltså inte bli förrän om något år, minst… Jag vill inte tvinga in min sambo i en ekonomiskt utsatt position, och jag vill inte hamna i en situation där mina katter och då en eventuell hund i en position där jag inte har råd att göra allt som krävs om de skulle kräva superdyr vård. 

Det var faktiskt en person här på iFokus som fick mig på andra tankar. Jag har inte velat tänka så tidigare och försvarat mig med "det ordnar sig". Men. Hundar kostar och en dag kommer kanske även jag ha råd :)

Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta. Ville väl mest skriva av mig.

Finns det kanske fler än jag härinne som inte kan/får/har råd/har tid att köpa hund? Hur står ni ut? Eller ni som väntade länge: hur gjorde ni för att minska frustrationen? 

Shelsy
0

Vad tråkigt att höra. :( Men det är sånt som händer och som du säger, hundar kostar. Men nu har du nåt att längta till! Du kan ju även planera lite och vad ni ska träna osv. Hoppas det ordnar sig, och vad är det för ras du vill ha?

[TeamGolden]
3

Väntan är lång, väntat sen barnsben. Nu har man varit hundägare snart ett år och det är verkligen hela upp & ner. Ena dan rockar man allt och man är sjukt stolt hundägare, nästa dan vill man lägga sig under en sten och bara skämmas över hunden 🤪

Massa galenskaper råkar man ut för, bajjningar mitt i TC och mycket, mycket mer som fått mig att skratta hysteriskt åt hans galenskap. 
Att ha hund är både jobbigt och extremt kul, man tror sig innan vara beredd på allt man läst och man har fixat exakt allt, sen inser man att det är mycket mer än att bara dumpa hunden i valphagen. Det är vakna nätter, söndetbitna strumpor, vet besök för valpar gnager på ALLT, och gud vet vad allt en liten valp ställer till med, men sen tillför dom även extremt mycket, en oskyldig blick bredvid en sönderbiten sladd, fruktansvärt oskyldig, det var ju tänderna som kliade så förbaskat. 

Att ha valp är underbart, men precis när hunden kommer ur valpstadiet så tjoar man högt och när man fått sova 8 timmar i sträck så är man lyckligast i världen, sen går det tills hunden fyller 1 år och då sitter man och tittar valpbilder på sin lilla älskling och man saknar det såååå mycket. Man blir sjukt valpsjuk!

Men väntan tar sig, all väntan är värt det när man sitter där med det lilla livet i famnen första gången, det gör en hel! Men den bästa känslan är när hunden saknat en, efter skolan, hunden skriker av lycka nästintill och svansen går som en propeller, då är lyckan obeskrivlig ❤

Em_
0

Jag försökte fokusera på annat innan jag kunde köpa hund. Bara jobbigt om längtan tar över ens liv :) Passade kompisars hundar någon gång ibland men grävde inte ner mig i rasval och träningsmetoder, mm. Det finns gott om tid till det sen ;) 

Starkt av dig att vänta när det inte är optimalt just nu, det kommer säkert bli bättre slutändan fastän det är tråkigt att vänta :)

[Tilde]
0

Jag har velat ha hund sedan jag var liten och den längtan har suttit i sig och aldrig försvunnit! Men det får vänta lite till… Sambon och jag ska studera till hösten och ekonomin kommer att vara ganska tajt. Men vi ska också flytta i radhus, vilket är ett steg framåt (han vägrar nämligen  ha hund i lägenhet). 🙂 Jag har min kaniner att underhålla mig under tiden, men jag hoppas att vi kommer att kunna skaffa hund inom bara ett år eller två.

Frida B
0

Tja jag passar andras hundar, så står jag ut ^^ och så tänker jag på målet, jag kommer att skaffa hund om minst tre år. Men har redan börjat planera, och spara pengar, och har ett år tillbaka hittat min ras. Så jag fortsätter läsa, läser lagar och regler, om uppfostran osv. Det är lågt kvar, men när det väl kommer… Ja det kommer att vara värt väntan, det vet jag!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Elahraiah
4

Tycker att alla ni som skrivit förtjänar all heder för att ni inser att ni kanske inte bör skaffa hund just nu. Det är långt ifrån alla som förstår att en hund kräver både tid, pengar, och engagemang, och det är ju ändå så lätt att skaffa hund utan att ha det…

Jag har en hund, men vill så gärna ha en till. Jag är ju uppväxt med hundflock, och jag ser bara fördelar med att ha fler än en hund. 

Tror det bästa tipset är att skaffa dig ett konkret mål. Just nu har jag som mål:
*Att vår nuvarande hund ska hunnit fylla 2 år. Det kommer bli alldeles för flamsigt och vimsigt med två unghundar i huset.
*Att jag ska hunnit skaffa körkort. Då kan jag ägna mer tid åt att åka ut och tävla/träna med båda hundarna.
Först efter att de är uppnådda kan jag börja fundera seriöst på att skaffa en till.

Om ekonomin är ett hinder kan du t ex sätta ett mål "när jag och min sambo har en fast inkomst på minst 10.000kr var sedan 6 månader tillbaka, och det känns som att det kommer fortsätta", då kan ni börja fundera på hundköp.

UniQz
1

Gud vad tråkigt att du inte kan skaffa hund just nu, men det kommer :) Själv har jag velat ha hund sedan jag lärde mig ordet och förstod att man kunde få en hund :P Jag är nu 14 så har x antal år kvar tills man kan flytta hemifrån och skaffa hund, om jag har råd då :( har varit många tårfyllda stunder när man försökt övertala mamma… Men det blir alltid ett nej, så har faktiskt gett upp lite om att få hund medan jag bor hemma :( men en valp kommer alltid stå överst på önskelistan vid födelsedagar och jul. Jag står ut genom att läsa och titta på bilder här, snöar in mig och lär mig om alla olika träningssätt och aktiviteter. Även fast det är ganska så jobbigt då man vet att man inte kommer kunna testa det. Läser om olika raser jag vill ha m.m. Jag älskar djur i allmänhet också så jag rider där jag umgås med djuren och har 5 gerbiler :)

Aviz
1

Jag tror det är många som är tvungna att inse denna sanning, att just nu så fungerar det faktiskt inte. Genom att dela med er så tror jag ni har styrkt fler människor att tänka ärligt över sin livssituation- Strongt av er :). Dagen då det passar kommer! Jag går själv och väntar på den dagen!

LinaK
2

Tummen upp för er som inser detta INNAN köpet av hund genomförs. Det är ju rätt vanligt att många inser det när man väl har köpt hunden.

Hoppas framtiden ser ljusare ut och att du tillslut får din vovve!🌺

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Frosstis
0

Du kan alltid passa hundar, eller köpa ett litet husdjur som inte kräver så mycket pengar! Som exempel hamster, råtta eller kanske marsvin ^^

tjoopa
1

Har varit i samma situation som du TS. Man får helt enkelt se tiden fram till hundköpet som en extra förberedelseperiod :) Man hinner fundera igenom alla olika situationer med ett hundköp. Vi till exempel hade räknat lite grann med att ensamhetsträningen skulle gå smidigare än vad den gjorde. Vi har fått lägga mycket tid på att få en tryggare hund så först nu har vi börjat om med att försöka lämna. Innan lilla Elvis kom in i vårat liv för snart ett år sedan så hade jag velat ha hund sen barnsben. Sambon och jag hade velat ha en hund tillsammans i ca 5 år men vi har haft för svajig/dålig ekonomi så vi fick vänta och så här i efterhand kan jag bara känna mignnöjd över det beslutet :) Vi kan erbjuda Elvis en trygghet nu när vi vet att pengarna finns ifall han blir sjuk t ex, och om vi inte hade väntat så hade vi ju aldrig träffat just Elvis heller ;) Så det var nog meningen hela tiden :)

[Murvel]
5

Tack för era svar och små historier 🌺

JUST PRECIS så fick jag dessutom reda på att jag i sommar kan passa en valp/unghund. Så nu är jag jätteglad.. och lite nervös 😊 Har inte så mycket erfarenhet av valpar och ska försöka att snabbt fräscha upp minnet angående vad jag läst i böcker med mera. Och anpassa mig efter husse/matte, givetvis. Nu blir det lite lättare att stå ut.

tjoopa
0

#12 Blir ju perfekt "träning" 👍 För hur söta dem än är så är det trots allt valptiden som är jobbigast… 😉

[Murvel]
0

Om någon har lite tips på hur man bäst koppeltränar en valp som gärna både springer i kopplet och kampar med kopplet, så tas det tacksamt emot (inga metoder som innebär att man släpper lös valpen). Obs: vi ska inte gå några långa rundor, bara träna runt huset. 

#13. Jo men ellerhur. Det ska bli jättespännande och lärorikt, en liten utmaning.

Cissi-93
0

Haha, godis, godis och ännu mer godis! Enda sättet jag fick min älskling att gå fint bredvid mig :D Eller om valpen gillar sin mat så ta några torrfoderkulor, om du nu ger det, med ut! Eller en leksak kanske? Något den gillar helt enkelt och när den går lugnt och inte drar i kopplet så får den mycket beröm och godis eller leksaken :)

[Murvel]
0

Tack för svar 🙂

(Jag startade en ny tråd om koppelträning HÄR eftersom vissa inte läser kommentarer)