Vilka hundraser kräver mest?
Vilka 5 hundraser tror ni är mest krävande? Både fysiskt och mentalt?
Jag skulle nog säga border collie, CsV och sarloos. Kommer inte riktigt på fler. 🙂
Beror nog på vad man själv har för mål och hur man är som person. Jag skulle t ex aldrig palla träna lydnad med en st bernhard samtidigt som jag inte har några problem med att hålla min kelpie nöjd fysiskt 🙂
#2 håller med dig =)
Känns för övrigt som om jag är den ända som inte tycker att BC är otroligt krävande :p
#3 Nä, vi är minst två 😂
#4 skönt att höra, har alltid känt mig som en idiot på en punkten när såå många verkar tycka att de är en jätte jätte krävande ras 😂
Jag skulle nog säga BC, Saarlos wolfhond, Ceskoslovensky vlack, husky och malamute :) men är inte 100 på de sistnämda, men enligt mig är det så
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#6 de två sista du skrev hade jag också tänkt skriva faktiskt! Då have vi haft samma! 😃
#7 haha då är jag inte helt ute och cyklar 😃
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 Jag tycker inte heller BC är särskilt krävande, haha! Jag har hört att Breton ska vara ganska krävande, Saarloos och Csv har jag hört ska vara ganska krävande de också.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Vilken ras är CsV?

håller med om alla uppräknade raser ovan. Vill även lägga till ovtjarkorna och liknanande raser samt hund av pitbulltyp, som kanske inte är krävande i rätt händer (vilket inte de övriga är heller), men som endå kräver en ägare som är ansvarsfull, kapabel och medveten om vad de har för hund i kopplet.
#10 Ceskoslovensky Vlack :) eller hur det nu stavas…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Så ni tror inte Schäfer, malle, rottis och brukshundarana är lika krävande?
#13 Alla hundar är krävande på sitt sätt och olika ägare/förare uppfattar det hela olika. Så det är en enormt svår fråga att svara på.
#13 faktiskt inte, nej.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
En hund blir väl krävande först när ägaren försöker anpassa sig efter hundens användningsområde och inte skaffar en hund utifrån vad man själv vill göra?
Om jag är jägare och skaffar en jakthund så blir ju inte den träningen och livsstilen krävande för mig då det är så jag lever mitt liv i övrigt. Om jag däremot skaffar en jakthund och har tänkt aktivera den på annat sätt och förväntar mig kunna ha den lös överallt så kan den ju kännas krävande utifrån att jag får lägga ner mer jobb än vad jag vanligtvis gör på dagarna?
En draghund upplevs säkert inte krävande för den som tävlar/tränar drag dagligen. Precis som en schäfer inte är krävande för t ex en polisman.
SKulle jag däremot skaffa draghund skulle jag ha fullt upp! Lägga om hela mitt liv för att anpassa mig till hunden. Då blir det ju en krävande hund fö rmig :) Det är så jag ser på det.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Skit svår fråga.. men Charlie är väldigt krävande han vill / måste få gnugga hjärnhalvorna varje dag gärna x2 han är av rasen Cimarron Uruguayo.. dom är väl som en BC men mer energi :) riktiga clowner
#13 Jag har en rottis och en mops, rottisen är betydligt mycket lugnare och lättare att ha å göra med än mopsen. Sedan är det två heeelt olika hundar att träna, rottisen är väldigt positiv och tycker att det mesta är roligt vilket enligt mig är mycket lättare att träna med om man jämför med mopsen som inte alls är så intresserad.
/Lova
Ny blogg!