Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1077 ggr
[typellisch]
0

Mål ni uppnått?

Vilka mål har ni uppnått mer er hund och hur tränade ni det hela?
Allt från hundsport till problem, vilka mål som helst är jag nyfiken på :)

Lathundarna
2

Mitt största mål med åbäket var nog bara att överleva valptiden, haha! 😃 Efter den har det flutit på, och vi har provat på en hel del genom åren. På gott och ont😐Just nu är målet att jag ska få till en betydligt bättre kondis än jag har, så att vi kan syssla mycket mer med canicrossen. Funderar även på om vi ska ställa upp på KM i rallylydnaden till hösten, och håller mina ickebefintliga tävlingsnerver för det så blir det kanske debut i LK1 till vintern.

[typellisch]
0

#1 Haha, hade du också en sjukt jobbig valptid? Jag vet hur det känns i så fall, eller någorlunda.. alla valpar är dom olika!
Härliga mål annars! :)

Lathundarna
6

#2 "Sjukt jobbig" är nog en underdrift… Grannarna undrade om det var dags att ringa 'de vita rockarna' snart när de fann mig liggandes halvsovande på gräsmattan i regnkläder och tjockjackan kl 5 på morgonen varje morgon i 5 månader. Då hade valpjä***n redan hållit låda ett par timmar och vi hade blivit utvisade ur huset av hussen som behövde sova😃 Sjövild krokodilunge som inte lät matte sova mer än 3 timmar per natt och höll fullt ös resten av tiden. Det var tider det😞 Ändå längtar man efter det igen 🤪För han är ju jädrigt najs nu 😃

[typellisch]
0

#3 Hahaha! Förlåt att jag garvar men det låter lite knasigt! Jag hade nog snäppet lugnare valptid så jag har inte mycket att gnälla om jämfört med dig.
Men hade du också en lugn unghundstid?

Pennybus
2

Att gå upp i vikt! Att känna både revben, höfter och ryggrad FÖR tydligt när han kom hit till att känna revbenen lätt, höfterna knappt och ryggraden knappt. Annars har vi "uppnått" målet att vara tyst när man stöter på en människa på promenaden(dvs hälsa på varandra), innan skällde han och gjorde utfall, nu kan han skälla någon enstaka gång, sedan ignorera om människan inte tar ögonkontakt.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Lathundarna
3

#4 Han är 4 år nu och NU är han som vilken annan unghund som helst 😃 När han var 8 månader fick jag höra att "Jamen kelpie! De blir ju inte vuxna förrän de är 14 bast!". Jag trodde jag dog 😂

[Timantis]
2

Med min omplacering som jag köpte när hon var 9 månader var mitt mål att hon skulle bli lydnadschampion. När jag satte målet var hon startad 1 gång i kl 2 o folket omkring skrattade vilket taggade mej ännu mer. drygt 1år senare blev målen ett faktum. Hur vi lyckades? Träning träning o åter träning. o en massa envishet o målmedvetenhet. Ja jag hade en enormt bra hund med.

Med hundarna som jag har nu har jag delmål men även större mål. SE LCH på bägge samt jaktprovsstart o en 1a i nybörjarklass med retrievern. Hur vi ska nå dit. Ja träna träna o åter träna. o envishet o tålamod

[typellisch]
0

#5 Duktigt gjort utav er! 🙂

#6 Haha! Duktigt av dig att ''stå ut'' trots allt :) Varför jag undra är för att Molly var vääääldigt jobbig som valp men nu är hon 10 månader och jätte lugn och fin och jag hoppas det håller i sig för vår del!

[typellisch]
0

#7 Duktigt! 👍

[typellisch]
5

Jag kan väl säga mitt mål ;)

Jag har uppnått stor framsteg med Mollys hundrädsla. Från att stelna till och vända på klacken och springa så långt bort åt andra hållet hon kunde till att stelna till i 1 mikrosekund för att sedan bara gå förbi med en gnutta nyfikenhet. Men fortfarande går vi en båge kring mötande hundar och jag går alltid först med Molly på andra sidan av mig så jag möter hunden och inte hon. Nu har jag en hund som vill gå efter de hundar vi mött, det hade jag inte förut ;)

Hur jag har tränat? Jag har gått promenader med en drös av hundar där jag tillät henne att vara osäker så vi höll oss på avstånd, jag har varit i rastgårdar med andra hundar där Molly har fått möta olika typer av hundar. Har även umgåtts regelbundet med vänner som har hund så Molly får stabila hundkompisar, samt grannar vars hundar är stabila. Jag har alltid observerat henne och har alltså aldrig nonchalerat henne på några sätt förutom att jag helt enkelt låtit henne sköta situationen och det gör hon genom att dra sig undan men det har också stärkt hennes självförtroende enormt.  Och detta har stärkt henne så enormt, detta sätt jag har tränat det på!
Jag ser små signaler på att hon blir bättre på att säga till och bara det gör mig glad! Hon piper till när det blir för mycket och tar för sig mer när det gäller ''hennes rättigheter''.

När vi snart fått bukt på detta kan jag planera allt annat mycket bättre där hundmöten är obligatoriskt :) Som lydnadkurs och sådant.

Reise
3

Mitt största mål har varit att Tyra ska kunna slappna av och umgås med människor, barn och katter. 

Tog sin lilla tid, men både igår och idag har matte fällt en tår för hennes försiktiga, förståndiga lilla unghund på 8 månader. 

Från att bli totaly crazy till att vänta på sin tur att gå fram till en 3 åring - hon går fram lugnt och försiktigt, ger ungen en puss på kinden och backar sedan och tittar på sin matte stolt "titta vad jag kan!!"

+ alla lydnadsgrejer, men det har inte varit lika svårt som att få henne att koppla av.

[typellisch]
0

#11 Härligt 😃 Bra jobbat!

Alexandra-S
2

Mål för 2012

• Vi ska göra debut i Rallylydnad

• Vi ska börja med Agility och förhoppningsvis kunna starta även där

• Han ska ha ett bra fotgående

• Han ska kunna alla moment i Rallylydnaden

Debuten blev sen (startade i förrgår pga av att jag strukit mig tidigare pga nervositet). 
Agility började vi med och tränade en hel del. Tyvärr har vi en lång väg kvar innan vi ska starta, eller vi behöver träna på att skicka på hinder och det är inget jag prioriterar just nu.
Fotgåendet fixade vi galant, han har haft ett fint fotgående i ca 1 år nu. Det enda som inte är perfekt är vänstersvängarna.
Alla moment i RLD N kan han, men det är några skyltar som vi lärde in under 2013. 

Mål 2013

• Ta RLDN

•  Ta LP1

•  Debutera i hoppklass

•  Debutera i agilityklass

•  Kunna arbeta mer självständigt i agility 

•  HD/ED röntgen

•  Nya trix

•  Vara frisk

Hittills har vi endast klarat av nya trix, haha. Tävlingarna och titlarna ska vi försöka genomföra senare i höst, och vi ska även röntga i höst. Att vara frisk sabbade han redan två veckor in på det nya året, insjuknade rejält när hans slemhinnor i analöppningen svullnade och blev infekterade. Har aldrig sett honom så sjuk faktiskt, och han skrek av smärta hela promenader i ett par dagar. Vet fick söva honom och rengöra för att han hade så ont. Hade en början på blodförgiftning pga alla bakterier i såret. 

Läs mer om våra mål på vår blogg, där skriver jag om vägen dit!

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Reise
0

#12 Tack 🌺 och detsamma, med Molly! 🙂

[typellisch]
0

#13 Härliga mål! 😃

#14 Tack så mycket 🌺

Ruzicka
1

Vi har bara uppnått ett stort delmål - att få en pålitlig inkallning. Tyvärr så slutade den vara pålitlig när hunden kom in i puberteten så nu är vi tillbaka på noll. 🤐 Vi kämpar fortfarande med att kunna gå förbi hundar utan att varken skälla eller dra, att få bra kontakt och samarbete och att inte dra i kopplet.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Gia91an
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi fick Stacey för ett halvår sen ungefär. JRT på 4 år som AVSKYDDE alla hundar, som knappt kunde sitt, som inte hade någon kontakt alls med någon hur de än gjorde sig roliga, som dessutom var fruktansvärt mager då hon fick mat som hon avskydde. För att inte TALA om understimulerad, eftersom att hon bara fick gå några 100 meter per dag då förra ägaren var skadad.

Målen var enkla:

• Börja klicka henne och få henne att kunna göra trix och vardagslydnad.
  • Få kontakt.
  • Få upp henne i vikt.
  • Få henne aktiverad mentalt och fysiskt.
  • Och få henne att kunna TOLERERA andra hundar.
  • Lära henne vara med katterna.

Nu har vi lyckats ganska så bra måste jag allt säga då hon:

• Kan sitt, ligg, rulla runt, snurra, skall, krypa, vacker tass med båda tassarna, give me five, give me ten, vinka, kom hit (dock under arbete men mestadels funkar det), hopp, hopp upp, loss, fot, akta, nej, låt bli, sitt vackert, dansa. 
  • Kontaktövningar körs dagligen och om man ställer ner något till henne frågar hon alltid om lov, och hon litar på oss jättemycket mer än vad hon gjort på människor innan.
  • Man känner inte ryggrad och revben längre, utan hon är full av muskler! :) Ska kolla vikten nästa vecka, men hoppas hon gått upp då hon endast vägde 5,2. 
  • Tränar henne ca 2 timmar om dagen.
  • Hon och katterna gosar regelbundet! 
  • och nu till det bästa: Hon har träffat 3 hundar som hon kan LEKA med! Den ena träffar vi ute på promenader, honom älskar hon. Och de andra två var vi och badade med härromdagen. Då hade hon inte ens träffat den ena av dem. Mötet var klart på ca 2 sekunder, sen tyckte hon inte det var något udda med det. 

OCh mer ska vi fortsätta… Ska träna massa hundmöte i sommar! En del hundmöten är ju svårare än andra, typ som de med skällande hundar rakt framifrån som bara dyker upp nära. Men det ska vi nog få fason på! 

Finaste flickan efter cykeltur!

Reise
0

#17 Wow! BRA JOBBAT!! 🌺

Gia91an
0

18# Ja jag är nöjd, hon börjar bli värsta drömhunden! Och så cyklar vi massor! :)

Portie
1

Att få Hugo att fungera bland folk. Han har (som jag berättat om innan i andra trådar), haft stora problem med främmande människor. Han har morrat och i princip gjort utfall mot människor som har befunnit sig flera meter ifrån. Han var extremt osäker och rädd för människor. Jag har sen Hugo var ca 6 månader gammal tränat stenhårt på detta och när han var runt 4 år så kunde jag börja lita på honom, han klarade då av att ha främmade människor i sin närhet. Nu har han inga problem att umgås med människor (sålänge dom inte är påverkade av någonting). Så det är ett mål som har uppfyllts och som jag jobbar mest med.

Nu är jag så himla stolt varje gång han klarar av att hälsa på en människa utan att flippa ut, han är en mycket självsäkrare hund och blir så glad när jag ser det.

Sen har det varit svårt att få upp honom i vikt, han har varit väldigt smal och inte velat äta ordentligt. Men nu har han ett fint hull och äter med god aptit.

Folk som känner oss säger ofta att Hugo är som en helt annan hund nu och det känns väldigt bra av att höra det!

[typellisch]
0

#16 Det kommer nog gå jätte bra för er! 🙂 Lyckoönskningar!

#17 Bra jobbat 😃😃

#20 Bra jobbat, duktigt av er! 🌺

Ruzicka
0

#21 Javisst! Trägen vinner och skam den som ger sig! 😃 Tack. 🙂

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[typellisch]
0

#22 Och så får vi inte glömma: Träning ger färdighet :) Haha

Alexandra-S
1

#17 Vilka framsteg på så pass kort tid! Ni ska vara stolta 😃👍

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Maxborder
1

De mål vi hittills uppnåt med vår 10 månaders kille är väl en bra vardagslydnad och det mycket tack vare 2 kurser (valpkurs och grundfärdighetskurs), båda med klicker tränings metoden!

Och så har han äntligen börjat gå bra i kopplet utan att dra, dock finns det såklart fortfarande tillfällen då han råkar glömma hur man gör då man går fint i koppel….. 😛 I nya miljöer med MYCKET lockelser, men han är ju fortfarande unghund så det får man väl räkna med?!

Om man jämför hur han va för ett halvår sen är han SUPER duktig nu så träning lönar sig definitivt!! 🙂

Nu är vårat mest aktuella mål är att få en säker inkallning i alla lägen och bra lydnad i miljöer med olika störningar….

Hemma och i skogen funkar inkallning helt ok, men i miljöer med andra hundar och folk….. 🤔 Måste få honom att inte gå fram och hälsa på alla när han är lös och det är lite kruxit då han gillar folk så mycket. Inga problem då han är i koppel, då bara ignorerar han dom men när han är lös mycket svårare!

Ett annat mål är att kämpa på med ensamhets träningen så han kan bli lämnad själv utan att skälla när man går….

Och nu i sommar tänkte vi prova lägga ut spår och till hösten agility och ev freestyle!! 🙂

[typellisch]
0

#25 Han är i Mollys ålder så antar det är hans första sommar? :) Då är allt så spännande, det får man ha i åtanken. Massa människor som är ute mer än i vintras, nya dofter, blommiga och gröna träd och buskar, högt gräs osv. Allting är nytt liksom :)

Annars verkar ni vara himla duktiga och engagerade! Tycker om att läsa om folks engagemang med deras hundar, det är härligt!

Intehärutandär
1

Vårt första mål var rumsrenhet. Det släppte runt 6-7 månader, då snön försvann. Sedan sa veterinären att han var lite rädd, så det har vi jobbat med. Och nu är han modigare. Fortfarande lite försiktig, men ändå nyfiken. Mer hälsosam rädsla med andra ord. 

Nu kämpar vi med maten. Han matvägrade (är frisk). Jag bytte foder, provade med olja i, handmatade osv. Gick trögt och han såg tunn ut. Har fått i honom maten trots allt, men genom trix. Säger jag "vacker tass" eller "dansa" t ex, så får jag i honom 10-15 kulor åt gången. (Annars skulle jag ju får göra ca 50 trix per måltid 🙂 )

Men nu har han fått tillbaka aptiten igen, speciellt då vi har vår matvägrande grannes hund här med - då tävlar de i vem som kan äta mest. 😃 

Efter jag ser någon förändring kroppsligt, så är väl nästa plan att få honom att gå fot - och förstå stanna lite bättre. Nu stannar han bara tills jag inte syns mer, då kommer han.

[typellisch]
0

#27 Härligt att han fått tillbaka aptiten :) Bra gjort och lycka till :D

Gia91an
0

Nu idag har vi fått reda på hur mycket Stacey väger… När hon kom vägde hon 5,2 vilket är väldigt lite för en JRT tik som är så hög som hon är, men nu väger hon 6,2! Ett helt kilo med muskler! :) På lite mindre än ett halvår!

[typellisch]
0

#29 Härligt! 😃

Gia91an
0

Jaaa det känns underbart! :DD Hon är väldigt matkräsen med så det känns ju bra att vi lyckats hitta ngt hon gillar i alla fall! :D

[typellisch]
0

#31 Grattis grattis 🌺

[MinIda]
0

Tror Ida har uppfyllt cirka fyra mål som jag velat uppnå. Men jag ska ju vara nöjd när det inte är min hund ;)

1. Lära henne sitt ''muntligt'' (Alltså att jag inte behöver visa med handen)

2. Ha henne ''lös'' (Med sele på) vid ett kvarter. Dock kom det inga bilar på nära håll men det fanns ju massvis med intressanta lukter. Men hon kom rätt så bra när jag kallade. Ha henne lös på ängar och sånt har jag alltid :).

3. Gå på en lydnadskurs (Gick sådär, men nöjd för det funkade bättre hos ägaren. Men hennes skräck för hundar gör ju allt mycket komplicerat).

4. Lära henne att hoppa över hinder och det var inte enkelt kan jag lova 🤦‍♂️ Tog cirka 3 dagar innan hon ens vågade gå över hindret, och då övade jag inte bara några minuter utan satt nästan 4 timmar framför hindret och prata,lockade. 😐🙂

Nya mål är väl att testa på tävlingslydnad :)

[typellisch]
0

#33 Vad duktiga ni är!

[MinIda]
0

#34 Det kan inte jämföras med någon annan här. Då ligger vi låångt nere på skalan. :)

[typellisch]
1

#35 Man ska inte jämföra sig med andra :) Man har sina egna mål och ska vara stört nöjd när man uppnår dom!
Vissa har mål som att komma långt i tävlingar, vissa har som mål att lära in ett visst trix, andra har som mål att klara av hundmöten någorlunda okej osv osv. Så det spelar ingen större roll vad ens mål är, har man uppnått dom har man något att vara stolt över! 🙂

[MinIda]
0

#36 🤗🌺

[typellisch]
0

#37 🤗🌺!!!

Gia91an
1

37# Alla framsteg man får med SIN hund är stora framsteg, det ska man inte jämföra! Man får hylla varenda litet steg som hunden tar… det gör vi här i alla fall ;)

[typellisch]
0

#39 👍🌺

[MinIda]
0

#39 🌺🤗

[RMSLiners]
0

Mål med min nuvarande hund är inte så märkvärdiga. Däremot med min Collie, avliden sen länge, lyckades jag träna in lite sjöräddning. Simma ut med livboj till någon var skit kul ansåg hon. Hon lyckades rädda mig en gång pga det när jag fick håll i vattnet, utan livboj dock men hon slängde sig i vattnet och simma.mot mig så jag kunde ta tag i hennes päls och sen drog hon in mig mot land.

[typellisch]
0

#42 Snacka om en nödvändig träning 🙂

[RMSLiners]
0

#43 jo då var jag glad hon kunde det. Även min flat kan det till viss del men han simmar inte med livboj däremot simmar han ut till en och drar en in till land. Min draghund får jag vara glad över ifall hon ens doppar tårna. ;)

[typellisch]
0

#44  Förstår det 🙂