Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 881 ggr
Maxborder
0

"rymmare"

Våran 10 månaders BC blandning rymmer till grannen i tid och otid….. Det började när han blev lite äldre och tordes vidga sina vyer lite, typ vid 6-7 månaders ålder.

Kanske ska tilläggas att grannarnabor nära oss så det är ingen lång rymning men man vill ju ändå att hunden ska veta vart han bor och att det inte är ok att vara där hos dom…

Nu har vi grannar som är totalt okunniga när det gäller hundar så tyvärr fattar inte dom att det bästa är att ignorera hunden alt "skicka hem" honom igen, utan dom har istället gjort totalt tvärtom??!! 😡

När han kommer till dom ha dom hälsat och pratat med honom, och varit allmänt trevlig och då kan man ju förstå att han inte har nån lust att komma till en matte som inte låter allt för glad när hon ropar på honom….🤔

Brukar ibland bara ropa tillbaka honom men ibland när han inte kommer får man gå och hämta honom och som sagt man är inte allt för lycklig när man får traska ner och hämta honom för typ 3:dje gången den dagen….

Dock förstår jag om hunden har lite svårt att förstå att han inte får rymma dit när dom är så glad och trevliga men matte/husse är vrånga?? Blir lite dubbla budskap kan man säga…

Nu ska vi självklart prata med grannarna och säga att de får sluta hälsa och vara trevlig mot honom när han kommer själv, måste ju göra ett seriöst försök att se om det går lära honom att "hålla sig hemma"??

Hade givetvis varit bättre att dom redan då han va valp ignorera honom men som sagt dom förstår inte bättre och det är nu på slutet som jag ha märkt hur de beteer sig mot honom…. 😮

Har ni några förslag på hur man ska göra för att på ett smidigt och bra sätt vänja av honom med dessa olater??

Är det för sent……?? eller går det få honom att lära sig vart gränsen går??

Alla tips är välkomna!!

Loveradio
3

Sätt upp ordentliga staket.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[typellisch]
3

1) Sluta låt elak när du ropar hem han, såklart han inte vill komma till dig då! Man ska ALLTID tänka ''ängel, vilken söt liten ängel jag har'' när det gäller inkallning för INGEN hund vill komma till någon som är arg och förbannad. Ja, det kan ju vara så att din hund väljer dina grannar för dom är trevliga och snälla som gillar han medan matte står och är förbannad. Ingen vill som sagt vara med en förbannad människa.

2) Se till så han inte kan rymma. Långlina, staket eller låt han inte vara ute utan tillsyn. Ja, förutom att han då rymmer kan någon ta han, han kan vara med om en olycka och dö eller så rymmer han längre bort än till grannen.
Det är trots allt strikt hundägaransvar.

[saga@]
1

Du har redan fått jätte bra tips men jag vill slänga in ett du kan prova också:) jo träna han att han inte får gå ifrån gården-han stannar på gården får han belöning

ett klipp du kan kolla på 🙂http://www.youtube.com/watch?v=OuTh47i3hOY

Lilllens
0

#2 Båda mina hundar lyssnar när jag låter arg, men då är jag självklart glad och trevlig när de har kommit fram. Funkar inte att fjäska dem till mig.

[typellisch]
0

#4 Det kan bero på vad man anser som en snäll ton och en elak ton.
Jag står inte direkt och ropar ''Men lilla söta Molly, komsi komsi'' med bebis-röst utan det är ''Molly! HIT!'' sen får hon godis och beröm. Det är inte elakt, det är bestämt och neutralt. När hon är vid mig kommer bebis-rösten fram.
Arg röst för mig är att skrika efter sin hund, säga tusen ord i en mening och man kokar av ilska. Men hundar läser ju av våra kroppsspråk bra så att blanda arga ord och meningar med ett kroppsspråk vi inte har kontroll över är bara knasigt.

Man ska alltid vara bestämd och rakryggad. Eftersom TS inte skrev HUR hon uttalar sina ord på inkallning eller hur hon står osv så gick jag efter att hon säger tusen olika ord i en mening och med kass kroppshållning. Elakt? Kanske men jag borde ha tillagt att hon ska bli neutral och bestämd i sitt tonfall samt rak kroppshållning och bli överförtjust när hennes hund kommer.

Lilllens
0

#5 Tänkte mest på när du skrev att INGEN hund vill komma när man låter arg och förbannad, fast båda mina gör det. Men att skrika som en idiot är väl lite onödigt. Det är dock lite svårt för hunden att läsa av ens kroppsspråk om den är påväg till Kina i full karriär.

[typellisch]
0

#6 Och med arg och förbannad menade jag skrika och spotta när man skriker in dom :) Tror ingen hund vill återvända till en mega förbannad ägare. Visst kan det krävas ibland men då är det viktigt att vara väldigt ödmjuk när dom kommit till en. Då är det skillnad. Men fortsätter man gå och man är förbannad på sin hund och den vet det så gör det ingen nytta.

Lilllens
0

#7 Haha ja jag spottar inte även om man har lite lust att göra det ibland ;)

[typellisch]
0

#8 Har inte sagt att du gör det heller :) Säger bara min definition av arg och förbannad ägare.

Lilllens
1

#9 Nej och jag påstod verkligen inte att du har sagt det.

Maxborder
0

Tack för era svar!

Ska förtydliga mig lite vad gäller min inkallning! 🙂

Har alltid samma kommando vid inkallning och det är "kom hit", försöker alltid ha samma tonläge och märker att han lyssnar mer till ett neutralt "kom hit" än när jag säger det med bebis röst… 😛

När han kommer kan jag däremot överrösa honom med beröm, brukar variera mig mellan enbart muntligt beröm (det får han varje gång), godis ibland och ibland lek.

När han ha rymt och jag ropar på honom ropar jag neutralt men för att inte tjata ut inkallningen om han inte kommer direkt händer det alltså att jag går till grannarna och hämtar honom. Vill då förtydliga ytterligare att det är i det läget då jag måste gå och hämta för han inte kommit vid inkallning jag kan med kroppsspråk visa mig lite sur…. Inge godis och inge beröm, bara raka spåret hem! 😡

Har hänt att jag kan ropa med något barskare röst nån gång för att få honom mer uppmärksam, och hittills ha det funkat bra. Men som sagt ALLTID mycket beröm när han kommer för han ska ju tycka att det är super roligt att komma till matte!! 🙂

Staket ska sättas upp nu under sommaren, dock ha det blivit lite försenat pga de ska komma maskiner på tomten och gräva och då vill vi inte stänga för. Men så fort det är klart SKA staket upp!!

Långlina får han gå i ibland om man ska göra nåt som gör att man inte kan ha koll på honom varje sekund, tex gräva i rabatten, plantera blommor osv….. 😛

Har även funderat på omvänt lockande, men tänker att det är ett jäkla jobb innan det ger effekt…??

[typellisch]
0

#11 Ibland måste man helt enkelt hämta in dom, inget fel med det :) Har en hund som funkar bra att ha lös men hopplös när hon hittat nåt intressant på backen, jag kan ropa och locka med godis men hundar har oftast svårt att lyssna samtidigt som dom nosar (öron, ögon, nos på en och samma gång är väldigt krångligt för dom). Och då får jag gå och hämta henne och då säger jag ''GÅ'' och sen beröm när hon rör sig framåt.
Samma i ditt fall antar jag. Han har fått in blicken på dina trevliga och snälla grannar (enligt han) så att använda hörseln samtidigt som han fokuserar blicken är svårt. Bra att ni ska sätta upp staket :) Det kommer underlätta mycket!

Men såklart. Det ska löna sig att lyssna på sin ägare :) Därav belöning och beröm, för det ska löna sig! Man arbetar inte utan lön och det brukar vara samma för hundar: dom anstränger sig inte utan belöning.

Maxborder
1

#3 Bra filmer! En hel del bra tips faktiskt!! Kanske man kan prova….