Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3868 ggr
anniejohanzzon
0

Vilken hund passar mig?

Hej, jag skulle vilja göra ett litet test och beskriva lite om vad jag söker hos en hund och sen vill jag att ni ska säga vilken hundras som ni tror skulle passa mig :) Jag är hemskt tacksam för svar här! :)

Jag är 17 årig tjej som bor i Blekinge. Jag är väldigt aktiv då jag tränar mycket utomhus. Jag gillar att springa, springa intervaller, gå långa promenader i skogen, simma på sommaren i sjöar. Jag bor på landet så jag vill ha en hund som kan följa med mig och springa och gå i skogen. Jag vill kunna ha hunden lös och jag vill att den ska tycka om att simma också men är inte ett måste. Jag vill att hunden ska tycka om att dra då jag gärna vill hålla på med hobby drag.

Jag vill kunna ha med mig hunden i princip överallt, att den ska vara trevlig mot både människor och andra djur.

Jag söker en VÄLDIGT aktiv hund då jag tycker att hundar som bara vill ligga och dra sig är rätt tråkiga. Jag vill ha en hund som vill jobba! Jag vill inte tävla men jag vill ha allmänlydnad på hunden samt hålla på lite med agility bara vid sidan om som en kul grej lite då och då :)

Jag uppskattar inte små hundar speciellt mycket utan vill ha en hund i höjd med en schäfer. Inte JÄTTE stor men ändå inte lägre än under knäna.

I nuläget har mamma en schäfer och jag har en tollare. Jag älskar hur aktiv min tollare är och hur framåt och positiv han är till att lära sig nytt men jag känner ändå att tollare inte riktigt är rasen för mig, så vilken ras tror ni passar mig?

Pennybus
0

Jag tänker på Jaktlabben

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

sophiac
1

Golden retriver? Boxer?

Frida B
0

Japp, tänker också på jaktlabbe! Eller Collie eller Flatcoated Retriever?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hiro
0

Jaktlabbe med större hundar i avel (finns både med inriktning på stora och mindre hundar)

Loveradio
1

Tänker också att Boxer skulle kunna passa

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Ruzicka
4

Vad är det som gör att tollaren inte känns som rasen för dig? Det blir kanske lättare att hjälpa till om man vet vilka egenskaper man skall undvika.. 🙂

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

linda88
0

Irländsk röd setter är en trevlig ras :) Älskar allt och alla, måste få röra på sig, alla jag träffat gillar vatten och bara du uppfostrar dom kan de vara lösa. Stora hundar utan att vara klumpiga och väldigt vackra med ett bra psyke.

anniejohanzzon
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar min nuvarande tollare helt otroligt mycket. Han är världens underbaraste hund, älskar att vara med mig, jobba….göra allt! Agility, spår, sök, lydnad, rallylydnad, simma med mig samt bara vara ute och va med mig i skogen. Han är en perfekt hund. Helt frisk, fin päls, fin kropp (enligt mig). Han är ''hyper'', har enormt mycket energi och älskar att springa. Han är en kopia av mig i hundform. (Usch nu kommer tårarna). Jag fick honom i födelsedagspresent när jag fyllde 11 och sen dess har han stått vid min sida och även om vi inte har tävlat i några större tävlingar så har vi gjort SÅ mycket tillsammans.

Det finns en sak som jag inte klarar av och det är när människor som jag inte är van vid att dom är nära mig kommer nära mig och ska röra mig, kramas eller liknande. Med kompisar går det bra men med andra….jag känner mig så grymt trängd och obekväm med detta. Benny är exakt likadan.

När han var liten var det bara män men sen har det blivit värre fram tills idag då han är 6 år. Han är fortfarande en helt underbar hund men han anfaller folk, försöker bita…han har bitit två stycken den senaste tiden. I nuläget kan ingen hälsa på honom förutom jag, familjen, min pojkvän och en kompis till mig och jag låter ingen hälsa på honom heller.

Jag kan inte ha med honom någonstans längre, jag kan inte ställa ut honom eller ens fundera på att starta i lydnadsklass 1 då tandvisning är ett obligatoriskt ämne…

Jag blir så ledsen och förtvivlad för jag vet inte vad jag ska göra. Vi har varit och kollat hos veterinär om han har ont någonstans samt tagit blodprover, vi har pratat med folk för att få hjälp osv. Ingenting har hjälpt.

Jag vet ju vad som oftast händer med hundar som är såhär, jag vet ju det och ändå är det så svårt att acceptera att det kanske ändå är det bästa. Min fina hund, Benny skulle… ne jag kan inte ens skriva bokstäverna som bildar detta ord….

Neela
6

Om du är så obekväm med att folk du inte känner kommer nära så smittar det högst troligt av sig på hunden. Att byta ras blir ju då inte en lösning eftersom det handlar om hur du känner i situationen. Det är min tanke i alla fall.

anniejohanzzon
0

Ne, självklart…det är sant, jag borde väl inte ha fler hundar då, det är ju att förstöra hundar om det nu är det som är fallet med Benny :(

Frida B
3

Håller med #9. Hunden är förmodligen så för att du känner som du gör. Börja med att träna bort beteendet hos dig, och arbeta samtidigt med ding hund. Att byta ras kommer inte att hjälpa, tro mig. :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cahira
5

Hunden försöker nog bara försvara matte då han känner då du blir nervös som de säger. Ni får ha avslappningsövningar i en park eller så :) Utvecklas tillsammans!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Neela
6

#10 Det tycker jag inte alls,  men kanske kan vara en bra idé att jobba med det både vad gäller dig själv och din hund? Gå på lite privatlektioner kanske? Trivs du så bra med rasen du har är svaret inte att byta ras :)

anniejohanzzon
4

Tack allihopa! Vi jobbar på och provar nya saker varje dag, som allt det andra vi har gått igenom tillsammans så ska vi väl ta oss igenom detta också :)

Frida B
1

#14 allt går med lite viljestyrka! :D Detta klarar ni :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

phoenixredsing
0

Flatcoated retriver :) Stor hund, väldigt aktiv men ändå lätt att träna + älskar vatten.

[ESAR]
0

Dalmatiner tycker jag helt klart ;) aktiv ras som älskar allsidig träning :) framförallt så gillar det att springa mycket :)

katarina_m
3

TS, du säger att du känner dig trängd och obekväm när människor du inte känner kramar/rör dig eller liknande, men hur reagerar du i de situationerna? Visar du det tydligt eller är det mer en känsla?

För jag kan tycka att det är helt okej att du har en ganska stor personlig sfär, och vill bli kramad på dina villkor. Och det är ingenting man nödvändigtvis måste söka hjälp för om det inte hindrar än väldigt mycket annars.

Sedan kan ju självklart din hund bli påverkad av hur du reagerar men jag tänker rent spontant - tollare är väl inte den lättaste rasen att uppfostra för en 11-åring? Plus att många tollare är lite svajiga i mentaliteten. Vad jag har hört är det många som tex är för reserverade.

Kanske passar du bättre med en ras som är känd för att lätt tycka om allt och alla, istället? Så att ditt obehag för främmande inte smittar av sig lika lätt. En hund som kompletterar dig mer än är din exakta kopia.

anniejohanzzon
0

Ja, det som jag tänker på är att jag faktiskt aldrig hamnat i en sådan situation då Benny har varit vid min sida. När det händer så är det mest en känsla och jag brukar försöka komma över det men säger ofta till personen eller så flyttar jag mig bara lite diskret.

När det händer är det ofta på lektionerna då någon ställer sig över min axel och undrar vad jag har skrivit eller hur det går, då är ju inte Benny med mig…

Ja en 11 åring borde nog inte ha en tollare, det är lite ungt med en så pass krävande ras men jag tycker ändå nu i efterhand att han är rätt väluppfostrad utöver detta beteende som mest har trätt fram de 2-3 senaste åren.

Dock har jag nog aldrig tränat den sociala biten med människor något speciellt. Han har alltid velat gå fram och hälsa sen har det varit bra men nu funkar det inte längre för när han har gått fram vänder allt på två röda sekunder och han blir jätte arg. Man ser ingen tendens till det innan. Ena sekunden kan han vifta på svansen och vara framåt och nyfiken och vill gå fram och hälsa men nästa sekund är det precis som om han ångrar sig och tyckte att det var en dålig idé :/

katarina_m
2

Rent spontant känner jag att din hunds beteende inte har att göra med att du känner dig obekväm när andra blir för närgångna, om hunden inte ens har varit med i de situationerna. Du skriver att han är en kopia av dig i hundform så jag tror det är lätt du projicerar över att hunden inte gillar främmande av samma anledningar som du…

Det verkar ju som att hunden redan från valptiden har haft problem med män, och sedan blivit värre med andra också de senaste åren. Han har inte heller fått den sociala biten tränad något speciellt. Jag tror att orsaken till problemet kanske går att hitta här? Har du tagit kontakt med nån kunnig och bra hundtränare?

anniejohanzzon
0

Vi har varit i kontakt med några personer, ja och idag ska vi mejla en till och berätta allting från början för honom och se vad han tycker. Om han säger att han vill träffa Benny så kommer vi förmodligen att åka ner till honom och se om han kan hjälpa oss.

katarina_m
1

Det låter som ett bra initiativ. Lycka till! Vad har de andra personerna som ni pratat med sagt?

anniejohanzzon
0

Den första vi va hos sa att han är osäker, rädd och att det inte var någon större grej. Han testade honom på lite olika sätt och sen sa han detta. Detta var när Benny var ca 3 år. Sedan har andra sagt att jag inte ska låta honom hälsa på någon. En annan har sagt att jag ska försöka göra så att han ser människor och främmande folk som något väldigt positivt och att andra ska ge honom godis med mera.
Det sista har jag provat med min brors flickvän. Benny hatar henne så jag satte på honom munkorg för då kan jag vara säker på att han inte gör något och sen fick hon ge honom godis. Detta gick bra och Benny verkade uppskatta det men så fort hon inte hade något godis så var han likadan igen….

evelinam
1

http://www.allahundraser.com/hundraser.php gå in där och välj hitta hundras så får du fylla i vad du önskar och det kommer upp alternativ på olika raser :)

Fridaaaa
2

#24 Det testet hade inte jag gjort. "kamphund", vad är det för alternativ! Suck….
Nej det är inte tillförlitlig av många olika anledningar skulle jag säga tyvärr.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

evelinam
2

nej, men man kan ju hitta nya raser där som man kan läsa om och få inspiration av, en bra sida om man vill se vilka hundar som finns :) sen om man hittar någon ras man är intresserad av så läser man förhoppningsvis mer om den och tar reda på fakta noggrant innan :)

anniejohanzzon
0

Jag gjorde det och blev förälskad i hunden jag fick fram! Dock verkar den inte vara så vanlig och verkar heller inte finnas i Sverige…*suck* Den hade allt det där jag söker efter :/

[ESAR]
0

#27 vad fick du fram då? :)

anniejohanzzon
0

Jag fick Tamaskan Dog :)

[TeamGolden]
0

KH collie kanske? Eller varför inte en dobermann? :)

evelinam
1

jag har sett en sida där man föder upp sådana här i sverige, kommer inte ihåg vart men sök på det på google så hittar du det nog :)

anniejohanzzon
0

Okej! Tack så mycket! Vill verkligen hitta dom i Sverige! :) #31

evelinam
0

ja, de är superfina :)

anniejohanzzon
0

Men hittade inte den :(

evelinam
0

ne ja tittade på det nu också, svårt att hitta ja :/ men läste att folk vet att det finns uppfödare i sverige iaf så någonstans borde de ju finnas, klurigt att hitta någon hemsida bara :/ Hoppas du hittar någon! annars rekommenderar jag absolut en liten mops haha :) !

Cahira
0

Kanske kommer lite längre härifrån? http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2863076

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.