Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3705 ggr
[typellisch]
0

Torrfoder som godis?

Kan man använda torrfoder som godis till hundarna? Använder idag Frolic och har nyss beställt hem en ny påse som jag tänker göra slut på och sen tänker jag aldrig mer stödja det märket bland annat.

Men kan man använda t.ex Doggy, Standardt och liknande som godis till ens hund eller blir det för mycket näringsintag (jag hittar inte på ett bättre ord helt enkelt, men hoppas ni förstår vad jag menar)?
Molly får VoH som mat, om det är viktigt att veta.

Neela
3

Godis ser jag som en så liten del av intaget att jag ger i princip vad som (som inte är farligt vill säga). Har man en hund som riskerar att bli överviktig får man såklart vara lite noggrannare. Däremot är torrfoder inte det som är mest motiverande för min hund, det duger väl för vardagspromenaderna men ska vi träna gäller roligare godis.

[typellisch]
1

#1 Ja, jag har ett godis Molly blir totalt vimsig av för hon tycker om det så mycket. Ska bara tänka ut i vilket träningsmoment hon ska få det, det ska få vara lite speciellt godis så att säga :)
Men i vardagen fungerar vad som helst för min mat-glada hund, hehe.

russin
1

Jag ger färskfoder som mat, men torrfoder som belöningsgodis (inte alltid jag orkar torka eget godis). Just nu har jag gett Four Friends High Calorie en tid och dom är galna i det🙂 lagom små bitar är det med för belöning.

Swadika
0

Torrfoder fungerar inte på min hund, haha :) Han totalratar och spottar ur torrfoder, spelar ingenroll om det är ett som han inte äter vanliga fall :) (Förutom frolic men det ser jag mer som godis än foder)  så här fungerar det inte. Men jag vet många som brukar ta sådana gratisprover i djuraffärer och ge till sin hund, så har de gratis godis även om fodret inte är speciellt bra så fungerar det som godis.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Annamaja27]
0

Jag ger torrfoder som träningsgodis. funkar utmärkt på min matglada vovva. minskar lite på övrig fodergiva.

för tillfället använder ZiwiPeak och tast of the wild.

Eskimonica
0

Jag ger ofta torrfoder som godis, man kan ju få provpåsar på tävlingar o så och det använder jag som godis till mina hundar =)

www.myrvangs.se

[typellisch]
0

Härligt att höra att det är okej då :)

[Bolten]
0

Varför skulle du inte kunna göra det? ;) 

Det är upp till var och än vad man använder för godis då vissa hundar är mer eller mindre kräsna / mer eller mindre lätt motiverade ;) Men gillar Molly torrfoder så hade jag valt det som belöning i stället för frolic alla gånger =)

[typellisch]
0

#8 Men jag tänkte om det vart knas i kroppen om hon får mat som godis :P Vill inte ge henne mat som godis och sen kan det bli jätte knasigt i hundens kropp pga för mycket näring eller liknande.

Ja.. även om jag tycker Frolic är smidigt så vill jag inte stödja det märket längre :/ Då köper jag hellre en påse Doggy eller Standardt och har som godis.. enklare att få i aktiveringsleksakerna med, hehe.

[Bolten]
1

#9 Blir nog mer knas i kroppen av hundgodis än av foder ;) Så har man en hund som gillar torrfoder så är de en toppen lösning :D

Känner samma sak, kör hellre råa köttbitar eller torrfoder/leksaker som belöning än att stödja märken som frolic ;)

[typellisch]
0

#10 Bra, då har jag fått det klart för mig :) Får göra slut på de påsar jag har sen bojkottar jag märket för alltid och kör på Doggy eller liknande istället! Tackar :)

[Bolten]
0

#11 Låter kanon! Finns ett torrfoder/hundgodis som funkar jätte bra som belöning, nyttigare kan man nog inte hitta ;) Detta: http://animail.se/ziwi-peak-dog-treats-beef-454g.html Kostar en del men är tydligen väldigt uppskattat av vovvarna ;)

Fritt från konserveringsmedel och 90% Lufttorkat kött (antingen biff, Lamm eller hjort) :)

[typellisch]
0

#12 Ja :) Jag använde det där förut! Väldigt uppskattat :D Måste sätta mig ner och typ skriva upp vad för godis som ska användas till olika saker. Typ inkallning har en godis medan någon annan träning har något annat godis liksom.

[Bolten]
0

#13 Ah varför har du de inte längre? Sorry för lite OT ;)

[typellisch]
0

#14 Jag testar mig fram för att hitta Mollys favoriter :)

Fenix_Chicci
1

Jag ger Ziwi Peaks foder med hjort som godis, ibland Acana men zp gillas bäst.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[typellisch]
0

#16 Jag kollade på dom med :) Kommer nog testa James Wellbeloved nästa gång :)

[TeamGolden]
0

Vad är det som är fel på Frolic? 😞

Alexandra-S
0

Jag använder antingen frolic (kluven till om jag kommer fortsätta med det dock) eller torrfoder när vi klickertränar ex trix eller som vardagsgodis på promenader. I träning/tävlingssituationer använder jag godare belöning som motiverar honom mer, allt ifrån korv till mjukost 🙂

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[typellisch]
0

#18 För dom som äger Frolic sysslar med allvarliga djurförsök så tänker inte stödja dom längre :)

#19 Mm, så jag också tänker göra. Därför vill jag ha ett torrfoder med smak så att säga så man kan variera mellan olika smaker liksom. Sen har jag ett godis som Molly bara älskar som består av 95% kött så ja :) Det här blir nog bra! Torrfoder, leversnittar och så det godiset. Blir bra det!

Mischa
0

Hellre torrfoder än frolic alla gånger med tanke på innehåll och lukt 🤮

≧◔◡◔≦

jollycox
0

Vi har doggy juniorfoder som godis(vann det på utställning) och det är lagom stora bitar och hundarna gillar det. Annars har vi också orijen kattfoder då katterna åt det förut och det blev kvar mycket.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Forest]
1

Jag gör mycket själv. Men köper oxå en del godis som jag klipper i små bitar, eller så köper jag någon kattgodis (typ torkad kyckling som är små små bitar). Orijen har jag kört med som godis och även kattmaten som godis (mjau torrfoder för kattungar, ett av få som är utan fisk katten tål inte det)

Jetaime
0

Frolic innehåller dessutom bla socker och massa spannmål, så inget vidare godis direkt ;)

Jetaime
0

Som svar till #18 då, Varför man inte vill använda frolic :)

Hiro
1

Om din hund gillar det och tycker det är gott - ja
Men, bitarna skall inte behövas tuggas. Det skall gå snabbt att "få ned dem"

[typellisch]
0

#26 🙂

[amysmatte]
1

Jag har försökt träna Amy med hennes torrfoder men det fungerar inte så bra. Men när jag har köttbullar eller korv så blir hon helt plötsligt jättemotiverad till att göra exakt vad jag ber henne att göra haha. Hon blir helt galet glad och börjar ibland att hoppa som en tok och sitta och ligga och snurra utan att jag ger kommando för att hon vill vara duktig och få godis haha 😂

[typellisch]
0

#28 Haha :) Gulle!
Ja, Molly har ALLTID älskat all mat. Även när hon gick på torrfoder fick hon torrfoder som godis och hon gjorde allt för att få det 😛 Matglad hund har jag!