Ta med hunden på tåg?
Vad ska man tänka på när man åker tåg med hunden på sommaren? Som de flesta av er vet är jag ju hundlös, men ska vara hundvakt två veckor i sommar. Då ska jag även upp på landet en vecka med vovven. Resetid är 3 ½ h och vi åker mitt på dagen.
En kall handduk som hunden kan välja att lägga sig på under resan kanske? Eller hur reser man smidigast? 🤫

ta med vatten att dricka, och en handduk att ev lägga över hunden. Vanligtvis finns det ju AC på tåg o då behövs ju inte handduken :) var noga med att hunden gjort ifrån sig innan ni kliver på och jäkta inte iväg till anslutningsbuss/tåg utan ta rast emellan och se till att hunden kissar och dricker.
ta med en filt ifall hunden kan/vill lägga sig på stolen bredvid, ibland är det inte uppskattat att hunden ligger direkt på stolen. Annars är det bara att köra på. Stressa inte, ha koll på hunden ifall det finns någon annan hund som är aggressiv. Det är ganska svalt på tåget så värmen är inget problem.
Boka plats i djurvagn/kupé.
Gå en lagom promenad innan så att överskottsenergin försvinner men så att hunden klarar resan utan att bli övertrött. Jag låter inte hunden hälla i sig vatten precis innan, då syns det på min att han tycker det är jobbigt att hålla sig.
Mina hundar tycker det är lite läskigt när folk klampar förbi precis bredvid de och vill helst vara i fred, så jag försöker sätta mig själv närmast gången. Sen får man ha lite koll på andras hundar. En gång satt jag på innersätet med en hund i knät och hade väskor på golvet och i andra sätet. Trots det hade jag plötsligt två hundar i knät, en inte allt för trevlig labbe gick i lite för långt koppel…
Fast det finns så klart trevliga hundar och ägare också. En gång lugnade en trygg gammal tik min oroliga, åksjuka hund. De hade aldrig träffats innan men somnade bredvid varandra^^
När vi hämtade min terv Izor i Januari 2012 så räckte det med vatten, ett tuggben och hans pläd som jag fick med honom. Redan gick på 14 timmar och nu för tiden har de flesta tåg AC.
Åker ofta tåg med min hund och brukar inte ha med mig någonting speciellt på tågresan då vi enbart brukar åka 1 timme med tåget då ligger han och sover.
Nu i slutet av Juni ska vi upp till hans uppfödare och resan tar ca 11 timmar, tar med någonting han kan ligga på, en filt kanske fast han föredrar att ligga på golvet. Ett tuggben och vatten. Mer än så behövs inte. 🙂
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#1 Handduk att lägga över hunden? Det är väl smidigast om den är på golvet så får hunden själv välja om den vill ligga på handduken? Gissar att du menar att handduken ska vara kall också, annars är jag ännu större frågetecken här. 😛Såklart är hunden rastad innan resan.
#2 - Som det ser ut nu får inte hunden någon sittplats, utan får nöja sig med mitt knä eller golvet. Men tack för tipset! Kanske kommer till användning trots allt.
#3 - Jo, jag vet att vi ska boka hundkupé. :) Hunden ska enligt ägaren sova mest under hela resorna, och är dessutom väldigt lugn av sig, så jag tror inte det blir något problem på tåget alls, så energin är jag inte orolig över alls. ^^ Men har du inte vatten överhuvudtaget under resan då?
Förresten funderar vi på att boka bordsplacering, är det bra eller dåligt? Jag åker med en släkting också, som kommer sitta ytterst, så hunden och jag sitter längst in. Chansen finns att det kommer någon med hund mitt emot mig vid bordet också, men då får jag lösa det med att ha hunden i knät i värsta fall. Eller ska jag boka en till sittplats bara åt hunden trots allt? Känns lite slöseri med pengar att boka sittplats åt den ärligt talat..
#4 - Tack för ditt svar! 🙂Hon ligger ju och sover mestadels när man åker någonstans enligt matte, så just sysselsättningen är jag inte orolig över. Det är mer värmen jag är lite fundersam över, men låter som det inte är någon fara alls med den delen heller. I värsta fall får jag svalka henne på tåget med någon kall handduk :)
Jo, jag har vatten, men begränsar lite beroende på. Efter en promenad i varmt väder tömmer de lätt vattenskålen, och sen vill de ut igen efter en timme, lite jobbigt på ett tåg :) De får så de klarar resan, och så mycket de vill när vi är framme.