Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1209 ggr
[Grön]
0

blir för stor av protein?

Om man vill att sin hund inte ska bli så stor kan man då undvika att ge dom mycket protein då? Såg på allt om hundar och då sa de att om man ger bostonterrier för mycket protein kan dom bli för stora.. Och då undrar jag om det funkar på alla hundar?

Mischa
1

Hundar kan bli små och klena pga näringsbrist, men det är ju inte optimalt och är rent djurplågeri. Alla hundar är "förprogramerade" rent genetiskt hur stora dom blir, det är inget som fodret avgör.

≧◔◡◔≦

Fenix_Chicci
1

Protein är livsnödvändigt för att bygga upp kroppen och är inget man kan ta bort. Däremot kan man välja bättre och sämre proteinkällor. Animaliskt protein är mycket bättre än vegetabiliskt protein för hundar. Hur stor hunden blir är ofta genetiskt. Men jag har hört från folk som råfodrar sina valpar att dessa valpar blivit något lägre än sina syskon som gått på torrfoder, men att de fått en bättre och lite grövre kroppsbyggnad.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Grön]
0

Okej.. Men hur kan det då gälla den rasen jag skrev ovan? Självklart ska dom ha den mängd som är hälsosam

Mischa
1

Är det ett program du hörde detta på?

Låter som rent BS, bostonterrier är ju inte något undantag från hur alla andra hundar funkar.

En bra foderstat ger en bra och stabil tillväxtkurva anpassat för valpen, den skall ju inte påverka hur valpen är tänkt att bli…då är det ju snarare en dålig foderstat som inte tillgodoser valpens behov.

≧◔◡◔≦

[Grön]
0

Okej . Kan man ge sin 10v valp färskfoder? Kommer den att få i sig det den behöver? Eller finns det ett färskfoder för valpar?

Mischa
0

Valpar kan äta färskfoder, men behöver vanligtvis få mer i förhållande till sin vikt än en vuxen hund, vissa märken har speciella sorter för valp andra inte.
Oftast brukar tillverkaren skriva det i utfodringstabellen.

≧◔◡◔≦

[Grön]
0

Okej tack:)