Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 12470 ggr
Mantissa
0

Glukosamin

Jag har börjat ge min hund glukoamin pga artros. Det kostar skjortan hos veterinären. Finns det att köpa billigare någon annan stanns typ på nätet?

Av vad jag förstår så är det viktigt att det förutom glokosamin även innehåller "grönläppad mussla"

JessieS
0

Det finns ju glukosamin på apoteket. Jag vet dock inte om de innehåller musslor. :/ Du kan ju alltid fråga.

toodiloo
0

jag ger glucovett, beställer från bodystore… innhåller inte grönläppad mussla men både MSM och kondrotin (stavning). Vi har märkt skillnad iaf.

Mischa
0

Finns preparat till häst i större förpackningar men samma innehåll ex. biofarmabs glucosamin.

≧◔◡◔≦

Grodan
0

Jag behöver också tips på inte alltför dyr men pålitligt preparat till äldre hund med ledbesvär.

Min hund äter redan kortison (pga wobblers), fiskolja och MSM dagligen.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[fabienne]
1

Jag har läst ganska mycket på nätet den senaste tiden om glukosamin och andra ledtillskott och många verkar vara eniga om att de dyrare produkterna också verkar vara de som ger bäst effekt. Få av de billigare alternativen verkar ha någon egentlig forskning på om de fungerar eller inte.

Jag läste att Seraquin, Cosequin och Aktiv hund är de få produkterna som har någon dokumenterad effekt. Om det stämmer eller inte vet jag inte så om någon har mer kunskap om detta så dela gärna med er.

Jag köpte Seraquin på apoteket och vi började ge henne de i fredags och idag är hon faktiskt bättre trots att hon tidigare stått stilla ganska länge i sitt läkande. Det kanske är en kombo av vattentrasket och Seraquinet men något har i alla fall hänt. :)

emin
0

Jag köper "Aktiv hund" som finns på Djurmagazinet bland annat. Det innehåller grönläppad mussla. Visserligen är den "dyr", (kostar 389:- burken) men räknade ut att jag betalar typ 4 kronor per dag av att ge henne det. Hon väger 24 kg.

[alfy]
0

Ja innehåller det.Synd det ska vara så dyrt.Men hoppas din hund blir bättre.

Grodan
0

Jag har beställt tabletter av grönläppad mussla.

Vattnadal
0

Jag ger Vidar Standardts Led & Brosk, vilket innehåller mer än bara glucosamin. Han får pulvret, då tabletterna är svåra att få i honom. 1-1,5 tsk per dag, han väger 38 Kg. Sen får han även laxolja dagligen, och dessa i kombination är jättebra.

Själv äter jag ren MSM, och det gör stor skillnad för mina ledbesvär.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Annamaja27]
1

Jag köper glukosamin, MSM, hyaluronsyra och nypon hos Hööks. Det är rena preparat och inte utblandat med ngt.

Grodan
1

#9 😃Korven äter kortison, han äter nu allt!!! (Kortisonet gör honom så hungrig)

Sedan läste jag att Standardt inte höll vad de lovade för något år sedan och blev lite misstänksam.

#10 Intressant tips. Jag sökte och sökte och hittade inte så mkt o köpte nu de här tabletterna med grönläppad mussla, men ska ha dina tips i åtanke sen.

pv60
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Monografier-varderingar/Arkiverade-monografier-Veterinara-lakemedel/Cartrophen-vet/

Vår tik som opererats för artros får sprutor hos veterinären (sjukgymnasten eller sköterskan ger). Först en gång per vecka i 4 veckor, sen efter 3 mån, 6 mån och 1 år. Därefter en gång per år. I början kombinerat med vattengymnastik och ultraljud 3 ggr.

Sprutorna kostar 300 kr och vattengympan och ultraljudet kostade tillsammans ca 700 per gång. Vattengymnastik flera gånger, ca 250 kr per gång. Allt täcks av försäkringen och har fungerat toppenbra på Bella.

Nu har hon kvarvarande lätt, kronisk hälta men det hålls i schack av massage, som bara är enkelt att göra.

Vi går hos "Gävle hund och katt" och sjukgymnasten där heter Ann Essner och är TOPPENBRA!

Lycka till.

[fabienne]
0

Tänkte uppdatera om Seraquinet - det gav en liten förbättring de första två veckorna eller så men sedan verkade effekten klinga av. Jag ger även MSM men trots de tillskotten + rehab är hon inte bra. :/

Det knepiga med kosttillskott är att veta hur länge man ska vänta. När ska man inse att tillskotten inte fungerar och testa något annat?

Mantissa
0

Bara tillskott tror jag inte är någon lösning. Min hund hade iofs inte samma problem, där handlade det om artros. Men som jag förstod det så "lagade" tillskotten ingenting, men de hindrade en större försämring och hjälpte så att ledvätska kunde produceras normalt. Jag hade bara kört tillskott som komplement.

[fabienne]
1

#14 Det står på MSM-förpackningen "MSM är en svavelförening som är viktig för djurens uppbyggnad av brosk, leder, senor, bindväv, skelett, muskler och päls.  Hundar som tränas hårt, utsätts dagligen för stora påfrestningar får lättare att återhämta sig och reparera förslitningar." Hur mycket det betyder att det reparerar skador vet jag inte.

Vi kompletterar som sagt med rehab också men det verkar inte fungera bra. Nästa steg är Cartrophen men å vad jag har ångest för de där sprutorna när hon inte är 100 i kroppen. Det känns som att de mest bara dövar smärtan och när det slutar verka har grundproblemet blivit värre. Vi ska prata med veterinären nästa vecka hur vi ska göra men nu är jag mest bara förvirrad. :/

[Aremea]
0

Köp pulver till häst, finns hos hööks för en struntsumma jämfört vad det kostar för hundpreparaten hos veterinären. 

Grönläppad mussla är en källa till glucosamin, inte direkt viktigt i sig.

[fabienne]
0

Är det grönläppad mussla man ska köpa i "hästförpackning"? Jag hittade inget på hööks hemsida. Vad är det i grönläppad mussla som verkar antiinflammatoriskt och antiinflammatoriskt? Är inte glukosamin viktigt?

[Aremea]
0

Hööks har både glucosamin och MSM på hink om 1 resp 3 kg.

[fabienne]
0

#18 Okej, MSM har jag redan som kommer att räcka i typ 200 dagar till och glukosamin verkar inte fungera så. :/

[ESAR]
0

Jag har bytt över till arkens zoos egna märke. Tror den till och med heter grönläppad mussla! Funkar fint här och en högre koncentration av mussla. Och 200kr billigare än den hos vetten. Och 40 tabletter mer.

Grodan
0

Grönläppad mussla köpte jag lite förhastat. Har två burkar med ca 220 tabletter nu och är 600 kr fattigare.

Det kan vara så att jag är lite för stressad eller så, men jag har svårt att hitta info om saker. Vad jag inte insåg är att det är nästan bara ALGER! Och det kräver mycket speciell invänjningsteknik. Det står inget på förpackningen om detta och min hund blev sjuk i magen. Så jag la ner det och köpte hästglykosamin.

Googlade som en tok och läste på massa olika ställen om glukosamin och det är så vilseledande och förvirrande, men till slut hittade jag ett uttalande från veterinär att det samma sort man ger både till häst och hund. Så vill man spara en slant köp till häst. 

Nu har jag även hittat ett preparat som heter Glukovett som jag tror kan vara bra. Det är ungefär som Standarts Led och Brosk - vilken jag tyvärr hört både bra och dåligt om så jag skulle köra Glukovett sen när jag har slut på mina burkar med MSM och Glukosamin.

[fabienne]
1

#21 Ja denna djungel alltså. Ju mer man läser ju mer förvirrad blir man, och man har ju faktiskt inte tid/lust/råd att testa ALLT man blir rekommenderad när hunden faktiskt har ont samt att alla tillskott och rehab gräver ett hål i plånboken.

Skulle jag testa allt jag blivit rekommenderad skulle jag testa Seraquin, Cosequin, Aktiv hund, grönläppad mussla, MSM, nyponpulver, Caniflex, Cartrophen, standardts led & brosk, kortison, Norocarp, Rimadyl, Omega 3 och Djävulsklo.

Jag skulle även testa simning, watertreadmill, laser, vibbplatta, massage, stretching och akupunktur som rehab. 

Hur får man ut något vettigt av alla de råden? Det skulle ju ta flera år att beta av allt!

Grodan
0

#22 Exakt! Håller med fullständigt. Jäkla djungel.

Du glömde Glukovett… lol

Det tråkiga är att många hittar på saker (t ex du kan inte använda glukosamin som är avsedd för häst till hund) för att du ska välja deras preparat. Och många preparat har en egen ingrediens som de anser är mkt bra…

[fabienne]
0

#23 Haha, hoppsan vad slarvigt av mig. Det jag sa + glukovett då 😃 
Ja det är tråkigt att bli vilseledd så när det är ens djurs hälsa det handlar om, då vill man ha uppriktiga svar och inte något himla säljsnack. Det är som när man börjar gräva i foderdjungeln - ju mer man läser ju mer förvirrad blir man och när man läst nog mycket blir man bara matt över hur mycket skitsnack det sägs bara för att få foder sålt.

Det är även jobbigt att märka att man går omvägar hela tiden. Vi blev rekommenderade glukosamin då vår hund började gå på rehab så vi knallade in på apoteket och köpte Seraquin och någon vecka senare på rehaben frågade hon om vilket glukosamin vi valt och när vi svarade Seraquin blev svaret i stil med "okej, Seraquin kan fungera men jag skulle annars starkt rekommendera grönläppad mussla då jag sett mycket bra resultat på det." 🤓

Det vore ju trevligt att höra det direkt och inte när vi redan slängt ut 320 kronor, liksom. Men jag tror det blir nästa steg för oss. Mussla och Cartrophen… Sen är det bara att hoppas.

Grodan
0

#24 Det finns åsikter. Även utbildade inom djurvärlden har åsikter. Försök summera.

Jag har frågat vänner och fick lite olika svar. Bland annat så summerade jag och valde att gå på hästglukosamin efter att ha provat grönläppad några dagar med dåligt resultat…

Den glukosamin jag kör med är baserad på skaldjur tror jag, men det är bara att ge rakt av. Ingen invänjning. Vet inte om hunden kommer att reagera på den genom att ex bli dålig i magen - vilket han lätt blir och han klarar verkligen inte alger vilket grönläppad mussla är typ 99% av… (Han blev så dålig av grönläppad att han slutade äta maten… DÅ är det illa!!!)

Framförallt är det nog såhär att glukosamin är glukosamin, vad folk än säger. Det kan framställas från musslor, majs mm. Det kan vara hög koncentration, låg koncentration mm. Man måste läsa noga om varje preparat och det är bra om någon man känner testat något av produkterna…

[fabienne]
0

#25 Har suttit och jämfört Seraquinet med musslan och kommit fram till att hon i dagsläget får 1500 mg glukosamin om dagen. Rekommendation på musslan är 1 tablett/20 kg hund om dagen. 1 tablett innehåller 500 mg mussla.

Då går jag alltså ner i glukosamin-dos? Skulle det ändå ge en bättre effekt? Å, detta är en hel vetenskap. (Fått en till rekommendation sen sist förresten- Joint balance från ReDog. 😓)

Usch vad tråkigt att vovven blev såpass dålig att han inte ville äta. Att det inte bara kan fungera bra!

Grodan
0

#26 Jag ska vara ärlig, jag har ingen dos till min hund. Det står dosen till c-ponny, så jag delade den dosen i fyra typ… lol… Jag tror nämligen att det inte går att överdosera, att är vattenlösligt eller "kroppen tar upp det den behöver resten kissar hunden ut" typ… MEN, jag är inte säker!!!

Läste också att man går in med hög dos och sedan minskar…

Men varifrån glukosaminet kommer tror jag kan spela roll. Det är möjligt att glukosamin som härstammar från mussla är mer koncentrerat och lättare tas upp av kroppen än glukosamin från majs… Men nu gissar jag… jag har haft migrän hela dagen o innan det natten… så jag funkar inte helt… och känner också att nu provar jag det här hästglukosaminet (från mussla) och ser till att fixa en ramp till trappan och ser hur det går… Du däremot kanske borde undersöka skillnaden mellan olika glukosamin utifrån vart de är hämtade, om du orkar… lol

hm… ja vi har väl glömt att prata om alla special led/senior foder där sånt här är tillsatt…

Grodan
0

Min hund vill inte äta Glukosamin.

Hur gör Ni?

[ESAR]
0

#28 oj, har aldrig haft det problemet då min hud äter alla tabletter hon får i sig, till och med de vita smaklösa rimadylen :P Men har du provat med leverpastej eller nått annat mumsigt? Annars prova i pulverform och strö över maten? :)

Mantissa
1

#23 jag öppnar munnen och lägger tabletten längst bak på tungan och släpper just som hunden drar fram tungan.

Vattnadal
0

Vidar äter SDtandardts Led & Brosk, tabletterna har jag fått köra ner i halsen på honom, men nu kör jag pulvret, och blandar det i hans V&H eller musch, och det slinker glatt i.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

Min hund blir sjuk av Glukosamin. Jag lägger ner det för tillfället.

Jag får alltid i honom allt, men inte detta. Han blev så misstänksam att han slutade äta sin mat när jag strödde det i maten. Min Korv som går på kortison och jämt är hungrig.

Nästa gång vill jag ha PROVPÅSE först och slippa lägga ut tusenlappar för tillskott min hund inte vill ha.

Grodan
0

Kan berätta att min hund nu är mkt sjuk pga att jag har experimenterat med detta kosttillskott. Jag vet inte om jag KAN få honom frisk igen…

Mischa
0

På vilket sätt visar det sig?

≧◔◡◔≦

[Lilla_Myy]
0

#33 men gud så hemskt! fick du inte någon tips från vet från början så du slapp testa dig fram? hoppas din hund blir bättre!

Grodan
0

#34 Svårt magsjuk.

Hög ålder o väldigt varm årstid bidrar till att det blir väldigt svårt för honom.

Men nog om det här. Ni kan prata vidare om Glukosamin.

#35 Nej. Ingen av de veterinärer jag mailade behagade att svara. Jag trodde faktiskt inte att detta tillskott var på sådan nivå att jag riskerade min hunds hälsa, men nu vet jag bättre.

[Lilla_Myy]
0

#36 har du inte testat att ringa dom? det måste finnas någon vet i sverige som är villig att svara på frågor. dom svarar då när jag ringer.

[fabienne]
0

#33 Fy sjutton vad tråkigt att höra! Hoppas vovven snart, snart piggar på sig. Usch. 😕