Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 3331 ggr
[Bolten]
0

Blandras namn

Vad tycker in om blandras namn? 

Alltså tex. schabrador

Majken!
1

Det fyller väl sin funktion, tänker jag.

[Bolten]
3

Själv har jag aldrig förstått poängen, är inte rasen godkänd så är det en blandras. Sedan kanske schabrador va dåligt exempel för de är godkänt i någon land väl(?) men då ska de vara en registrerad hund i de landet, inte en schäfer labbe korsning född i sverige.

Majken!
0

#2 Själv förstår jag inte varför en benämning över något skulle vara märkligt. Som att en hybridcykel inte skulle kallas cykel, för den inte är äkta.

[Bolten]
2

#3 Det finns en benämning nämligen blandras. Tycker mest de är förvirrande när alla hittar på egna namn för sina korsningar och det är inte en tex schabrador när de är en labbe schäfer blandras utan det är en schäfer labbe blandras.

Majken!
1

#4 Det tycker inte jag.

Magrat
7

Jag tycker inte om dem då jag upplever att det till stor del bara är ett knep för att få blandrasvalpar att verka mer attraktiva för eventuella köpare.

Så nej, jag tycker att det är dåligt då det inte verkar vara för att enkelt förklara de olika raserna i hunden utan för att få den att låta lite mer som en egen godkänd ras.

Då kan mn lika gärna säga at det är en blandning av Schäfer och Labbe.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Bolten]
2

#6 Lite så känner jag också, finns säkert en hel del som tror att dessa blandras namnen är en riktig ras.

Frida B
2

Kanske en rolig grej. För vissa… Dock ganska idiotiskt enligt mig. Men jag är lite emot blandrasavel som inte har ngt syfte.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Asuna
2

oj vad knepigt det blev.. min omedelbara reaktion var att jag inte tycker om namnen dom sätter på blandraserna som labradoodle m.m. säger alltid labbe blandis om min äldsta hund, sen insåg jag att jag ju faktiskt säger lurcher om min yngre blandis så jag vet faktiskt inte..det beror nog på omständigheterna.

[RMSLiners]
0

Jag tycker det är rätt bra att ha blandras namn ibland. Jag skulle exempelvis aldrig kalla en Alaskan Husky för blandras då just ordet blandras kan syfta på precis vad som helst och en Alaskan Husky är inte  precis vad som helst, blandras ja men det är också en polarhund. Samma sak gäller Scandinavian Hound.

[Bolten]
0

#8 Håller med =) 

#9 Blir lite knepigt då :p

#10 Tycker dock inte alaskan husky är mer än en blandras med de raserna :)

[RMSLiners]
1

#11 Det är lite skillnad mellan en Alaskan Husky och en hux-flux blandning. För mig är det inte blandras som blandras.

vallhund
0

Inget FCI anslutet lands kennelklubb har någonsin godkänt schabrador som ras. I vissa länder kryllar det av hundklubbar, som godkänner en massa blandisar som renrasiga, t ex cockerpoo, labradodle m fl.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Bolten]
0

#12 Det är din åsikt =) Självklart är det skillnad på en blandras kull med ett mål och en blandras kull för att "uppfödaren" tycker valpar är söta men anser fortfarande att de är lika mycket blandras oavsett =)

#13 Ok tack! så var jag inte helt ute och cyklade =)

[RMSLiners]
0

#14 Jo visst är det per benämning blandraser men jag uppskattar att just slädhundarna har egna namn då korsningarna skiljer sig åt. Just benämningen Alaskan Husky kommer från Alaska där slädhunds sorten först togs fram med hjälp av Native american Village dog som är dess förfader så att säga. Scandinavian Hound (också kallar Europeisk Slädhund eller Eurohound) togs fram här i skandinavien genom att korsa pointer med Alaskan Husky och därifrån utveckla rasen.

I dagens hundägar samhälle är det också så att om hunden inte är reggad i någon FCI ansluten klubb är den heller inte renrasig och kallas därmed också enkelt för blandras.

[Bolten]
0

#15 Förstår vad du menar men jag anser ändå att är hunden inte till 100% av en godkänd ras eller hunden inte är regad så är det en blandras oavsett vilken korsning eller vilket syfte kullen är tagen =)

[RMSLiners]
0

#16 Jag kan hålla med dig där. Blandras är de men jag ser fördelen med att de har egna namn, just slädhundarna i alla fall. Cockerpoo osv har jag aldrig förstått mig på.

En renrasig hund som inte är reggad skulle jag också kalla blandras oavsett hur 100%ig den är i rasen. Inga papper = blandras.

[Bolten]
0

Ändrade #16, självklart ska de stå "eller hunden inte är regad så är de en blandras oavsett korsning" inte "eller hunden ÄR regad" :P

[RMSLiners]
1

#18 Förstod att det var så du menade. ;)