Amstaff som inte växer?
Hej, Har en Amstaffmix Hane på 1år snart.
Han mår fin fint men växer typ inte?
Han väger ca 12kg, ett tag sen jag vägde han nu!
Och är rätt låg, hans syskon är dubbelt så stor i princip. Frågan är då om han kommer växa mer eller vad tror ni? För mig spelar det ingen större roll, men vore roligare om han blev lite större iallfall! För hans egen skull också, då han ska leka med hundar så är han rätt "pluttig"
Nån som har nån erfarenhet eller nån ide? Han äter för övrigt normalt osv.
Med tanke på att du säger att han är en blandras så kan det vara anledningen till varför han inte är så stor 🙂
Eftersom det är en mix så kan det ju tänkas att han har inblandning av något mindre? det är kruxet med en blandras men vet inte alltid vad man får, variationen kan bli stor även i en kull.
Han lär ju inte bli särskilt större nu, men han kommer ev. att bredda sig.
≧◔◡◔≦
#2 Jag tänker att det kanske kan vara staffe i honom, då TS säger att han är låg, och det är väl ganska vanligt att man blandar bullhundar? Jag personligen är dock inte så bekant med amstaffblandningar som har grupp 8 eller grupp 5 i sig t.ex. 😛
Är han en mix och "uppfödarna" inte haft koll, så är det inte ens säkert att det är samma pappa till honom som till syskonen. Har tiken parat sig med två hanar, kan valparna få olika fäder.
Han är Amstaff/Engstaff, och köpte han av en vän till mig. Så pappan är en stor amstaff och mamman är lite mindre Engstaff.
Fast staffar väger ändå klart mer än 12 kg🙂
Tillväxtrubbning kan vara en sak, men ser den fin ut och är proportionerlig så vete tusan. Bara vänta och se och be veterinären göra en check vid års vaccinationen.
#8 det finns staffar under 15 kg…
#8 #9 Det är en individuell sak 😃
Åh tusan - måtte va ena små rackare😃
Men jag gillar staffar - dom är fina jyckar🙂
Om han ska leka med andra hundar så ser jag väl inte direkt konstigt med liten hund leka med större hund. Våra hundar leker med hundar som är mindre och andra som är större, vad som spelar in är hur dom leker :)
Hur är han annars i sin utveckling brukar inte staffar buiffa till sig runt 1 års ålder? Kanske är han sen men så mycket högre tror jag inte han kommer bli men visst ett par kg kanske han lägger på sig ändå. Bjud gärna på bild 😃
#10 jag vet :)
Hon fyller 2år nu den 26:e Juni
#17 Han har väldigt fint bröst- och huvudparti!
#17 , vilken goding! :)
17 Jätte fin :)
Normalt så bildas något som benämns heterosis effekten. Enkelt är det en genetisk princip som innebär att avkomma efter två olika raser inom en population så blir dessa större o friskare än sina föräldrars dito. O fungerar bara i första generationen, används mycket inom husdjursavel. För att djur som sätter muskler snabbare o ger mer avkastning vid slakt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.