Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 4687 ggr
PttCherie
0

frågor angående Border Collie !

Om en vecka så ska jag hämta min efterlängtande BC. :D dock så kommer en del frågor med.

1. Vilken torrfoder är mest anpassad för en Border Collie som är 8 veckor gammal?  

2. Hur stor resbur för flygning ska man köpa? (vill ej köpa en för liten, för att sedan behöva köpa en ny)

3. Jag har beräknat att träna/gå m.m minst 3 timmar per dag när min BC är fullvuxen. Men hur mycket tid tillbringrar ni med eran fullvuxna BC per dag?

4. Vilken försäkring ska jag välja till hunden?  

:) 

[typellisch]
3

Foder anpassat just till BC finns inte. Sånt är bara strunt och pannkaka med.
Kolla efter individen: Hur mycket gör din hund av sig med, dvs energi? Hur mycket mat/dag kan du ge innan han blir överviktig och hur lite mat/dag kan du ge innan han blir underviktig och där emellan får du hitta en balans.
Sen tycker jag du ska skrota Royal Canin, Hills och dylikt som de flesta uppfödare ger sina hundar och valpar och kolla efter Acana, Orijen, The Taste Of Wild eller färskfoder om du vill ha det.

Tina
3

Just vad gäller foder bör du ge samma foder som uppfödaren gett, för att sedan fasa över om du vill byta.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

[typellisch]
1

#2 Ja, såklart! Den viktiga punkten glömde jag.

Asuna
4

storlek på resbur beror ju på hur stor din hund blir Border collies kommer ju i olika storlekar.

nu har jag ingen renrasig bc längre men jag har haft en och med henne så gick jag två mil om dagen och vallade 5 dar i veckan tränade lydnad eller agility 2 dar i veckan, en bc behöver bli trött i huvudet också, nu beror det ju på vilken typ av energi din hund har en del nöjer sig med mindre och en del behöver mer, personligen så föredrar jag högaktiva hundar så jag frågar alltid uppfödaren (eller i min senaste hunds fall shelter )  vilken valp som har mest energi och är mest framåt.

PttCherie
0

Tack så jätte så mycket för ert svar! :) jag ska ta och ringa uppfödaren för att veta mer.

[TeamGolden]
0

åh vad roligt att du ska bli med bc valp :) Min framtida ras helt klart :) 
Lägg gärna upp massa bilder här på den sen, 😇skulle vara såå kul att följa er 🙂

PttCherie
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaaa, det ska jag sääga till att göra *-* jag får skaffa en hundblogg.. haha 😇

såhär ser valpen som vi har tingat,

[typellisch]
0

#7 Nej men goooooding 😍 Han ser ut lite sådär oskyldig ut efter ett hyss :)

Hiro
1

1. Vilken torrfoder är mest anpassad för en Border Collie som är 8 veckor gammal?
-Använd samma som uppfödaran använd och byt sedan genom att blanda i den gamla och nya för att sedan efter en tid byta över till det du vill ha. Dock vilket du skall ha vet jag ej

[TeamGolden]
0

#7 Åååh men lilla plutten 😍

Lathundarna
0
PttCherie
2

jaa visst ser han busig ut?!!! 😎

min depression kommer att vara som bortblâst med den lilla rackare.

Tack igen för alla tips! 😃