Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1385 ggr
annie-ess
0

kastrering ja/nej?

Har du kastrerat din hanhund? 
Om inte, vad var motiveringen för det? 
Har du kastrerat, isåfall när gjorde du de? Innan han visade tendens på könsmognad?

[Teddies matte]
1

Nej, finns ingen anledning. Han har inga problem runt löptikar.

felzena
2

Båda mina hanar är okastrerade och varför jag valt det är för jag har aldrig funnit någon anledning till att kastrera dom. Men jag har börjat fundera på att göra det på min äldsta hund då han blir väldigt stressad när någon hund löper i kvarteret.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Luckysoul
0

Jag kastrerade min hanhund när han var 1 år och 1 månad gammal.

Motiveringen till det var att jag ville ha en lugnare hund, vilket jag fick. =) Dessutom är han en blandras och eftersom jag inte vet exakt vilka raser han är så ser jag ingen anledning till att använda honom i avel. Nu kan där dessutom inte bli någon tjuvparning heller =)

[typellisch]
1

Nej. Varför ska jag kastrera min friska hund som än inte blivit sjuk (än) i samband med sitt löp eller ens har problem när hon löper? Om hon däremot får problem i samband med löpet så får göra nåt åt det. Men så länge hon är frisk och kry känns det meningslöst!

TjockaBerta
0

Ja min hanhund är kastrerad.

Han är inte lämplig att gå i avel.

Han var 7,5 månader. Vi skulle gjort det när han var 6 månader men det blev strul med veterinären och semestrar så det hann gå en månad till men han hade inte hunnit bli könsmogen. Så var det tänkt.

>>>Malum domesticum<<<

Portie
1

Min hund ska kastreras snart, anledningen till det är att han har en kraftigt förstorad prostata som han lider av. Han är 6 år. Skulle dock aldrig kastrera en frisk hund, tycker det känns onödigt.

Pennybus
1

Nej, ingen anledning att kastrera en frisk hund.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Empisen]
0

Ja Hugo är kastrerad, gjordes då han var strax över året.

russin
1

Jag skulle aldrig kastrera en hanhund innan den var rejält färdigväxt och könsmogen (alltså aldrig före 2 års ålder). Risken för skelettcancer ökar med det dubbla om det görs för tidigt och kroppen växer inte som den ska om det görs för tidigt. Muskelmassan blir mindre, men hunden högre = kan ge ledproblem (läs gärna i senaste Hundsport, där mer står förklarat vilket är kanonbra - det behöver komma ut mer info om tidig kastrering och negativa effekter).

De flesta "olater" går att träna bort och många saker lugnar ner sig med åldern. är en hane översexuell när den är 3-4 år, så absolut är kastrering tänkbar - men även översexualitet är ofta en övergående fas precis som hos våra hormonstinna tvåbenta grabbar.

CelsiusT
0

Min hanhund (6år) är inte kastrerad. Han har aldrig haft problem med löptikar eller något sånt som gjort att jag funderat på kastrering. Dock så har jag lite börjat fundera på det nu för han har börjat få lite problem som är hormonrelaterade och han ska ändå inte avlas på då han inte är godkänd för avel och aldrig kommer bli det heller. Men jag har inte bestämt mig än.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Loveradio
0

Nej då jag ev. vill avla med honom i framtiden om han visar sig vara bra avelsmaterial. Dvs om MH går bra och han går bra på utställning och tävling. Han är redan friröntgad. Han verkar inte heller bli stressad av löp eller vara översexuell. Så ser ingen anledning.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Asuna
0

Jag planerar att kastrera min hane, han är en blandras så han skall inte gå i avel och jag har tikar hemma och har ingen önskan om valpar. Jag skulle gärna kastrera tikarna också min äldsta tik fick livmoder inflammation med sprucken livmoder skulle inte vilja vara med om något sådant igen. tyvärr så har min puff epilepsi och bör inte sövas.

paow
0

Vår ena är kastrerad då han är blandras med alldeles för många raser i sig och han är ganska ostabil som resten av han syskon, så vill inte ta någon risk. Den andra är renrasig och icke kastrerad då det inte funnits någon anledning att kastrera honom.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.