Vilken hundras?
Jag skulle vilja ha en hund i framtiden men jag vet inte riktigt vilken ras som skulle passa mig. Skulle behöva lite hjälp. Det kanske inte är den bästa beskrivningen men tja this is it. :)
Jag skulle vilja ha en hund som är liten eller medelstor (liten= jack russel och medel= cocker spaniel). Vill inte att pälsen ska vara lång men jag kan göra pälsvård om det skulle behövas, kan också fixa med öron och sånt. Jag har aldrig haft en hund innan men har ändå erfarenhet av kompisar och föräldrar.
Det jag skulle vilja göra med hunden är lite agility som inte är så avancerad, långa promenader i skog och i en förort, apport på typ åkrar och sånt. Men vill ändå ha en hund som är mysig och kan vara med hemma vid soffan. Jag kan hantera en hund som kräver mycket fysiskt och mentalt men jag vill ändå inte ha en hund som är uppfödd till jakt. ;)
Lagotto skulle kunna passa eller vissa andra vattenhundar, Pudel som redan nämnts låter också som ett bra alternativ!
Jaktlabbe? och nej, du behöver inte jaga. En jaktlabrador är en aktiv labrador som klarar av fysiskt arbete men även trivs i soffan om den får vara där ;)
Vissa uppfödare vill att man skall jaga med hunden men som min jaktlabbes uppfödare så hade hon inget krav på jakt dock krav på aktivering.
#6 Ja du kan ju välja precis vilken storlek du vill ha🙂 det är en lyx tycker jag:)
Dansksvensk gårdshund kanske? :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ställ dig själv lite mer frågor om vad du söker i en hund och ett hundägarliv. Vill du att hunden ska vara mer reserverad mot människor eller älska allt och alla? Hur mycket jaktinstinkt är ok? Hur skulle en vecka i hundens liv se ut? Att gilla långa skogspromenader och mysa i soffan är inte rasspecifikt - de tycker de allra flesta hundar om förutsatt att de får vad de behöver annars.
Håller hittills med om Pudel som förslag eller någon av de livligare raserna i grupp 9. Men det finns även andra raser som skulle kunna passa. Rannsaka dig själv och var ärlig i vad du kan erbjuda en hund. Lycka till 🙂