Berätta
Hej, är ny här på iFokus! Jag vet att det säkert finns 100 inlägg om det här, men jag kan inte låta bli;) Berätta gärna om din/dina hund/hundar:) Ras, kön, ålder, vad den/dem tycker om att göra:) Jag kan börja! Winston, en hane på fyra år:) han är en Irish softcoated wheaten terrier! Det innebär att han är allergivänlig och fäller ingen päls. Jag och Winston kör agility på hobbynivå, vi tränar lydnad och lär oss roliga tricks;) Winstons kenneluppfödare brukar låna Winston till utställning (på tävlingsnivå såklart), även fast det inte är favoriten:) Skogen är verkligen en favorit, att springa, leka, träna och gå långpromenader funkar alltid bra :) Winston är snäll och social mot både andra hundar, barn och vuxna. Samtidigt är han självständig och kan vara ensam hemma utan problem o.s.v. En sak som är mindre bra med honom är att han skäller ganska mycket, men vi jobbar på det:) Han är min bästavän
Tack :D okej, hon verkar vara en väldigt fin hund!:)
Tack!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Roligt med en softis, de verkar vara goa hundar! :)
Jag har en blandras på 6 år, han är lhasa apso, shih tzu bichon frisé och pudel. Han är en riktig livsnjutare, älskar att bara ligga nära i soffan eller att gå promenader i skogen. Vi tränar lite allt möjligt på hobbynivå, lydnaden har legat mycket i fokus på senare tid men vi försöker ta en paus nu. I stället har vi börjat träna mer rally, och agility förstås! Det är den stora favoriten :) Så sent som idag tränade vi också viltspår för första gången vilket var otroligt uppskattat!
De är dem verkligen! vilken liten goding han verkar va!:)
Jag har två hundar.
Noël: Kastrerad hane på 3år. Jag tog med mig honom hem från Spanien efter att ha jobbat som volontär där. Han hittades på gatan vid 6mån ålder och hade sen varit kvar på hundstallet i över 1år då de flesta vill ha små söta hundar, förutom jag som precis hade förlorat min schäfer och ville ha något i liknande storlek igen. Han blev som ett plåster på mig under tiden jag jobbade där och tillslut fick han grov separationsångest och rymde ut ur både kennel och rastgård flera gånger om jag gick iväg. Det blev med andra ord en självklarhet att han skulle få följa med mig hem, vi var redan kära i varandra. Han som inte hade någon och jag som var mitt uppe i sorg.
Han har genomgått ett DNA-test för att få reda på raser, hans ena förälder är renrasig schäfer och den andra föräldern är blandras mellan 8st raser, de högsta procenten i den hunden är plotthund och rysk svart terrier.
Noël har med andra ord en stor jaktinstinkt och det bästa han vet är att spåra vilt, vilket passar mig som jägare jättebra =)
Vi passar varandra som handen i handsken.
Betty: Tik på 5 månader. Efter att ha kommit hem med Noël och haft honom i ett år köpte jag Betty då jag ville ha en schäfer igen och kunna satsa på patrulleringen vilket var målet med förra schäfern som tyvärr förolyckades av ett F-ben och gick bort 2011.
Under ett patrulleringsläger träffade jag en tjej vars hund var den ultimata schäfern i mina ögon, såå arbetsvillig men samtidigt så lugn och stabil. Jag sa flera gånger att min nästa schäfer ska va som din Nanna, fast en hane.
Någon vecka efter lägret skrev den här tjejen till mig att Nannas syster skulle paras 4mån senare hos samma kennel som Nanna kom ifrån. Så jag åkte ner till Göteborg (bor i Stockholm) och mötte upp den här tjejen och hennes mamma och tillsammans åkte vi till kenneln och sov över där under en helg. Under den helgen fick jag lära känna både tiken och hanen och se dem både tillsammans med spädbarn och hästar i vardagen och sen se hur de var i skyddsarbetet. Både två hade en fantastisk av- och påknapp, precis som schäfern Nanna som jag hade beundrat.
Det bestämdes att jag skulle ha en hane ur kullen. Efter 6mån väntan föddes 2 valpar, båda tikar. Trots att jag egentligen ville ha en schäfertecknad hane blev det den enda valpen som fanns till förfogande - en svart tik som jag nu kallar Betty.
Det visade sig dessutom senare att Betty är släkt med min förra schäfer, även om det är så långt bak som i 5e ledet så är det lite extra skoj =)
Betty ska ju då som sagt förhoppningsvis bli patrullhund. Men idag är hon bara 5mån gammal och koncentrerar sig på att bara vara valp och slakta pinnar och jaga bollar =)
Väldigt fina historier bakom båda dina hundar! Jag kan bara säga wow:)
Jag har en schäfertik på 5 månader.
Jag köpte henne med målsättningen att bl.a. träna och tävla i IPO, är dock ruskigt sugen på Svens skyddet med, men pga jag inte hittat någon träningsgrupp än så lutar det åt IPO:t.
Det är även tänkt att hon ska bli patrullhund.
Aska (som hon heter) älskar att träna lydnad och att kampa, det är det bästa som finns. Dock blir det ju inte så mycket träning nu utan mest lek och miljöträning men enligt henne själv skulle hon kunna hålla på att träna i en evighet. ;)
Hon är väldigt stabil i olika miljöer och mycket förig. Hon är helt enkelt allt jag velat ha i en hund och lite till.
Har en Scandinavian Hound på 2 år, en renodlad slädhund.
Hon är startskottet i vårat spann och tränas för att i framtiden kunna stå som ledarhund. Drag är det bästa hon och jag vet och vi både tränar och tävlar i olika drag grenar. I draget ger hon allt, är lyhörd och riktigt visar vad hon går för, ruggigt bra på att memorera vägar och ta till sig direktioner. Helt klart den bästa draghund jag hittills haft.
Även om draget står först i listan på aktiviteter sysslar vi även mycket med freestyle följt av lite sök och spår. Hon följer även med på vandringsutflykter mm.
Hon älskar i princip allt, är med på allt och tycker inget är tråkigt (möjligtvis att bada, det är inte så populärt).
Hon är mycket snäll och har ett hjärta av guld. Tror gott om allt och alla, accepterar allt och alla samt tror att alla är/vill vara hennes kompis. Hon är väldigt lugn trots sin ras men det beror på all passivitets träning jag lagt ner på henne. Hon älskar andra hundar och hälsar på dem så länge jag ger tillåtelse, i övrigt tittar hon bara på dem. Hennes bästa vän är en katt, våran katt, och med honom leker hon, myser eller hjälper honom ta dö på ohyra.
Hon har en enorm motor, vilja och är ruggigt lättlärd. Kramgo och kelig som bara den. Kryper gärna upp på en och lägger sitt huvud på ens axel så man sen kan krama henne. Oerhört mysig tjej.
Låter som en härlig hund! Valptiden är ju så rolig;)
#9 din hund verkar väldigt mysig och samarbetsvillig :)
Jag har två hundar. Penny: Penny är familjens första hund och henne har jag lärt mig massor av, och hon är verkligen supertrevlig! Hon är en mellanpudel på 1 år, och med henne tränar jag agility,å och freestyle med, och när jag är lat lägger jag ett spår åt henne så att hon kan blir riktigt trött, och någon timma senare ligger hon helt utslagen ;) Opsis: Opsis är min första egna riktiga hund, även om han inte är min riktigt än utan jag fortfarande har honom på prov. Han är en Australian Shepherd på 1 och ett halvt som har problem i hundmöten(Gör utfall och skäller som en idiot) och större, kraftigare män(Han skäller, hoppar och försöker bita). Jag jobbar med att lära in att han ska skvallra i möten med människor, att han ska sluta skälla i hundmöten och att han ska ignorera/skvallra på andra varelser(Kor bland annat). Jag har fått en riktigt jobbig, mysig, tokig och snabbtänkt förstahund, men han är ruskigt bra i agility om man har den rätta belöningen(I hans fall en pipande boll)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Den där "latmetoden" funkar ju alldeles utmärkt;) jag tror att med träning kommer det nog lösa sig med opsis utfall:) annars låter dem som två härliga hundar!
Kan inte så mycket om hundar, men jag kan beskriva hur min drömhund ser ut!
Jag skulle vilja ha en hund som är självständig, lungn och lätt att uppfostra och ta hand om. När skola och i framtiden jobb kommer/tar upp stor del utav min tid så behöver den kunna klara sig själv en liten stund, precis som du skrev att din hund är! Kan inget speciellt om just raser så kan inte riktigt säga en exakt vilken jag vill/skulle vilja ha, men ja, en hund som jag precis beskrev. :D
#14 Låter som en lättskött och väldigt enkel hund du drömmer om ;) man behöver inte kunna en massa om hundar för att tycka om dem:) dock behöver man en del kunskaper om man ska skaffa hund ;)
Här har vi två långhåriga taxar. Alf och Theo.
Alf är 3 år och vi planerade ett år innan vi hämtade honom i Höör i skåne (vi bor i norrland). Han har blivit viltspårchampion och gillar att sova länge och bara mysa. Han älskar spår! Vi ska nog prova personspår med honom också.
Theo kom till oss som 10 månader omplaceringshund. Han hade varit utestängd på en balkong och familjen som ägde honom var inte snäll med honom. Vi såg en annons på blocket att han sökte nytt hem så vi ringde direkt. Theo är sjövild! Älskar att simma och bada, gärna 3-4 ggr om dagen. Han är supersnäll men med energi för 1000 taxar. Än så länge så vänjer han sig mest vid att vara hos oss. Vi provar spåra med honom men han är lite osäker. Vi lär honom trick då han inte kunde nånting när han kom till oss.
Dom är lika varandra :) Jag skiljer knappt på dom.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Dem verkar ha 2 väldigt olika personligheter ;) Vilken tur för Theo att han fick ett nytt, bättre liv hos er!:)
Ras: Chinese Crested Dog.
Kön: Hane.
Ålder: 9 månader.
Han älskar att leka. Boll är favorit, speciellt studsbollar som han kan 'bolla' med själv. Och göra trix. Promenader är också spännande såklart, och kolla på djurprogram där djuren låter. Han har en grannhund, som är hans bästa kompis. De brukar bråka om det mesta. Uppmärksamhet, en leksak, en pinne, maten… 😃
Han är väldigt snäll, kan skälla om folk går för nära staketet förstås men är aldrig arg. Glad, påhittig, smart och rolig. Otroligt kelig och vill kramas ofta och ligga nära. Våran lille mysgubbe helt enkelt.
Vilken sötnos! :)
Chica är en långhårig Chihuahua, en tik på 3 år.
Det bästa hon vet är att använda nosen, t.ex. söka kantareller eller spåra. Träna tricks, gå kurser, busa, mysa och bada ute är annat hon tycker om. :)
Jag har en Jack russell terrier hane vid namn Hugo, 4 år gammal.
Han gillar det mesta, favoriten är nog att hoppa efter tennisboll från bryggan, han är ingen höjdare på att simma dock, men det löser vi med flytväst 👍
Utöver det är sola populärt, helst sträcka ut sig på gräsmattan och bara steka.
Haft honom från start (då han var 8 veckor), komplicerad grabb i mångas ögon men jag läser honom som en öppen bok.
Han är min guldklimp som betyder mer än någonting annat.
Snyggast i världen är han också.. I mina ögon i vilket fall 😉😃
#20 vilken söting! Väldigt fin i färgen :) #21 jämngammal med min Winston! Jag ser Winston på precis samma sätt som du ser din hund på, dem är härliga allt:)