snart 10 veckor och "juckar".... vanligt???
Min snart 10 veckors valp har fått en gosehund av barnen som han gärna sover med i sin bädd. Men han har också börjat och "jucka" på hunden.
Brukar de börja så tidigt??
Kan det vara ett dominansbeteende? Allt juckande har inte med sex att göra, tror jag. :)
Lusse juckade på en kudde som han hade när han va liten men d va för att han inte riktigt fått in tekniken i att ha dragkamp me kudden, d slutade han me sen.. så tror inte d har me dominans o sex o göra..?!

I den åldern kan det även bero på över/understimulering, om valpen aktiveras för mkt så kan ni dra ner lite på aktiviteterna eller om den aktiveras väldigt lite så kan ni öka aktiviteten genom att tex ge den en aktivitetsboll eller nått sånt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#2 Det är ju det det har… Att en hund juckar är i grund och botten ett dominansbeteende. Det är bara en alfahanne som producerar valpar och får jucka. Inte en hane i lägra rang.

okej. tack för alla svar. Tycker att vi stimulerar honom lagom. Han får leka och busa fast inte för mycket och han plockar ur godis (hans egen mat fast torr) ur en liten fotorulleburk. Han får sova mycket och mår bra.
Han är ju bara 10 v så vi får väl hålla koll och se om det går över.
När ska/kan man kastrera en valp?
#4 jo men när hunden är så ung med så kan det även vara lek. det måste inte ha med sex eller dominans att göra just nu när hunden är så liten.. tror inte jag iaf…

#6 Nä som vanligt med lekar så är det ju övning inför vuxenlivet.

nä, det tror inte jag heller så jag låter nog honom hållas fast under uppsikt.
Vad tycker du om kastrering?

Som #6 & 7 skriver. I denna ålder är det oftast en lek inför vuxenlivet. Juckandet för en hund kan bero på många saker tex sex, sexträning, dominans, stress, över-under stimulering, överslagshandling och lekinvit.
I ditt fall handlar det nog om lekinvit alt. träning för vuxenlivet. Däremot så skulle jag stoppa hunden om den börjar jucka på folk/föremål. Inga hårda ord, men ett bestämt nej.

Jag tror också på lekinvit för det börjar alltid med att han busar med gosehunden sen övergår det till juckande och sen fortsätter det i bus. Har bara haft honom i 3 dagar och han har inte hållt på så med någon av oss.
När ska man kastrera en valp? Har ett antal tikar i släkten och på vår gata och funderar på att kastrera honom. När är det bäst att göra det? Innan eller efter könsmognad?

Ha Ha . ja min hund var redan 8 veckor när han började jucka på andra hundar och gossedjur men det menas typ att han bestämmer . =D så det är bara ett sätt att han/hon ska vissa att " Hallå,här är det jag som bestämmer."
de finns endel trådar om just kastrering.. ska putta upp dom åt dig:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Vart så nyfiken på när man kan kastrera hanhundar så jag var tvungen att ringa och fråga en veterinär!
Hon sa att det är lite olika men hon rekomenderade att man väntar tills hunden iaf är könsmogen
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#13 Jag skulle absolut vänta till efter könsmognad om han inte visar några alldeles särskilt jobbiga problem. För jag anser att om man tar dem innan könsmognaden så tappar de lärdommen av att våga säga ifrån till andra hundar. De blir liksom kvar lite i valpstadiet (vilket iof hundar alltid är jämfört med vargen) och har inte samma pondus att visa upp.

Jag tog Tysonon "paket"" när han var, 1½ år.
Enligt vetrinären Torkel Falk, ska dem ha hunnigt och växa färdiga och ha det hela klart för sig innan, man kastrerar dem.
Hunden ska vara färdig växt i kroppen, och "paketet" fullt utvecklat.
#16 Paket? Vilket paket?

jag tror hon menar han kulor
jag kastrera ecko när han var 9 månader iaf. Och de sa min vett var en bra tid.. för då hade han hunnit bli könsmogen osv.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

# 17
det paketet du vet som tomten kommer med om jul! =))

ha ha ja just det