Vad tycker ni hör till allmänlydnad ?
Hej, ja som rubriken lyder vad tycker ni hör till allmänlydnad ? Beskriv hur ni tänker och varför ni tycker just det är viktigt. 🙂
Att hunden ska funka i samhället. Dvs vara stabil och hålla sig på sin kant vid möten med människor och hundar. Det är det viktigaste någonsin.
Att hunden ska funka hos andra.. strosa runt, lägga sig, leka lite osv. Men sen tar jag i och för sig inte med min hund till folk som är emot hundar och skulle inte göra heller.
Vad min hund gör hemma i sitt egna hem behöver liksom ingen bry sig om :) Jag menar.. vissa kanske tycker det är oförskämt när en hund springer av glädje när det plingar på dörren eller en hund som försöker tigga till sig mat i 10 sekunder. Men sånt rör inte mig i ryggen. Så länge min hund inte biter sönder nåt här hemma är jag nöjd. Så länge hon kan koppla av och chilla är jag nöjd.
Jag tycker allmänlydnadspasset är en ganska bra definition på vad jag anser är allmänlydnad.
Jag tycker allmänlydnad är sådant som att hunden kan föra sig på promenader och bland folk. Ibland kan det innefatta: gå bra lös eller i kopplet, inte stå och tokskälla, sluta upp med oönskat beteende, komma på inkallning, ta det lugnt i bussen, inte hoppa upp på främlingar, inte göra utfall - etc. Men det beror lite på det liv man lever. Olika liv kräver olika saker av hunden. Och det går att lägga i lite olika värderingar i allmänlydnad.
Sådant som att gå perfekt fot, göra perfekta inkallningar där hunden sätter sig på vänstra sidan, ha 100% uppmärksamhet på föraren etc, är dock tävlingslydnad.
#3 Vilken bra förklaring!
Då har jag mycket kvar. Men hur kan jag få henne att vara tyst vid hundmöten. Hon är som rädd för andra hundar och börjar alltid dra,morra,skälla för fullt. Men om hunden får komma fram och nosa ja då springer hon bort. Det är mitt ''mål'' men det går inte igenom. Har försökt nu i 1 år med ingen förbättring 😕
#5 Jag gick nyligen kursen "hundmötesteknik", vi skulle säga ett kontakt ord/ ljud till vår hund t.ex vissla. Varje gång jag vissla och hunden tog kontakt fick den en godis. Så när vi skulle gå förbi en annan hund skulle vi ta kontakt - ge godis - kontakt - ge godis tills vi gått förbi. Nu är det ju sällan min hund skäller överhuvudtaget men de hundarna på kursen slutade redan efter andra kurstillfället eftersom de jobbat så mycket hemma. Kanske skulle fungera på även din hund, värt ett försök! Vissa hundar måste man jobba mycket med avstånd med och kanske inte passera en hund med en halvmeters mellanrum. Jag fick börja med min hund när vi mötte en hund på andra sidan gatan alltså med stora avstånd.
#5 Jag vet inte hur det är att ha en hund som har taggande utåt, alltså skäller och morrar. Men.. jag hade en rädd hund som vände på klacken så fort vi såg en hund. Jag tvingade med henne förbi, vi gick gemensamma hundpromenader med massa hundar, jag läste av hundarna + ägarna i hundrastgården och gick in om jag fann det lämpligt (och när jag förklarade mitt läge tog många ägare in sina hundar och såg till att dom inte rusade fram till min hund, väldigt respektfullt gjort). Jag lät Molly sköta situationerna själv men jag övervakade henne och andra hundar väldigt noga och hoppade in när det behövdes. Med tiden fick Molly mer skinn på näsan och pep så fort andra kom för nära och vi har gjort stora framsteg, idag kan vi gå förbi en hund och oftast är Molly nyfiken.
Fast denna metod ska du nog köra med när du fått din hund att sluta skälla och om hon fortfarande är rädd.
Men avled henne. Få henne att inse att hund = leksak/godis. Så fort ni ser en hund så ta fram denna speciella leksak som ni bara använder för det syftet. Och så leker du med henne tills hunden försvunnit och avsluta med godbit :) Hjälper det inte måste du kanske kasta en godbit på hunden (inte sula iväg utan kasta så den landar på hunden så kommer den bli nyfiken på vad det var sen visar du godisen om hon inte märker den) och sen ta fram leksaken.
Har inga erfarenheter inom det området men har läst om det och denna metod skulle jag köra :)
Tack för svar :)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf