Promenad med valp
Hur långt kan man gå med en valp egentligen? Nilo är snart 17 v, hur långt brukar ni gå med era valpar? :)
I den åldern gick vi nog kring en timme ungefär. Det är valpen som avgör, otydligt svar men det enda jag kan ge dig!
Hmmm…. när Molly var 17 veckor, typ 4 månader alltså, så gick hon en kanske 100 meter (det var vinter och naken som hon är så fick hon lätt köldkramp så hon vart mestadels buren), buren i en kvart sen fick hon gå en bit till osv.
Nu är det ju sommar och man är ute mycket. Man behöver kanske inte GÅ i flera kilometer. Men man kan ju vara ute långa stunder.
// Sofia
Beror ju på valpen. Vad är det för ras?
Jag har en valp i den åldern och han behöver inte gå knappt nånting egentligen. Det beror lite på hur stimulerande dagen är i övrigt. Men i regel går jag ca 1,5h, idag blev det 3. Jag går dock inte i rask takt utan har två barn med som sinkar genom att dom ska gå själva, kissa, plocka blommor eller nåt annat. Det tar ungefär halva tiden att gå själv. Min valp är blandras med mkt border collie så han har både lusten och fysiken att röra på sig ganska mycket, men såklart måste jag tänka på att han växer. Jag går inte 3 timmar 3 dagar i rad tex. Han går alltid lös och jag har en till hund som han leker med, och idag var vi 8 hundar, så han leker och springer ganska mycket under promenaderna.
Går i regel bara en riktig promenad om dan. Häromdan gick vi dock 2h på fm och 1h på kvällen plus 1h prat med grannarna efteråt. Ibland blir det mycket, men det går bra sålänge det inte händer varje dag.
Min valp i storleken mindre (!) och jag går spåret tillsammans som är 3 km, jag gör så att jag släpper ner henne så hon får gå tills hon vill upp i famnen igen (kanske 30 meter), och upprepar varje 200 m kanske:) haha, krångligt det blev men min valp visar väldigt bra när hon inte orkar mer.
Min valp visade INTE när han var trött. Testade att gå/strosa en timme när han var fyra månader, det var alldeles för mycket för honom då (mellanstor ras). Han var extremt övertrött och jobbig tills han däckade, dagen efter bara sov han. Prova dig fram, blir valpen för trött så minska promenaderna.
Nilo är en mittelspitz, så han är ju liten. Och jag vill ju inte "slita ut" han när han är liten. Men jag brukar gå 3-4 km med han, men då bär jag honom ibland, han är rätt bra på att visa när han blir trött eller vill bli buren, antingen så börjar han tramsa sig med kopplet, eller så hoppar han på mig för han vill upp.
#6 Valpar visar inte alltid att dem är trötta, precis som små barn.
.----------------
Beror på ras. Vi gick inte långa rundor osv med våran när hon var valp, stor tung ras = bra att ta det lugnt och öka sakta men säkert, inte skynda på.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hade inte gått långt, men låtit valpen leka av sig. Högst runt kvarteret tror jag vi gick.