Juvertumör - Parning
Hej!
Min brorsa har en tik som är blandras med Schäfer - Bordercollie och väldigt lite Golden Retriever. Hon heter Kiana och hon har precis opererat bort en juvertumör men dom har inte fått svar på om den är elak eller godartad, men vetten trodde väldigt lite på att det skulle vara en elakartad.
Nu till frågan jag kom hit för.
Hur påverkar en juvertumör exempelvis parningen? Kan man para sin hund efter att hon har haft en juvertumör?
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Nu vet jag inte det men har en fråga, varför para en blandras, vad är syftet med kullen?
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#1 det har jag ingen aning om, ställde frågan åt min bror då han inte har någon inloggning hit till iFokus.
Och som jag skrev så vill jag ha svar på ifall det går att para med en juvertumör, om det kan bli några komplikationer eller liknande, är inte här för att diskutera vad syftet med att para en blandras är, då hade jag skapat en helt annan tråd ;)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Det beror på vad det är för sorts tumör men vissa sorter har tydliga kopplingar till hormoner och då är det klart olämpligt att para en tik som tidigare har haft dessa då en dräktighet ökar hormonerna i kroppen och därför även risken för återkomst av tumörer. Men det är något din bror borde fråga veterinären när han har svar på vilken sorts tumör det är.
Och vad är orsaken till att göra det? Jag skulle då aldrig i världen fundera på att avla på en tik som kanske är sjuk.
Nej, nej, nej. Man tar inte kull på en hund som någon gång under sitt liv fått en eller flera tumörer, renras eller ej. Juvertumörer är ärftliga.
Okok tack för era svar, ska be min bror snacka med veterinären och självklart håller jag med om att det är dumt att para en tik med sjukdom!
Ska meddela detta till honom, tack ! :)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
#1 Nu handla inte inlägget om varför de ska ta en kull eller vad deras syfte är.. Skicka ett pm till ts istället om du måste veta.
Först och främst så är tumörer ärftliga, som flera har nämnt.
Dessutom har jag sällan träffat på tikar som fått juvertumörer när de varit yngre än 6-7 år gamla, och då kan jag tycka att de är lite för gamla för att få valpar. Speciellt om det är en stor hund och det är hennes första kull.
Man får inte avla på ärfliga sjukdommar gå in på jbv hemsida så ser ni detta.
Förbud mot avel med sjuka djur
Hundar och katter får inte användas i avel om
- de har en sjukdom eller ett funktionshinder som kan ärvas
- de har eller med stor sannolikhet har recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom
- de har eller med stor sannolikhet har enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag
- parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman.
Det här kan innebära att det blir svårt att avla på vissa raser där risken att sjukdomar och funktionshinder ska föras vidare är uppenbar. Jordbruksverket kan i vissa fall ge hund- och kattägare tillstånd att göra undantag från reglerna. Ett skäl kan vara att avelsurvalet i någon ras håller på att bli för litet. Undantagen är alltid tidsbegränsade och kan vara förknippade med villkor.