Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4338 ggr
Elinhogberg
0

Erfarenheter av tand"byte"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min första hund, en Chihuahua hane på 5 månader håller på att få sina vuxentänder. Senaste 2 dagarna har han börjat lukta riktigt fruktansvärt i munnen och 2 framtänder har börjat komma fram. Däremot sitter de gamla kvar en liten bit bakom. Min fråga är alltså, vad har ni för erfarenheter av när valpen får nya tänder? Kan de gamla sitta kvar tills de nya blir större eller hur länge ska man annars våga vänta på att de kanske åker bort själva? Jag borstar varje dag nu och har både ben och leksaker att bita i, får hoppas att de åker ut komplikationsfritt men det är ju första hunden så man blir ju lite nojig :) (Han äter som han ska och är pigg i övrigt, slickar sig runt munnen heeeeeela tiden och smaskar) Kram :)

Mysisa
1

Hade samma fundering själv med min pk tjej på fem månader då hon tappat alla valptänderna utom en envis rackare. Tydligen brukar man rekommendera att valptänderna ska väck när de permanenta kommit fram

minavitas.wix.com/kennel

Elinhogberg
0

Jaha de ska alltså bort direkt när de börjat synas? Det har bara gått 2 dagar sedan de började synas så kanske väntar någon dag tills de nya växt liiite mer.. Men j

Elinhogberg
0

Men orolig som man är så :) Tack för svar :)! (Skulle komma med på förra inlägget!)

Mysisa
0

Jag är faktiskt inte alls säker på hur mycket dom nya ska ha kommit fram för att man ska ta bort dom gamla, men är dom nya helt framme o dom gammal sitter kvar så bör man ta bort dom, så mycket fattar jag iaf :p

minavitas.wix.com/kennel

semenius95
0

Samma sak hände med min tik på 6 månader nu.. Jag vickade, försiktigt på den. Och efter ett tag trilla den av. 

Hoppas du får ett bättre svar än mitt :) 
Oh tandveterinären sa heller inget när vi var där för deras kampanj "gratis tandkoll"

Loveradio
0

Helt OT men jisses vad söt hund du har! Himla fin färg/teckning.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[typellisch]
0

Lite OT, men hoppas du borstar tänder dagligen och inte bara för att tänderna trillar av :) Små hundar har mer problem med tänderna än stora raser så det är viktigt att borsta regelbundet!

Som #4 säger så bör du åka in och rycka ut de valptänder som är kvar när permanenta tänderna vuxit fram helt för att undvika bettfel och dylikt.

Elinhogberg
0

#5 tack för svar :) hjälper mycket med varje persons erfarenhet, inte alltid lätt i början :) #6 åh tackar! Men visst är han fin, han var den "udda" i hans kull så det är lite kul att han växer upp och blir så sööt :) #7 jo det är jag allt medveten om. Menade mer att just nu är jag extra noga med det varje dag, medans man kanske hoppar någon dag annars.. På grund av olika saker :P

[typellisch]
0

#8 🙂

Elinhogberg
0

Hmm nu när jag borstade upptäckte jag att det blödde i munnen också.. Kanske är normalt vid tandbytet? Blir så orolig för att någon inflammation har bildats, kan inte se ordenligt heller för han blir gaaalen när jag bänder och pillar i munnen heh! Ett samtal till vet kanske står på tur.

[typellisch]
0

#10 Det är normalt att det blöder :P Det blödde på Molly rätt mycket så det kom blod i hennes lilla skägg liksom. Bara tandköttet ser fräscht ut så är det ingen fara! Du får lära han att man måste få se i munnen :) Ta tag i munnen, ge han godis, öppna munnen, ge han godis osv :)

Em_
0

Det är ju olika, men min valp tappade en inte en del tänder förrän vuxentänderna var nästan helt ute. En tand råkade jag dra ut när jag skulle känna om den satt löst ^^ Det brukar blöda lite och det kan se lite inflammerat ut, men det går över på någon dag. Be att någon håller i honom så du kan ta en ordentlig titt :)

Elinhogberg
1

Tack för alla bra svar! :) får helt enkelt lugna ner mig med nojan! Och jobba på munpilleriet ;)