Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 1641 ggr
[Sofia Fiia Fridolfsson]
0

Inkallning på väldigt självsäker valp!

Hej!
Jag har en shetland sheepdog valp på 11,5 veckor, en hane.
Har försökt ha honom lös sedan vi fick hem honom då jag hört att valpar inte "vågar" lämna husse och matte. Detta har inte funkat för oss, upptäcker han en intressant lukt, annan människa/hund, ja vad som helst egentligen, så skiter han fullständigt i oss och drar iväg.
Vi har testat locka med godis, leksaker (favoritleksakerna), gömma oss (som längst 10 minuter), springa åt andra hållet, krafsa och leka i gräset (låtsat att vi hittat något jätte roligt), lockat med rösten. Ja allt vi kommit på och fått tips om på valpkursen vi börjat.
Min mardröm är att inte kunna ha honom lös ute.
Är detta normalt för valpar?
Något de växer ifrån?
Fler tips på hur man kan göra?
Har någon tidigare erfarenhet av en sådan här situation?

Övrigt ska tilläggas att han gärna leker med oss inne och gosar. Är väldigt lätt lärd när det gäller olika trix. Inne funkar även ögonkontakten väldigt bra. Ja all övrig hantering funkar utmärkt! :)
Det är just detta med att ha honom lös ute som verkligen inte fungerar.

Tacksam för alla svar, tidigare erfarenheter, ja allt som kan hjälpa oss komma till rätta med detta problemet!

Mvh/ Husse & Matte till Sigge!

Hiro
0

Är detta normalt för valpar? beror på individ, vissa är mer självständiga 
Något de växer ifrån? nej snarare tvärt om
Har någon tidigare erfarenhet av en sådan här situation? liknande dock ej samma

Fler tips på hur man kan göra? Tja, jag skulle tipsa om att ta med hela familjen (+ ev hund som din valp tycker är rolig att vara med) och gå på någon "öde" gata eller liknande där det inte går folk så ofta i alla fall.
Prata INTE i princip smyg fram, valpen skall inte höra er. När du ser att valpen "tappar bort sig"  (man brukar se att de inte hänger med på samma sätt) eller att han går för långt bort från er så byter ni håll så tyst som möjligt från valpen. Ett tips är att om ni kan låna en hund pejl så behöver du inte vara orolig att han bara "försvinner". 
Viktigt är att då du ser att han går mot er eller "fokuserar" mot er igen BERÖM! beröm, beröm, beröm. Inte nödvändigtvis godis men gärna till exempel bus om han tycker det är kul. Försök, du har inget att förlora. Kom ihåg att varje litet steg är en framgång för att sedan nå sitt mål :)

[typellisch]
0

TS, funkar det inte att ha din hund lös i framtiden finns alltid långlina/söklina. Det är inte alls jobbigt med en lina som man kan tro, den dras ju på marken efter hunden :) Jag överväger mer och mer att ha min egna hund i långlina för att vara på säkra sidan.

League
0

börja ha långlina? Som en spårlina, att ha som säkerhet ifall han springer iväg, olyckan kan ju vara framme(SELE!) Sen är det bara att sätta sig i gräset o vänta på honom, och när han kommer o visar dig sin uppmärksamhet överösa honom med godis, lek o mys, du ska vara roligast i världen!! Och att börja ropa på honom som en tok, brukar inte hjälpa… Ge småå signaler och ljud ifrån dig, så han får "jobba" med att höra dig, detta brukar funka på min tik med "selektiv" hörsel (skitjobbigt, men klickern är GULD!) Sen läste jag en skitsmart grej här på siten häromdagen: ta ut "pipen" ur en hundleksak, och "pip" med den så får du uppmärksamhet (jag tar bort "bälgen" och stoppar "pipen" i munnen och blåser lätt, funkar kanon!!)

[Murvel]
1

Belöna all form av kontakt. Ha honom kopplad eller i lina ute och så fort han tittar på er så belöning (dra inte i kopplet för att få hundens uppmärksamhet, då lär du den att det är drag i kopplet som betyder kontakt och inte valpens egna nyfikenhet). Höj sedan kriterierna till att belöna när valpen kommer fram, eller att den är lös och tittar på er. Höj kriterier igen och överdriv hur kul det är att komma till matte/husse. Tjata inte på hunden om den inte lyssnar, då nöter du bara ut betydelsen av kommandot.

[Tess86]
0

Jag känner igen det där precis i vår hund Skade, hon var överallt och ingenstans vid åtta veckors ålder. Vi kunde vara ute och gå med henne på en grusväg, hon sprang fram och tillbaka mellan oss och andra spännande saker, sen helt plötsligt var hon 50 meter upp i skogen och utom synhåll. Vi fick flamsa som idioter för att hon skulle komma tillbaka. Det bästa var att härja och flamsa och springa ifrån henne, gärna t.ex. som ett flygplan med utsträckta armar. Men ibland hände det att man sprang ifrån henne och ingen hund följde efter. 

Vi tränade, tränade och tränade och kunde till slut ha henne lös på t.ex. grusvägar eller en strand (där man får ha hund och vid såna årstider så att ingen ligger och solar där). Idag ställer vi större krav på henne. Går hon för långt ifrån säger vi ett bestämt stopp, då går hon oftast mot oss och får en massa beröm, ibland godis, bus eller klapp.

När hon var yngre kunde vi ha henne lös i skogen så länge vi hade gott godis med oss, påminde henne mycket om att stanna hos oss och hade gps-sändare på henne för säkerhetsskull. Men efter att vi hade börjat med jakt med henne blev det i princip omöjligt. När hon rymde ifrån oss och drev en ko och en kalv genom en mark som inte var vår jaktmark fick vi inse att vi inte kunde ha henne lös i skogen, eftersom det är olagligt att låta sin hund störa vilt när det inte är jakt.

Det är väl lite att vänta sig när man har en jakthundsras som ska jobba på avstånd från sina ägare, men har fått inse att vi inte kan ha Skade lös. Hon brukar få gå i flexi eller lina för att få frihet. Skulle hon komma loss är jag inte orolig att hon skulle rymma, men om hon gå ifred i skog och mark och få upp vittring efter vilt så försvinner hon.

[MinIda]
0

Råkade

Metteoz
2

Om det inte börjar funka framöver kan du ju börja ha spårlina/löplina. Men här är några tips.

• Om hunden kommer fram till dig när du säger dess namn belöna fast det är inomhus.
  • Testa att ha ett koppel/lina och stanna medan du kallar på hunden. Om den kommer till dig belöna.
  • Träna att ha den lös på ett inhägnat område själv (Du och hunden alltså) först. Om den kommer till dig, beröm och belöna med något den tycker om. Gör det sedan svårare genom att fråga om någon kan gå förbi även detta i inhägnaden så du inte riskerar några värre olyckor om den smiter. Fortsätt att träna när du och hunden har lust men kom ihåg att sluta när det går som bäst, för om du nöter på hela tiden kan hunden tröttna helt enkelt. Gör det gradvis svårare om det funkar att hunden håller kontakten med dig och kommer när du ropar/kallar. Och om det inte funkar testa med det ni gjorde förra gången och se om det funkar.

Annars är det nog löplina/Spårlina som gäller både för ditt och hunden bästa så det inte händer några olyckor.

[Sofia Fiia Fridolfsson]
1

Tack så mycket för alla svar och tips! Ska försöka ha spårlina på och träna inkallning :) Håll alla era tummar att det kommer gå kanon för oss!

Em_
0

Min valp var väldig självsäker hemma runt huset. På ställen där vi inte var så ofta höll han mycket bättre koll på mig, så jag brukade åka i väg en bit och träna inkallning och kontakt.

[Sofia Fiia Fridolfsson]
0

Tack för tipset #9 :) Det ska jag prova då han är väldigt nära mig när vi är iväg. Typ gå till skogen eller någon äng! Att jag inte tänkt på det!