Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 756 ggr
PttCherie
0

Avmaskning

Hej alla!

Nu är det sâhär att jag hâller pâ att göra en kalender ât min blivande Border Collie (snart 8 veckor).. Bland annat med olika datum pâ när hand ska bli vaccinerad, bli id-märd, avmaskas m.m.

Jag hörde att man bör avmaska valpen mot spolmask. Sedan sâ har jag läst lite här och där om dvärgbandmasken ocksâ kan vara lämpligt.. Eftersom jag bor bâde nära skogen och storstadslivet kanske det finns flera lämpliga "maskar" som jag ska avmaskas mot.

🦸‍♂️
Dâ är min frâga, vilka maskar ska jag avmaska min hund mot?

russin
0

Jag avmaskar endast mot spolmask en vecka före 12-14 veckors sprutan. Sedan inte alls om jag inte starkt misstänker mask eller vet att hunden har mask.

Enda undantaget är tik som ska paras och när tikens valpar avmaskas - då avmaskas även tiken.

[typellisch]
0

Får jag hoppa in med en fråga? Har hört av vissa att man ska avmaska igen vid 1-års åldern medan vissa säger ABSOLUT INTE, man ska INTE avmaska i onödan. Så vad stämmer?

League
0

vi avmaskar inte i onödan, men vi tenderar att göra det 1ggr/år. Mestadels pga att katten är ute o ränner o jag riskerar ju att han kommer hem med ngt skit. Men nästa år blir det nog kolla-masken (om det finns för hundar?) har iaf idag skickat in för hästen :)

[typellisch]
0

#3 Så om man har en hund som inte visar tecken på mask i magen och som liksom bara rör sig centralt (om det spelar någon roll ens?) och inte får i sig allt för mycket skit (lite äter hon, svårt att upptäcka ALLT i tid) behöver inte avmaskas eller ska man göra det utifall att?

League
0

man borde inte göra det med jämna intervaller, man ska endast avmaska om man misstänker mask. Jag misstänkte att våran katt hade mask så då avmaskar jag allihop, jag vill inte att katt nr 2 eller hundarna ska få det. Masken kan annars bli resistent mot avmaskningsmedel, och det är ju inte bra OM hunder får i sig sådan mask som aldrig går att bli av med. Däremot ska man som #1 sade avmaska vid 12-veckors sprutan, för en del valpar föds med spolmask.

[typellisch]
0

#5 Ja, jag avmaskade min hund då :) Tack för svaret och tack för att jag fick sno tråden lite!

PttCherie
0

Tack sâ mycket för svaret :)