Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3153 ggr
AntonOssiansson
0

Riesensnauzer

Någon som har en Riesenschnauzer?.

Är nyfiken på de hundarna.

Funkar de i lägenhet?

Är de allergivänliga? 

Löper de stor risk för sjukdomar?

kommer säkert på fler frågor sen.. 

obs:bilden tagen från google

[MinIda]
1

TS har ingen aning om hur rasen är men, du får inte ta bilder från google. Om du inte har tillstånd av ägaren till bilden!

League
0

min kompis har riesen, härliga hundar. Men de kräver att ägaren lägger ner mycket tid och har en stor potion humor. Dem är mycket fysiska, blåmärken är vardagsmat för en riesen-ägare. Kan länka till en blogg senare.

League
1

http://jeskih.blogspot.se/?m=1

lycklig läsning :)

Frida B
0

Som sagt, inte okej att ta bilder från google.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
0

1. I lägenhet är det vila osv som gäller. Så länge hunden får det som den behöver, spelar det ingen roll.

2. Finns inga allergivänliga hundar

3. Nja igentligen gör väl många raser det, men vissa har ju mer rasbunda sjukdomar.

Och som de andra sagt: man får ej ta bilder från google

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[sandra96]
0

#5 Det finns inga hundar som är helt allergi fria men det finns hundar som allergiker kan klara av och då kallas dom för allergi vänliga. tex så är min mamma extremt hund allergisk fick åka in till sjukhus ett antal gånger men hon tål puldel och bichon ev shih tzu, men det beror helt på individen med.

Fridaaaa
0

#6 http://www.aftonbladet.se/temahundochkatt/article15579500.ab

Det beror på personen i fråga vilken hund/ras man tål eller inte tål, sällan raserna. Så nej, finns inga allerigvänliga hundar 🙂 Men vissa raser brukar allergiker tåla bättre för det mesta.

Jag vet vad allergivänligt betyder 😉

[sandra96]
0

#7 Bara för att man tål en individ av just den rasen vi säger pulden ex så betyder det inte att man tål alla och det vet jag, men jag har alltid hört och anser själv att det finns vissa raser som är mer allergivänliga en andra raser. oftast dom som fäller mindre. 

Det som du skrev är i stort sett det jag menar men jag ser det som allergivänliga hundar men absolut inte allergifria. 🙂

Frida B
0

#7 dock kan man diskutera vad ordet "allergivänlig" betyder :) Enligt mig, och många med mig, menas det med att allergiker har ökad chans att tåla just dessa hundar. Därav "vänlig" i ordet. Hade det varit garanterat hade det förmodligen hetat en allergifri ras :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[typellisch]
0

Allergier… såhär fungerar det för mig: Jag tålde en hund med 5 raser i sig: pudel, pappillon, king charles spaniel, schitzu samt lasa apsho. Jag tål min Nakenhund. Jag tål inte min väns Golden eller hennes f.d JR. Jag tålde en Bichon Frisé. Jag tålde inte min egna Nakenhund första dygnet.
Sen har jag stött på hundar som sägs inte vara allergivänliga men som jag inte reagerar på hur mycket jag än klappar dom.

Det är individuellt och man borde INTE gå efter raser i sig utan man ska gå efter individer. Vilken individ tål du, vilken individ tål du inte.
Jag personligen orkar inte gå efter ryktena om allergivänliga-hundar utan jag går på allergivänliga-individer.
Sen spelar hemmet in. Jag som är kvalster och dammallergiker mår bättre i en städad miljö än dammig och smutsig miljö sen om vi tar en individ jag inte tål på det är ingen höjdare.

Mycket som spelar in i ens allergi.

Fridaaaa
1

#9 Ja det är lite delade åsikter vad man anser är allergivänligt eller inte 🙂 Men för mig (och vet flera andra) så finns det inga allergivänliga raser. Jag tror inte det är vissa raser som många personer tål mer, än andra raser ska jag ärligt säga. För det beror på vad man är allergisk mot, om det är salvinet, pälsen eller vad det är på hunden 😛

Så är tvistat om det 🙂 Och står olika på olika ställen och folk har olika åsikter om det, tror igentligen inte det finns något " rätt eller fel" ang det, eftersom det inte är så "testat" ännu eller vad man ska säga.

Cahira
0

Funkar de i lägenhet?
- Jadå, så länge dom får nog med motion och mental stimulans. Hemmet är bara en lya man sover i så att säga. :)

Är de allergivänliga? 
- Ja, men det är ändå inte en garanti att den allergiska personen tål hunden då man är allergisk mot mjäll och saliv. Men Riesen fäller inte utan rycks eller rakas. Ryckningen gör inte ont så länge man håller undan underull som kan suga fast håren, eller om man råkar ha dålig pälskvalite men tror det är vanligare hos dvärgarna än hos riesen, hört att riesen har överlag bra päls. Man rycker alltså döda hår så man drar bara lös päls som på andra hundar hade fällt av sig själv. 

Nedrakning är snabbare och enklare, men hunden tjänar mer på att bli ryckt eftersom det hjälper hunden att fälla (och ger den där lilla stimulansen i hårsäckarna) och nya täckhår kan växa fram. Täckhåren är de som ger skydd mot väta och vind och underullen kan ge bättre isolering mot kyla. Om den rakas är det bara underull och det suger upp vatten som en svamp så hunden blir kall mycket fortare, eller varm mycket fortare på sommaren då huden inte kan andas lika lätt. Man kan få sämre hudhälsa på hunden med. dvs mjällar mer, klåda osv. Uppfödare brukar lära ut om detta med vardagspälsvården och det finns trimmare som trimmar schnauzrar i alla storlekar. :) Det är lätt att lära sig själv med lite övning. Pälsen växer ju alltid tillbaka. :)

Riesen har rätt så hög motor och används ibland inom polisstyrkan i olika länder så den behöver verkligen en meningsfull syssla i livet och tränas regelbundet. Vill du ha "samma typ av hund" men mindre motor som är mer som en sportig sällskapshund finns Schnauzer (mellan) och dvärgschnauzern som är mest sällskaphund av de tre. Men dvärgen älskar att haka på och är inte direkt seg på att hänga med i skogen, vandring, cykling, ridning m.m. 

Jag har en dvärgschnauzer och man får ha en del humor och tålamod då det är en del Alfons Åberg "Jag ska bara". Vet inte hur mycket av detta som finns i riesen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
1

Jag håller med #9, allergivänlig ras är en ras som är högre chans för allergiker att tåla, men ingen garanti. :) 

Jag mötte en Chihuahua som luktade gris och det tyckte inte min allergi om alls. 

Men jag har hört många historier om folk som varit väldigt hundallergiska men som klarat bekantas dvärgschnauzrar. Så det är väldigt individuellt, men allergi*vänlig* innebär för mig vänligare mot allergiker.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Frida B
0

#11 självklart beror det på vad man är allergisk mot, men i flera fall så har allergiker tålt dessa raser som anses allergivänliga, bland annat mig själv :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
0

#13 Som jag skrev, är mycket tvistat om det 😉 Alltså om det finns allergivänliga hundar eller inte, osv 😛 Så kan nog diskuteras mycket😛

#14 Ja vissa få raser räknas ju till "allergivänliga", men är även tvistat där vilka som räknas in där eller inte hehe (sett olika varianter)

Men tja, sak samma 😛