Två hundar träning osv?
Hej!🙂
Jag kommer att få hem en valp om någon månad och rasen kräver inte speciellt mycket träning, men jag ska köpa en hund om två år som kräver lite mer och undrar om jag ska vända på det? ta den krävande först och den mindre krävande sen?
Hur är det att ha två hundar? går det lätt att träna en hund i taget?
Vad har ni för erfarenhet av två hundar i olika åldrar?
Jag har en hund som jag har haft i sex år som näst intill inte kräver nånting öht mer än lite promenader och kärlek. Nu har vi skaffat en som kräver otroligt mycket, vilket jag såklart vill och kan säga att man har otroligt mycket hjälp, i alla fall jag av min äldre tik. Dels att hon sätter den nya energiska hunden på plats och drar ner han lite på jorden men också sånt som att visa hur man går i koppel osv. Hon är helt enkelt en otroligt stabil hund. Så om den lugna hunden blir en stabil hund med rätt träning så tror jag att du kan få ut en hel del hjälp av den hunden sen! :) Alltså sammanfattningsvis, skaffa den lugna först och sedan den som kräver mer :) så gjorde i alla fall jag :) Och när jag tränar min unga så är inte hon med :) hon tycker det är Pisa tråkigt ;)
Jag har en hund som jag har haft i sex år som näst intill inte kräver nånting öht mer än lite promenader och kärlek. Nu har vi skaffat en som kräver otroligt mycket, vilket jag såklart vill och kan säga att man har otroligt mycket hjälp, i alla fall jag av min äldre tik. Dels att hon sätter den nya energiska hunden på plats och drar ner han lite på jorden men också sånt som att visa hur man går i koppel osv. Hon är helt enkelt en otroligt stabil hund. Så om den lugna hunden blir en stabil hund med rätt träning så tror jag att du kan få ut en hel del hjälp av den hunden sen! :) Alltså sammanfattningsvis, skaffa den lugna först och sedan den som kräver mer :) så gjorde i alla fall jag :) Och när jag tränar min unga så är inte hon med :) hon tycker det är Pisa tråkigt ;)
Oj, hur 17 kunde de komma in två ggr? :P
Om du har lite hunderfarenhet bör du absolut satsa på den lättare först så du får lite skinn på näsan inför den lite mer krävande. :) Vad gäller träning, hur lätt det går beror på hur lätt du gör det. Du lär in hundarna vad som gäller när båda är med helt enkelt.
Största skillnaden är dubbelt med mat, dubbel försäkring, dubbla kostnader överallt och mer plats i bilen om du har det. Kräver mer planering om man ska ha hundvakt m.m. Annars flyter två hundar på rätt så bra på promenader och annat.
Så länge hundarna kan vett och etikett men dom brukar lära sig det rätt så fort bara man är konsekvent och tålmodig. :) Vägled och belöna så går det galant!
Tips: lär båda sitt/stanna tidigt så blir det lättare att plocka bajs. 👍
Frestas inte att köpa en hund förrän hund 1 är komplett i vardagen, för då man har nästa hund går MYCKET tid och energi på att lära den alla regler, och om då hund 1 inte är invand i hundmöten, ensamträning m.m. kommer de ta efter varandra och man har dubbla problem.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Det enda jag kände kunde vara lite klurigt var att som förare ställa om sig mellan hundarna i träningen. Två totalt raka motsatser i ras och individ kräver ofta helt olika tänk i träningen. Haft/har cavalier och kelpie samtidigt (han pensionerade sig själv pga sjukdom och bor nu hos mina föräldrar).
Jag hade också skaffat den lugna först. Men tänk på att inte skaffa två hundar som inte matchar varandra eller inte orkar med samma vardag. En bekant till mig har en kines och en labbe. Det är jättejobbigt att inte den lilla kan gå långa promenader i alla väder för den stora behöver det och man vill ju helst kunna ta båda med samtidigt och inte behöva gå separata promenader.
Jag har en 10-åring och en 5 månaders valp. Båda är aktiva blandraser, med nästan samma raser i. Den äldre orkar med alla tempon och aktiviteter, men han behöver det inte i samma utsträckning som förr. Så jag kan anpassa mig efter valpens behov som inte klarar hur mkt som helst än utan att behöva gå en massa extra med den stora, bara litegrann i början när den lilla inte promenerades mer än en kortis om dan.
Jag har tre hundar som jag tränar. Ingen kan jag träna på samma sätt så det kräver en del av mej som förare
7 årig golden tränas i rallylydnad
27 månaders flat coat. Tränas i lydnad, rallylydnad, viltspår o apportering
24 månaders mudi. Tränar lydnad, rally o spår. Samt väldigt mycket social träning samt kontakt.
Hundar i olika åldrar är väl inga problem. Mer problem med att ha ungefär samma ålder.
Okej tack:) något jag oroar mig för att hundarna ska blir mer fästa vid varandra än vid mig? Att den jag kommer att skaffa om två år kommer att lyssna mer på den andra hunden än mig, att det kommer bli svårare att träna och få kontakten jag vill ha? Jag vill att mina hundar ska bara vilja vara med mig och lyssna på mig
Hundarna kommer med största sannolikhet att tycke om varandra och ty sig till varandra. Men är du en tydlig ledare så är det dig dom lyssnar till. I en flock finns många medlemmar, men rangen är tydlig. Ditt ord kommer att stå högre än den andra hundens.
Mina hundar älskar varandra, dom leker och den stora är en jättebra förebild som den lilla följer med glädje överallt. Han är dessutom en jättebra vägvisare för mig för jag kan ju ta efter hans beteende i olika situationer, tex kan jag ju se på honom hur mycket tålamod man ska ha med valpen, hur man bäst tillrättavisar, mm. Han hjälper mig också att underhålla valpen med lek och närhet. Valpen sov i början till och med PÅ gamlingen ibland. Men valpen vet ändå att det är jag som är matte och om jag går åt ett håll och gammelhunden åt ett annat kommer valpen att följa med mig. Under promenaden kommer han fram till mig till och från och söker kontakt, och det är mig han söker om något otäckt händer. Jag är hans trygghet och vägvisare.
Var noga med att ha en bra relation med din första hund innan du skaffar nr 2. Då kommer valpen at se och lära av den, du behöver inte engagera dig så mycket i den utan kan fokusera på valpen. Då kommer din stora hund att vara till hjälp för dig.
Sen kan det ibland vara bra att ta hundarna på separata promenader ibland. Jag gör det med min gamling mest, för att han ska få vara i fokus ibland, få en stund med matte för sig själv även om vi bara går en sväng. Den lilla har jag nu på sistone tagit själv ett par gånger på kortare rundor. Eller om jag går över till min syster som bor i grannhuset, då kan det hända att jag bara tar med den lilla. Med tiden blir det tydligt vem som leder flocken och är det du kommer valpen att följa dig. Det har ingenting att göra med din andra hund. Det är du som måste förtjäna din valps intresse och det måste du oavsett om du har en eller flera.
Jag skulle nog ta den mera krävande hunden först det är lättare att träna en krävande hund om man har en och vid två års ålder när du planerar nästa hund så kommer den krävande hunden att ha lugnat ner sig lite, Jag tycker inte att det är några större problem med olika raser jag har 4 hundar 2 kineser en labbe blandis och en bc blandis det beror helt på dig hundarna blir vad du gör dem till, mina kineser följer med på alla promenader i vått och torrt det är inga problem.
En hund mognar inte mentalt förrän efter 2 ibland 3 års åldern beroende på individ och ras. Tonårstiden brukar bli rätt så jobbig så jag skulle nog vänta lite mer än 2 år mellan hundarna. Både för att få bättre koll på första och för att andas lite innan nästa bebis och tonårsperiod startar.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#11 Ja det låter vettigt, jag tänker gå efter hur det går med valpen jag kommer skaffa nu och inte bara köpa en till valp om precis två år🙂
Efter vad jag läst så bör man inte skaffa två valpar samtidigt. DÅ kan dom ty sej mer till varandra. Då dom leker o vid leken skapar man relationer. Men jag har 3 månader mellan mina o märker inget sånt. Men jag leker mkt med dom själv.
Har även hört någon stans att man bör skaffa hund med 4 år emellan då hinner dom mogna samt landa o bli som man vill ha dom.