Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3355 ggr
[saga@]
5

Alla raser:)?

Exakt hur många raser finns det i hela världen?🙂

Finns det folk som avlar fram nya raser?

Magrat
1

Fråga ett, ingen aning faktiskt.

Fråga två: Ja det finns det, Silken windhound är ett exempel på en sådan ras.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

League
0

fråga ett: ingen aning, det kommer nytt hela tiden (eller fler raser blir godkända)

fråga två: ja det finns det, som sagt dyker det upp nytt hela tiden.

[saga@]
0

vart kan man hitta de nya raserna? :)

tuvab
0

Läste någonstans att det finns över 400 raser i världen, men om det stämmer kan jag inte garantera:) angående om vart man kan hitta de nya raserna, kanske på skk's eller jordbruksverkets hemsida?

Shelsy
3

Tror inte det står hur många raser det finns i världen på SKK. Eftersom det endas finns FCI registrerade raser på SKK.

Ixectrona
0

Jag har fått ihop det till nästan 440, men då beror det ju på hur man definierar "ras" också.

Pennybus
0

#5 Fast vissa icke FCI godkända(?) raser finns med på skk också.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Shelsy
0

Juste, glömde det. :) Men det står inte alla raser.

russin
0

Det beror på vem man frågar 🙂

Vissa länder har egna inhemska raser som andra länder inte räknar som raser - detta gör att det inte går att säga hur många raser det finns.

SKK har väl en bra bit över 400 godkända raser, men bara för att dom är godkända här så är inte ens alla dom godkända överallt (har själv en SKK godkänd ras, men som inte är godkänd av FCI).

Det finn s raser i Sverige som inte är godkända hos SKK, men som ändå är godkända raser på många andra håll i världen (Boerboel är ett exempel).

Så nej, det är svårt att svara på hur många hundraser det finns egentligen🙂

Ixectrona
0

SKK har mindre än 350 raser erkända.😉Jag fick det till 345, men då ska man ändå dra ned det då de ofta listar olika storlekar som separata raser. (Som Peruansk nakenhund, grande, medio och pequeño, fast vi kan väl vara överens om att det är en ras, inte tre.)

[saga@]
0

Okej:) men om en ras som jag vill ha inte finns i sverige, hur gör man då? ringer man skk och säger att dom ska ta in den rasen? (hade vart sjukt bra om dom kunde) :)

russin
0

SKK tar inte bara in en ras - det är en lång process och riktigt hur den går till vet jag inte🙂

Får man vara nyfiken och fråga vad för ras det handlar om ?