Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 11542 ggr
[Grön]
8

Hur är papillon?

Berätta hur din eller någon annans papillon är:) jag har fått för mig att dom är rätt så envisa och kräver en hel del aktivering för att må bra? Kan det stämma?:) lägger till:) Vad är skillnaden mellan papillon och phalène? Är det någon skillnad i deras egenskaper? Vilken tycker du är finast?

Pennybus
0

Ända skillnaden är att Phalene har nedåt öron, själv tycker jag att Pappisen är finast. Pappisarna är mycket hund i litet format och lämpar sig väl till agility, freestyle och spår. Envisa kan de vara, ja. Att de kräver en del aktivering stämmer också bra.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Michaela-N
0

#1 Skulle inte alls vilja påstå att en papillon kräver mycket aktivering för att må bra! Det är en ras som gärna hänger med på skogsutflykter och tycker om att träna allt möjligt, men utan att riktigt kräva det. Min vovve har inga problem att ta en vilodag. Det är generellt ingen envis ras. Jag har själv en papillon(/-blandning eller ej vet jag inte) och tycker både phalene och papillon är fina. Skulle jag köpa en till "kontinental dvärgspaniel" skulle jag nog försöka leta efter en phalene men egentligen spelar det mig ingen roll.

Pennybus
1

#2 Vart har jag skrivit att den kräver mycket aktivering? :)

Fenix_Chicci
0

De kräver inte speciellt mycket aktivering men hänger gärna med på allt från skogspromenader till agility. 

Lite envis är iallafall den papillon jag känner, men också lättlärd.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Fenix_Chicci
2

#3 "Att de kräver en del aktivering stämmer också bra."

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[TeamGolden]
0

Blir totalt galen på mig själv, råkade kryssa hela sidan så fick absolut ingen lust att skriva om ett långt svar, MEN, lite ris också om Papillonen! 

Jag är en liten 25% papillon hane hemma, och många av hans lite jobbigare beteenden kommer med all säkerhet från papillonen. 

Vi kan säga att papillonen ofta har ''sina dagar'' då allt är låst, skäller för exakt allting och kan vara skitjobbig. Man får andas tio gånger om man inte vill brista ut i gråt när man blir såå uppgiven med en ''döv'' hund. 

Och ja, träning löser allt, ju mer man tränar desto ''lydigare'' hund får man, men jag har inte upplevt 100% av denna effekt på min hund, för det finns dagar då han är som vanligt, och då funkar ALLT, vi har t.o.m satt ihop ett litet freestyle nummer. Men nästa dag är allt bara totalt ointressant. 

Ja nu var det mycket negativt här, det finns ju självklart posetivt med denna ras också, jag menar, min hund är ju mitt allt. Men det är riktigt jobbigt att jobba med en hund som har så starkt humör och temprament, man står och trampar samma mark under väldigt lång tid.

Pennybus
0

#5 Jag skrev aldrig att de kräver mycket. Min kompis har en papillon som inte fick någon aktivering förutom lite lek, och han var ju superstressad och skällde, jagade svans m.m. och när hon väl började träna lite småsaker och agility blev allt mycket lugnare, så visst, de kräver en del, inga soffpotatisar som inte kräver _något_. De kräver en del, men inte i stil med tollare eller aussie direkt.

Intehärutandär
0

Jag hade en papillon förr. Och den anpassar sig bra efter miljö skulle jag vilja säga. Hon kunde ligga och sova länge, men också gå långa promenader. Hon blev aldrig rastlös, utan aktiverade sig själv eller nöjde sig med att kolla in oss. Jag var förstås ute med henne varje dag och gick 2-3 långa promenader per dag och gjorde utflykter på helgerna. Men vi tränade aldrig någon agility eller sådant. Hon var utställningshund innan vi fick henne. 

Papillon och Phalené föds i samma kull, men är två raser. Precis som min nuvarande hund Chinese Crested, som har sin puff i samma kull. Men som sagt tidigare så phalénen liggande öron.

Detta kan man läsa på SKK om Phaléne:

Användningsområde

Rasen är mycket allsidig, lättlärd, charmig och behaglig. Pigg och alert, men aldrig jobbig med sitt behändiga format. Den är dessutom vacker och lättskött. Det är många individer som deltar i såväl lydnad, bruks som agility med stora framgångar. En phalène fordrar inte alltför mycket och är så mångsidig att man kan hitta på nästan vilken aktivitet som helst. Med glädje ställer den upp.

Egenskaper / Mentalitet

Phalène är en intelligent och allsidig sällskapshund. Det är en hund full av energi, som älskar att samarbeta med sin ägare. Rasen är en utpräglad familjehund. Den har stort behov av närhet och kroppskontakt och vill vara med där något händer. Temperamentet skall vara vänligt, socialt, glatt och alert utan inslag av stress eller nervositet.

Papillon:

Storlek och utseende

Dvärghund med mankhöjd på ca 28 cm. Mycket vacker och elegant med stora stående öron. Öronens form och ansättning har givit rasen dess namn papillon (fjäril på franska). Vit, silkig päls med få klart avgränsande fläckar. Rasen ska inte förväxlas med den andra varianten, phaléne, vilken har hängande öron. Dessa varianter kan födas i samma kull, men räknas som två olika raser.

[Grön]
0

Ja det står ju att phalene har stort behov av närhet men så står det inte på papillon?:)

Intehärutandär
0

#9 Det stod detsamma på båda, bara det sista med öronen skiljer.

League
0

papillon är en mångsidig och trevlig hund med lätt till skall skulle jag vilja säga. Lättlärda, hänger med på allt och ofta trevliga till sättet (har hört att tikar lätt får agg mot andra tikar, men min "papillon" skiter i vilket, 5-10% av hundarna vi möter är tydligen "idioter" och ska skällas och skrikas på… Oavsett kön)

Men!! Dem ska absolut INTE ligga i en soffa o bara vara, då blir det lätt olater! Men är man normalaktiv med promenader, soc-träning och lite annat så funkar det aldrles utmärkt

[Grön]
0

Okej :)

Emelie_C
0

Min papillon är väldigt lätt, han fungerar att ha med sig överallt och lägger sig bara och slappar. Väldigt anpassningsbar. Han är väldigt lätt att träna med, extremt godis driven så inga problem att få honom motiverad och samarbetsvillig. Han nöjer sig med endast promenader i säkert en-två veckor innan man märker på honom att han blir uttråkad. Men han kan lika väl träna dagligen med honom även om drivet blir snäppet större om man väntar någon dag emellan träningspass. Papillonernas svaghet skulle jag säga är att de har relativt lätt till skall.

Djurälskaren87
1

Min papillon är extremt anpassningsbar,envis,lättlärd och lyhörd:) väldigt mammig;) Men han gosar inte om han inte vill och skäller aldrig:) bara morrar när han ser andra hundar,inte alltid dock.

linalundberg
0

Jag skulle vilja beskriva papillon som väldigt lättlärd och en hund som lika gärna slappar i soffan som hakar på när det är dags för lite agilityträning. De är uppmärksamma och smarta så visst mår de precis som alla hundar bra av aktivering men jag tycker inte att de kräver det som många andra raser (har haft ca 7 olika pappillons i olika omgångar då jag hjälper en uppfödare att ställa ut) 

Sen precis som alla hundar är det ju fruktansvärt individuellt just nu bor en riktig liten diva hos oss, hon ligger helst i soffan och blir kliad på magen hela dagen och tycker att det räcker gott och väl med mycket korta promenader, medan senaste killen vi hade hos oss var väldigt uppmärksam och tjänstvillig. En hund som uppfödaren nyss sålde till Norge fixade sitt första viltspår och tränar lydnad i klass 2 så det är i en ras med potential till mycket skulle jag säga.

Kelin
0

Har två relativt olika Phaléner hemma. En uttråkade papp har nära till skall, den har använts som larmhund. De älskar att träna och är oftast orädda om inte annat vänder det fort om man tränar på det! Tycker dock att man bör träna den för att få fram de rätta sidorna hos hunden! Behöver dock inte vara något avancerat, de är dessutom lätt motiverade. Den ena räcker det att man låter honom hoppa över ett ben eller arm så kan han göra vad som helst. Gibson vill dock helst ha godis eller en Ikea mus. Vilodagar klarar dem, men se till att göra någonting annars kan de skälla endel. Gå ut i skogen hoppa på stenar, stubbar eller tryck fast godis i träd. Låt dem hitta leksaker osv, så är dem nöjda ;) Perfekt allround hund då du kan träna på de flesta nivåer inom många grenar. Envisa kan dem vara i vissa situationer, men dem är som sagt lätt mutade!l

League
2

#16 ååå, IKEA-möss världens mest uppskattade leksak :) finns ingen hund som kan motstå en ikea-mjukisdjur.

Kelin
0

#17 bästa av allt är att de finns i mini format nu, innan fanns bara råttor nu finns de möss i phalene format ;) deras mjukabollar är en annan favorit som dessutom håller tills man tycker den är för äckligt och slänger den!

League
1

#18 jag hade en giraff från IKEA, ingen hund kunde motstå den :) mina vovvar har 5st möss, dem ääälskar dem :) värda sina kronor!