Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 3275 ggr
Marieangelica
0

Chihuahua eller Yorkshireterrier?

Jag är mitt i planerandet inför mitt första hund köp som kommer ske i början av nästa år. 

Har varit helt säker på att det är en LH Chihuahua som är rasen för mig då jag vill ha en liten ras som i första hand kommer vara en sällskapshund men är även intresserad av agility och utställning.

Nu har jag börjat titta lite på Yorkshireterrier men har fåt en bild av att det är en svår ras med ett ganska envist temperament? 

Är Chihuahua bättre för en nybörjare? vad är fördelarna samt nackdelarna hos det olika raserna?

Mvh Marie

Swadika
0

Oh jag älskar båda raserna, men valde tillslut en Chihuahua, varför vet jag inte men det kändes självklart att välja Chihuahua. Vi hare haft två yorkshireterrier, och ja nu en Chihuahua. Jag är mer insatt i chihuahuan för jag var så liten när vi hade yorskirerna att jag knappt kommer ihåg, men min mamma har berättat och jag tycker att de är väldigt lika, envisa, stora hundar i litet format. Det jag kan tänka är att yorkshire terrier är en terrier och kanske kan vara lite ettrig. Men detta är en gissning. 

Kanske att chihuahuan hellre sitter i knäet och kryper enda upp och ska ligga på huvudkudden, under täcket. Eftersom dem är ifrån Mexico och tål värmen bättre än yorkshiren som kommer ifrån England, men vad vet jag :) Jag valde i alla fall chihuahuan :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
0

Kom på en annan sak, om man ska ställa ut är ju yorkshirenterriern lite jobbig kanske med all päls, annars så måste man ju klippa den regelbundet vilket man inte behöver med vavvan :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Forest]
0

York hade jag valt, härliga små. Envisa hmm nja det vill jag inte helt hålla med mycket lättlärda små visst de har skinn på nosen men det brukar i regel alla småhundar ha. Våran ena hund har en york till kompis de leker så fint ihop, framåt glad kan en massa roliga trixs. Tycker i regel att de är mindre fjompiga än vavvorna :) Skulle jag välja mellan dessa så hade jag helt klart kollat upp 2 olika uppfödare och åkt och hälsat på deras hundar se hur rasen är.

Marieangelica
0

tack för era svar :) just nu lutar det åt en en Chihuahua som jag var inne på först just då jag tror det är som du skriver Swadika, att dom uppskattar närhet och kel mer än Yorkshire. När det gäller pälsvård tycker jag York är finast med klippt, lite kortare frisyr hellre än den jättelånga "ovårdade" pälsen, med ev. undantag på vinterhalvåret då pälsen ska hjälpa dom med kylan. 

Ska absolut besöka många olika kennlar hos de båda raserna. Måste nog möta raserna för att få bättre uppfattning om vilken som passar bäst :) Har däremot redan kontaktat en Chihuahua kennel och ligger "mycket bra till" hos uppfödaren. (så spännande!!!!)

Vet ni något om vilken ras som är störst? När man läser om rasen står det ofta att vavvor ska väga mellan 1,5-3 kg. och Yorkshire upp till 3,2 kg men tycker nästan alltid att york ser mindre ut när man ser dom på stan. Kan ju ha med åldern att göra också men nån som vet?

Swadika
0

#4 Jag tror de är ungefär lika stora, Yorkshiren ska max vöga 3,2 och chihuahuan får max väga 3 kg. Så ja jag tror de är ungefär lika, många avlar för att få små individer (utav båda raserna) kan varit dem du sett :)

Det är bra att besöka kennlar, dels så lär man sig massa om rasen, men också så känner man om det är rätt hund. Jag kommer nog absolut att skaffa en yorkshire längre fram i framtiden, för det är en favvo ras :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Forest]
0

fast närhet ger även yorkar himmla synd att jag inte har scanner för jag har bild när jag sov över med 3 yorkar som sover brevid mig en under täket en på kudden o en på magen 😉 Satt vi o titta på film vad hade man inte då i knät :) Att säga att yorkar är mer självgående visst är dom det men jag ser mer ettriga skälliga chihuahuor än vad jag ser yrokar. Sen ska man veta att även små hundar är hundar där gör någ många fel, bara för de är små så behöver de inte skälla på allt ;)

Marieangelica
0

Det får bli besök på en massa kennlar helt enkelt :) har till och med hittat än uppfödare med både Yorkar och chihuahuor. ;)

Mr_Si
0

Jag har för mig att yorkshireterriern är en friskare ras än chihuahuan, stämmer det? I sådanafall är väll det något att ta hänsyn till….