titta på valpar.
Jag ska åka och kolla på en valpkull imorgon. Första kullen jag besöker så skulle gärna vilja få lite tips om vad jag ska tänka på. Ställa för frågor? Kollar efter hos valparnas föräldrar? osv.
MVH Marie
Enklast är att gå in på SKKs hemsida, där ger dom värdefulla tips och bra råd.
När vi var och tittade på kullen där vår hund är från var den vi valde den som stod och tittade på när de andra lekte. Hon var med de andra ibland också. När vi tog upp henne låg hon snällt i famnen medan de andra ville ner. Vi valde henne just för att hon var så lugn och med god uppfostran är hon fortfarande det. Men det går att leka med henne om man vill. Så fundera på om du vill ha en lugn/livlig hund och försök titta på det. Sen handlar det ju mycket om uppfostran och vad man låter de göra/inte göra, men jag tror att hur de är när de är små är av stor betydelse för hur de blir.
Nu vet jag inte om du redan har en god etablerad kontakt med uppfödaren eller ej, men ställ mycket frågor!
En bra uppfödare ska kunna svara på det mesta, om inte annat erbjuda sig att hjälpa dig kolla upp det du undrar. Gå på magkänsla, men frestas inte att köpa en valp av en uppfödare du inte har förtroende för eller som ej verkar seriös.
När det gäller valparna har du ju redan fått bra tips. Försök tänka igenom noga innan vad du faktiskt vill ha för hund så du inte frestas att ta den söta blyga valpen i hörnet när du borde ha en tuffing.
Då jag träffade "min" valpkull visste jag att jag ville ha en hane, och de var 4 stycken. Jag visste också att jag som person är ganska tuff, och behöver en hund som ej är för vek då jag visste att jag antagligen skulle vara för hård mot den.
I samråd med uppfödaren valde jag Fidel, den tuffaste, mest envisa lilla valpen. Som nu tokskäller på mig och säger att det minsann är dags att gå ut. Nåväl, lycka till!
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jag tycker att det är viktigt att notera hur modern och valparna beter sig mot mig när jag kommer som främmande person till deras hem. Jag vill att mamman ska bemöta mig med en positiv inställning eftersom att det är en social och vänlig hund jag söker, utan vakt. Valparna ska vara tillgängliga och vilja komma fram, inte reserverade eller osäkra.
Jag valde mellan 3 valpar och uppfödaren hade valt ut två som hon tyckte skulle passa vår livsstil bäst, den tredje var väldigt lugn, stillsam och var inte med där det hände på samma sätt. Ett tips kan vara att man efter en stund tar undan de valpar man inte kan välja om man har svårt att hålla reda på "sina". Då kan det vara lättare att få en uppfattning om hur dom skiljer sig som individer.
Vi ställde mycket frågor om föräldrarna. Hur deras vardag såg ut osv, för att få en känsla av om de var miljöstabila, sociala och trygga hundar. Vi frågade sen också dessa saker rakt ut, men eftersom att en uppfödare är partisk är det bra att få en uppfattning genom andra frågor. Vi frågade om de var skottberörda, hur de fungerade med andra hundar, människor, olika miljöer, mm.
Vi betalade ingen handpenning på plats utan sa att vi ville hem och diskutera själva och återkomma dagen efter med besked om vi ville ha en valp och vilken. Det är så lätt att göra ngt förhastat när man sitter med 8 underbara valpar i knäet. Dessutom ville jag vara säker på att min man kände för den valpen vi föredrog och inte bara valde den för att det inte fanns ngn bättre. Jag tycker att man ska välja med hjärtat likväl som med hjärnan. Dagen efter ringde vi och tingade vår valp och betalade handpenningen till uppfödarens konto.
#4, ja det är nog bästa tipset; att avvakta en dag och sedan tinga! Så gjorde jag också, men glömde helt bort att skriva det.
Och om uppfödaren där stressar på, backa undan. Om uppfödaren verkar ha som enda mål att få alla valpar sålda så snabbt som möjligt är det lite av en varningsklocka.
Haha, nu känns det som jag bara varnar för oseriösa uppfödare, men det är en stor grej. Vet du att uppfödaren är seriös slipper du otrevliga överraskningar.
Försök träffa hanhunen också, om möjlighet finns. Det är trots din framtida hunds halva genetiska arv
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jag tycker själv att man gärna ska träffa valparna flera gånger och inte välja utifrån första besöket. Valparna kan vara olika trötta och olika "på" från olika gånger, något vi märkt av tydligt när vi följt vår kull.
Första gången hälsade vi knappt alls på vår kille så han nästan bara låg och sov och inte var så sugen på att träffa någon. Men gången efter och alla gånger efter det har han istället varit väldigt frammåt, men inte påflugen som vi uppfattat en annan valp. Vi har valt utifrån att vi gett våra önskemål till uppfödaren och så har de valt ut en valp åt oss, men inte utan att vi haft något att säga till om.
jag ställde tusen frågor innan jag hämtade min valp. Jag hade mejlkontakt med uppfödaren i veckor innan och ställde frågor så fort jag kom på någon. Fråga om just deras föräldrar har någon sjukdom, eller om rasen har något speciellt, om de haft mycket problem innan med valpkullarna, vilken mat de rekommenderar, vilken försäkring, kostnad och att du ser till att få besiktningsintyg och läser det noggrant så hunden inte har någon anmärkning på något. Se även till så de är vaccinerade, chippade osv. Sen deklart ägaren ska du ha bra kontakt med. Han jag köpte hunden av svara noggrant och detaljerat på allt, la verkligen ner tid på mig om jag behövde något och sa att han finns till hjälp så länge jag behöver. Han har även hört flera gånger efter hur det går osv, så det känns jättebra! lycka till :)
Vill bara tillägga att valpen som inte leker och tjoar (som vi köpte) är en riktig tuffing i sig. Hon vaktar och har inget emot att säga till större hundar om de gör fel. Hon är inte blyg men vill gärna veta vem det är som kommer. Så den som inte leker med de andra så mycket utan istället är lugn kan vara en riktig tuffing. Det är en jakthund så hon måste vara tuff.
Jag har inte läst de andra kommentarerna men glöm inte att fråga om föräldrarna och träffa mamman. Är det något fel på henne så kolla på en annan kull tex aggressivitet.
tack så mycket för alla bra svar, nu har jag en hel del att utgå ifrån.
Lycka till med valptitten! :)