Hundar iFokus

Hundar

Etikett: media
Läst 4883 ggr
katarina_m
1

Polis sköt ihjäl hund

http://www.expressen.se/gt/polisen-skot-ihjal-rebeccas-hund/ 

Vad säger ni om det här? Tycker historian låter väldigt sorglig. Samtidigt så tvivlar jag inte på att hunden försökte försvara henne i det läget och polisen måste ju komma fram. En blandras med rottis i har ju säkert en del vaktinstinkt i ett sånt läge….. Men tror ni polisen verkligen var tvungen att skjuta hunden? Skulle inte bedövningspistol räckt?

CHARMEN
3

HEMSKT!!! Jag ser ingen anledning till att skjuta hunden, de kunde ju som sagt använt bedövning:(

Hälsningar Lovisa & Chester❤

Mantissa
14

Jag vet inte hur svårt det är att få fram en bedövningspistol. Om de gjorde bedömningen av att hon inte var kontaktbar (lätt hänt om man sover så hårt att man inte vaknar av rabiat hund, tre skott och att bli inlastad i en ambulans) så kanske de inte trodde sig ha den tiden. Dom vet ju inte om hon tagit en överdos eller blivit akut sjuk. Det kan hänga på sekunder. Sorglig utgång, men jag tycker inte polisen gjorde fel.

[TeamGolden]
19

Vänta va, ''Sover tungt''? Vem som helst vaknar av skottljud om det är så nära som ''ett träd intill mig'', det är ju helt sjukt. Hunden blev oskyldigt offer för oansvarig ägare och missförstående poliser. Tråkigt att det ska behöva hända.

db-2
12

Svårt att klandra polisen i det här fallet. De måste självklart ta sig fram till en person som inte är kontaktbar. Synd att hunden drabbas av en oansvarig ägare.

Mapel
5

#3 tänkte också på det! Sällan att man inte vaknar om det är nån som avlossar 3 skott precis bredvid en! Hon måste ju ha varit avsvimmad, för ingen sover så djupt… 

Verkligen tråkigt att polisen inte får lära sig mer om hundhantering, eller djurhantering över huvud taget, känns onödigt att ha ihjäl allt som är "ivägen" bara för att de inte kan tyda djurens signaler. Hunden var troligtvis rädd och ville skydda sin ägare.

GAKA
8

Onödig snyfthistoria av Expressen tycker jag. Visst är det synd att de behövde avliva hunden, men som sagt, deras prio var ju att komma fram till kvinnan. Nu ingår (väl) inte beövningspistol i polisens ordinära utrustning så att hävda att de kunde ha bedövat hunden blir bara tramsigt tycker jag.

monstermash
3

Det är nog ganska svårt att få tag på ett bedövningsvapen. Åtminstone åker inte alla poliser runt med det.

Men till er som tycker att de borde haft bedövningsvapen istället för att skjutit hunden till döds… Är kvinnan avsvimmad kan det handla om sekunder eller några enstaka minuter, innan det är försent att rädda henne. Ska man då vänta på att någon ska komma med bedövningsvapen och skjuta hunden, kan kvinnan alltså hinna avlida under tiden eller få bestående hjärnskador om hon inte får syre alls. Om de hade låtit bli att skjuta hunden, och kvinnan hade dött för att de inte kommer fram till henne, hade det fortfarande varit ett okej beslut att inte skjuta hunden? 

Inget påhopp eller något alltså, bara undrar hur ni tänker runt det. Blev lite luddigt förklarat, men hoppas ni förstår vad jag menar.

Hiro
0

Men herre gud, hur svårt kan de vara att bedöva hunden??!!

katarina_m
2

Jag förstår absolut varför poliserna agerade som de agerade eftersom de förmodligen trodde att det kunde handla om liv och död för kvinnan. Å andra sidan tycker jag att det borde framgått i infon till poliserna innan de var på plats, att det fanns en potentiell aggressiv hund i vägen.

Jag kan ingenting om bedövningspistoler, är uppriktigt sagt nyfiken varför inte polisen har tillgång till sådana isf? Däremot kanske det tar tid innan bedövningen börjar verka och då är det ju rimligt att det inte används i den här situationen.

db-2
1

#8 Krävs ju i sådana fall att det ingår i polisens standardutrustning, vilket det inte gör.

monstermash
0

#8 - Svårt, om man ska hinna rädda kvinnans liv och det inte ingår i polisens standardutrustning!

#9 - Jag vet inte mycket om bedövningspistoler jag heller, men framför allt är det väl en kostnadsfråga. Man har inte råd att köra runt med bedövningsvapen i varenda polisbil, kan inte tänka mig att de stöter på situationer där de behöver bedöva ett djur särskilt ofta.

katarina_m
3

#11 Ja kostnadsfråga är det nog definitivt. Den största gåtan är dock inte ang. skjutningen kan jag tycka… Även om det synd på hunden som fick sätta livet till. För oavsett hur bakistrött man är fattar jag inte hur man kan sova så djupt på en allmän gräsmatta när det ekar hundskall och pistolskott omkring 🤔

vallhund
12

Har man alkohol i blodet skall man inte lägga sig i solen för att sova, o hunden lämnar man lämpligtvis hemma, eller hos någon som är kapabel att hålla sig vaken när man inte är hemma.

Fö hade de säkert skjutit en Pudel om den betett sig likadant.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Xristina
5

Ang bedövninspistoler: Medlet man använder i dessa sprutor som man skjuter är en färskvara. Det funkar inte om man åker omkring med det flera dagar i sträck, och jag förstår att man inte får nya varje dag, då chansen att de används är så pass liten.

Jag tycker att polisen handlade helt rätt i det här läget. De är inte skjutgalna dårar som media lägger fram dem att vara, de tog ett beslut och satte ett högre värde på ett människoliv som de bedömde svävade i fara.

Sluta sluka i er alla dessa snyfthistorier så snart det kommer till hundar. Visar de ett aggressivt beteende som kan hota ett liv (det var så det uppfattades av poliserna och ambulanspersonalen) så tycker jag att det är rätt att vidta åtgärder.

katarina_m
1

Tycker de flesta här verkar instämma i att polisen gjorde rätt. Expressen säljer ju lösnummer på snyfthistorier så något annat förväntar man väl sig inte. Ang bedövningspistoler frågar jag för att jag inte vet hur det funkar. Tack för informationen.

Ixectrona
6

Jag har faktiskt börjat hata polisen nu. Inkompetenta ***** idioter.
Om det var något isolerat fall med någon polis som sköt en hund och sedan togs från tjänst och inte fick bära vapen längre, FINE.

Men nu har det gått alldeles för långt, tre allvarliga fall (som vi vet om genom nyheterna!) där polis missbedömt situationen, agerat fullständigt inkompetent och brutalt, plågat djur till döds - och som sedan enligt andra poliser anses ha agerat HELT KORREKT.

Också flera gånger sista året som polishundar kommit lös och bitit ihjäl andra hundar eller attackerat oskyldiga civila som råkat finnas runt hörnet - de hundarna har betett sig "helt som de ska", och ingenting görs åt det.

Det skulle inte förvåna mig om hunden bara varit glad och ville hälsa, men då det är en "kamphund" så tolkar de det som aggressivitet. Det skulle inte heller förvåna mig att hon faktiskt VAR defensiv, hennes älskade ägare var ju i ett tillstånd då hon inte kunde försvara sig, och här kom främmande - för hunden hotfulla - män fram. Hon gjorde bara vad vem som helst av oss skulle ha gjort i hennes situation. (Men så har polisen MAGE att säga att de "försvarade henne från en aggressiv hund? Dra den om rödluvan va, eller varför inte den om när ni sköt de två andra hundarna för att "försvara deras ägare från dem" i höstas?)

Hade det varit en storpudel eller retriever som varit bunden vid trädet hade de väl på sin höjd använt en pepparspray (något som borde vara tillräckligt även på aggressiva hundar!). Jag har aldrig haft anledning att vara rädd för "muskelhundar", men jag börjar på allvar bli rädd för poliser, i alla fall i närheten av mina hundar. Och alla bär de skjutvapen (rätta mig om jag har fel), något de inte gör i ex. England.

Förut har jag sagt att kommer poliser nära mig när jag har Wikus med mig, så kommer jag täcka honom med min kropp. Jag står fast vid det, men nu vågar man väl knappt ligga ute och vila med hunden med sig, somnar man så kanske hunden är död när man vaknar.

Är så arg att jag nästan skakar här.😡

Vila i frid, Sasha. (Och Brutus och Rosso och Rambo…)
🌺

Alexandra-S
6

Jag anser att polisen agerat helt rätt utifrån vad dom såg. En medvetslös kvinna i en park som man inte får kontakt med behöver självklart vård. Jag tror att dom bedömde läget akut att komma fram til kvinnan och därför inte hade tid att få dit en bedövningspistol och därför tog beslutet att avliva hunden. Självklart ett hemskt sorgligt beslut men jag tror inte direkt att polisen med glädje sköt hunden. Denne mår nog väldigt dåligt över det dom hänt och jag tycker inte att man kan klandra denne då den agerat utefter kvinnans behov av vård. Och när ni säger att ni är rädda för att råka somna utomhus med er hund och är rädd att den ska vara död när ni vaknar kan jag bara be er att komma tillbaka till verkligheten. Man sover sig inte igenom en skottlossning och att bli inkörd i en ambulans, då kanske man ska undersökas för någon form av sömnsjukdom, och isåfall verkligen inte gå och lägga sig i en park.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[RMSLiners]
13

Jag klandrar sällan polisen i sådana här agerande och denna situation står jag återigen på polisens sida. Jag reagerade snarare på att ägaren la sig alkoholiserad i solen med hunden fastbunden i ett träd, vad hände med strikt hundägaransvar där vilket brister om man alkoholpåverkad somnar i gräset.

Tragiskt att hunden fick sätta livet till men hon ska vara lycklig att någon värnade om hennes liv och tror knappast polisen tänkte "åh kamphund *pang pang", de hade nog agerat likadant om det varit en Golden som ofta förknippas som snälla och människogoda hundar. Sen att media endast väljer att skriva stora skrikande rubriker när det gäller kamphundar är en annan femma.

Svenarne
2

Men vänta nu. Hon säger att hon "druckit litegrann" och vaknar inte av att polisen skjuter tre skott bredvid henne. Man kan förmoda att det inte bara var alkohol utan även lite starkare preparat inblandade. 

Lägg också märke till det hon säger om att "förlora ett barn". Det hon syftar på är hennes dotter som är omhändertagen av socialen.

vallhund
4

Vet du något som inte står i tidningen eller passar du bara på att ge tjejen en extra skopa?

Luktar förtal.

vallhund
0
Fenix_Chicci
2

påTycker nog att både ägare och polis agerade fel. Ägaren för att hon var blåögd och tydligen inte tänkte längre än näsan räckte. Man sommar inte ifrån ett djur på det sättet, vad som helst kan hända och hände. Polisen kan jag bara beklaga mig över. Är knappast första gången de skjuter en hund efter att ha missbedömt situationen. Något annat sätt måste det finnas än att ha ihjäl hunden. Finns ju sån där ring som sitter på en lång stång att trä över halsen på hunden. Sån borde ju gå att ha och sen bara dra hunden åt sidan

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Fridaaaa
1

#19 Hon sa att det känns som att förlora ett barn. Hunden var som hennes barn helt enkelt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wellcraft
2

Kan inte polisen använda stavar till hundar? Såna som djurpolisen bla. använder i USA på hundar de omhändertar. Hunden kommer inte loss, kan inte nå människan som håller i staven och kan inte skada sig även om den rullar osv.
Då kan ju någon ha kontroll över hunden medan ägaren i detta fall bedöms.. Typ lasta in den i en hundbur eller något, vad som helst.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Trollhund
1

#24 Jag tänkte precis som du. Bedövningspistoler är som nämnts både en kostnadsfråga, en färskvara och en fråga om tid. Det tar ju en stund ibland innan djuret somnar.

Men en sådan där pinne är nog inte alls lika dyr att framställa och behöver inte vara så väldans lång att den inte går att ha som standardutrustning i bilen.

Däremot är det dåligt att poliser inte ges någon utbildning i sådana här situationer. Jag hänvisar till vad Fredrik Steen säger om situationen http://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/02/det-handlar-om-stress-och-okunskap-inget-annat/

Där framgår också att poliserna inte själva föredrar att skjuta men inte ser någon annan utväg där och då. Agerar man inte fort hade personen kunnat avlida under tiden man försöker lösa situationen. Men en kort utbildning i hundhantering hade nog hjälpt lång.

Jag tycker mest hela situationen är sorglig men klandrar inte poliserna, problemet ligger snarare i deras utbildning.

Denna kommentar har tagits bort.
Xristina
2

Ni får tänka på att polisen bedömde detta som en fråga om liv och död (kvinnans då), så de hade förmodligen inte tid att vänta på att få dit en sådan stång eller bedövningspistol eller något annat. Jag tycker också det är sorgligt att hunden behövde sätta livet till, men jag lägger allt ansvar på ägaren och tycker att polisen handlade rätt.

Jag tror även det är troligt att ägaren faktiskt var avsvimmad, vilket då har fått hunden att reagera som den gjorde. Klart att den vill försvara henne, när hon uppenbarligen inte var i stånd att göra det själv. Och klart att det blev värre av att flera upphetsade människor står där och försöker komma fram till den (troligtvis) medvetslösa kvinnan.

Hunden gjorde rätt, polisen gjorde rätt, ägaren borde inte få lov att ha hund igen.

Niiinah92
1

Dessa poliser hade varken bedövningspistol, pinne eller liknande, svårt att använda sig av något man inte har. De gjorde säkert rätt utifrån sin bedömning och vad de hade tillgång till men för det tycker jag inte man ska släppa den här typen av händelse. Poliser behöver lära sig djurhantering på sin utbildning samt införskaffa utrustning att ha i exempelvis bilen vid behov, något finns säkert som gör att man kan undvika denna typen av utgång. Man kan inte ändra på det som skett men man kan förhindra att det händer igen.

Fridaaaa
2

En sak tycker jag var märklig: Hur kunde hon inte vakna av skällande och skotten? Jag tror inte hon var helt "ren" när händelsen var eller då avtuppen och inte somnat som hon sa (hon tror förmodligen bara det). Men trist att hunden fick lida. Jag hade dock inte legat ute så med våran hund bunden om jag varit själv, just ifall man somnar eller liknande, man vet ju aldrig. 
Och var inte säkert att hunden var aggresiv heller, men att polisen tog det som det.

Läste någonstanns en polis (var inte om denna händelsen i tråden) som sa att hon kunde läsa hundar bra. Gick fram till en ung glad amstaff, som drog och så. Polisen sa då att hunden var aggresiv. Kanske var samma sak här? Hunden ville hälsa, hoppade & studsade och kanske "log" som vissa hundar kan och skällde pga upphetsning och det tog de som aggresiv?

Håller med #28, mer djurutbildning på polisen, även mer utbildning med hantering av stress, vet inte hur mycket dem har med det, men hade inte skadat med mer i flera fall. De läser ju inte mer än 2 år, så kan lägga in fler saker anser jag

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[daytona]
1

Lyssna på Radio1 kl 19 ikväll. Fredrik Steen har hundradio då  och en polis kommer att medverka!! HOPPAS dom tar upp det här ämnet, för personligen tycker jag polisen börja bete sig som cowboys i vilda western!!

Och läs gärna mer om det på hans blogg så han har mkt sambarbete med polisen!(som en skrev här ovanför åxå)
http://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/02/det-handlar-om-stress-och-okunskap-inget-annat/

http://www.radio1.se/

hund_katt
1

hunden kände säkert på sig att nånting var fel, att hon kanske var avsvimmad då hon inte vaknade av skotten, och hunden blev väl då orolig och stressad. att döda hunden är ju inte speciellt någon bra lösning, det får ju ägaren att må mer dåligt än vad hon gjorde. poliser borde ha utrustning för att kunna ta bort hunden åt sidan så den inte hoppar på ambulans om den nu tänkte göra det.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Grodan
4

Väldigt olyckligt.

Jag förstår verkligen polisens agerande. De är till för att hjälpa oss. Inte fasiken sköt de hunden för att de inte hade något bättre för sig. De trodde på fullaste allvar att det var en aggressiv hund och att ägarens/kvinnans liv var i fara.

Ägaren ger tyvärr ett ganska oseriöst intryck… varit uppe hela natten och druckit…

Hur ska Polis och omgivning förstå situationen när det bara står en hund och skäller och beteer sig? Folk ÄR faktiskt rädda för hundar i betydligt större utsträckning än vad vissa hundägare begriper. Som hundägare är det ditt ansvar att INTE skrämma folk med din hund. 

Väljer man att nyttja alkohol i såna mängder att man blir en dålig hundägare behöver man planera sitt supande. Det finns hundvakt eller så kan hunden vara ensam hemma.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Trollhund
0

#30 Jag hade redan länkat inlägget men bra att du uppdaterar ;)

Ixectrona
3

Ett till (dock gammalt) fall, ett anonymt brev skickat till Fredrik Steen:

"Hej,
Jag skriver till dig iom att du uppmärksammade skjutningen av hunden på Hisingen.

Jag har bombat Polisen med uppmaning att utbilda poliser samt använda catch poles, sedan 2006.

Orsaken är att jag fick min egen hund skjuten 2006. Just av Polisen. Efter att sprayat den med pepparspray. Detta efter att den bet sig fast i en mindre hund. Efter att pepparsprayen föll, så vek jag mig undan, efter att ha legat på min egna hund o tvingat ner den i marken. Just för att hindra den att komma någon vart.

Men smärtan blev för jobbig och jag rullade undan. Då vände sig hunden om mot poliserna för att skydda mig. 

14 skott avlossades. varav 9 tog min hund.

Polisen valde att anmäla mig för brott mot tillsynslagen. Trots att jag låg på hunden och den var enligt lagen kopplad. Friades dock för detta.

Det jag vill uppmärksamma, är att de som råkar ut för detta får en uppföljning, medicinskt. Att råka ut för en sån här sak, är oerhört traumatiskt och kräver psykologisk hjälp. Posttraumatisk Stress är inte att leka med. 

Polisen valde i detta fall att skjuta min hund, utan större träffsäkerhet, med mig liggande mindre än 30 cm från hunden, att öppna eld. Varav många skott missade sitt mål. Samt att en stor folksamling stod 10 meter ifrån. 

Efteråt, så var det ingen som hörde av sig från varken polis eller sjukvård, för att kolla om jag mådde bra. Polisen har briefing efter skottlossning. Varför inte offer?

Denna skildring av min händelse är grafisk och kan igenkännas av flera. Jag önskar att vara anonym.

Det, jag vill att du “pushar” på är att få polisen att satsa mer på kunskap & hantering. Jag vet att du gör ett sinnessjukt bra jobb att utbilda. Folk lyssnar på dig. Även polisen.”

Precis samma historia som i de andra.
Övervåld, felaktig bedömning, värderar inte liv tillräckligt mycket (skulle vi skjuta en hotfull människa till döds utan vidare? Och JA, jag anser det vara en högst rimlig jämförelse!) och polisen tar inte sitt ansvar.

Och catch poles, varför använder vi inte det?

Karmatarerskanise
6

Jag tycker det är skrämmande hur dömande en del här är mot polisen.
De agerade helt vettigt enligt mig och hade ingen annan utväg.

Ni som säger att polisen gjorde fel. vad tycker ni de skulle gjort när de var oroliga för kvinnans liv? Skulle de struntat i det? Väntat på att någon kunde få fram bedövningspistol och riskera hennes liv för det?

Nej, visst är det synd att djuret fick avlivas, men att spy galla över polisen som gjorde vad situationen krävde är bara lågt enligt mig.

Alexandra-S
2

#34 Jag anser faktiskt att polisen agerat rätt. Hunden var förmodligen otroligt stressad i hela situationen och ägaren beskriver hunden som okontrollerbar och farlig. Som ägaren skrev så vaktade hunden henne, och vi har ingen aning om hur hunden agerade. Polisen skjuter nog inte om det inte behövs, och ett sådant beslut är nog något som poliserna kommer få dras med för resten av sina liv. Dom gör nog allt dom kan för att undvika en sådan situation. 
Som hon skrev stod det en folksamling 10m därifrån, och jag antar att polisen såg hunden som en fara för alla de människor som stod där. 

För att fortsätta med dig jämförelse, om det var en beväpnad man som vänt sig om mot polisen - tror du verkligen inte att dom hade skjutit om dom upplevde mannen som ett hot?

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Kelin
0

Har själv varit med om liknande incident… Som tur var, va ena polisen hundförare och försökte använda röst och kroppsspråk. Dock gick det ej att kontrollera hunden, men till slut efter 20 min så fick dem hunden att vara stilla.. Tog dock ytterligare 20 min för hundpatrull-bilen att komma. Där hade dem dock allt möjligt! Så hunden fick på sig en sån "stav", sedan vart det världens gull hund! Så finns bra poliser! Sedan skall man ej döma händelser speciellt hårt genom att läsa en artikel. ;) Tycker däremot att poliser borde då gå hanteringskurs med hundar, de är ju inget ovanligt djurslag direkt!

Karmatarerskanise
1

#37 I vissa fall finns inte 20 minuter,15 minuter eller ens 5.
Men visst borde det ingå hundhantering i utbildningen eftersom det idag finns så många hundar.

Grodan
4

Det som alltid är charmerande med de fall jag läst på nätet, där Polisen skjutit en hund, är att ägarna aldrig kan ge mig en bra bild av hur det hela gick till. De beskriver händelsen med stavfel, dålig svenska och en nästintill obegriplig historia. Jag förstår sällan mer än att polisen sköt någons hund.

Polisen sköt min mors ena boxer på 70-talet. Boxern slet sig från sin förare och attackerade en hund som satt bunden utanför Posten. Polisen kom till platsen och sköt boxern. Inget konstigt med det anser jag. 😛

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vallhund
1

#39 Samma språkbruk som i FS blogg när han skriver i affekt? Inte första o förmodligen inte sista gång heller. Trovärdigheten hos någon som föder upp utställningsschäfrar är väldigt låg, iaf om man uttalar sig om bruksraser.

En korrekturläsare torde vara en bra investering om man vill ha minsta trovärdighet, om man nu är mån om sitt varumärke. En deal med partnern om att inte publicera saker som man skriver å lyset skulle oxå sitta rätt.