Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1400 ggr
Lindairina
0

Problem med självbelöning

Hej! Har problem med min hund när hon ska vara lös. Det är en gårdshund på drygt ett år. Problemet ligger inte direkt i att hon springer på spår, fram till hundar, människor etc. utan i att hon hittar sätt att belöna sig själv. Kan t.ex. vara så att hon hittar en pinne, kotte, plastbit etc. som hon tar och springer omkring med och har väldigt roligt med, dvs hon belönar sig själv med diverse saker hon hittar. När hon hittat dessa saker och springer omkring som en tok så är inkallning lönlöst för hon bryr sig inte. Har lite liknande problem även på promenader etc när hon hittar saker(kvistar, pinnar, kottar, skräp) så kan hon ta det och få tokryck i kopplet och leker då med själva saken hon hittat. I övrigt fungerar inkallning fint när hon ska sitta och vänta t.ex. För då är hon fokuserad på mig liksom, men problemet är när hon ska gå lös och då hittar på egna lekar. Jag tror själv att jag ökat på problemet genom att fokusera för mkt på, vid promenader, att hon inte ska äta/ta grejer, och att hon därför tycker att det är extra roligt. Försöker nu bara totalignorera om hon snor åt sig en pinne eller liknande. Tänkte nu höra om ni har tips, ideer eller reflektioner kring hur jag kan jobba med henne för att få bort/minska detta beteende? Tack på förhand! MVH Linda

[typellisch]
1

1) Det är INTE självbelöning.
2) Du kan ha med dig godis, slänga ut det framför dig och sätta dig ner på knä och krafsa och låta JÄTTE glad och locka henne när hon tagit en kotte eller dylikt och springer iväg. På så sätt kommer hon förhoppningsvis finna det du hittat intressant och då får hon belöning när hon kommer till dig och det kommer sluta med att hon kommer förknippa dig med godis och du kommer ha en hund som lyssnar bättre.
3) Hundar = nos, öron, ögon. När en hund får upp en doft så är det svårt att koncentrera sig på att höra, dom blockerar. På så sätt är det lönlöst att skrika, ropa, bli arg och förbannad för då kommer du absolut inte ha en hund som kommer till dig någonsin. För vem vill vara i närheten av en arg person? Precis. Men sprider du ut godis i närheten av dig och gör som jag sa i 2) så kommer din hund bli nyfiken på vad du håller på med och då belönar du med lek/godis/beröring eller vad som din hund älskar.
För det fjärde fattar inte hundar en hel mening, dom vet inte vad du säger. Därför ska man säga sitt kommando en gång, en endaste gång, och om dom inte lyssnar på några sekunder hjälper man hunden (i detta fall, dra in hunden om man har den i lina) och sen när hunden står tätt intill en belönar man och berömmer. Men ja, gör som jag sa i 2) och se om det hjälper.

Annars får du ha din hund i lina!

[typellisch]
1

Tillägg: du måste göra dig själv intressantare än kottar osv. Erbjuda hunden det den älskar vare sig det är godis, kamplek, kasta boll, mysa i någon minut, vara pipig i rösten och leka mer fysiskt med hunden. Nu finner hon pinnar och dylikt roligare än du!

[Bolten]
0

Hade jag varit du hade jag haft spårlina på i början och varje gång hunden slutar lyssna så "väcker" man den genom att försiktigt ta i kopplet och så fort hunden kommer mot dig så får den massa beröm =)

Maja2
3

Ts, hur leker du med hunden? Aktiverar?   Det verkar vara en lekfull individ, och det bör du ta tillvara på :)  Gör lek med DIG till belöning, alltså, använd hennes leklust som belöning, istället för godis. 

Jag skulle inte släppa hunden lös, förrän jag hade fått henne mer följsam. Jobba på det innan du släpper henne lös, så kommer det att bli bättre :)

Catta-
0

Jag har haft samma problem med min valp. Det jag gjorde var att helt enkelt ignorera henne och gå iväg åt ett annat håll. Började sedan leka lite för mig själv med pinnar eller roliga leksaker och fick henne att tro att jag hade jättekul där borta. När hon kom fram belönade jag henne och lät henne vara med i min lek. 
Grejjen är väl att låta hunden tro att inget den själv hittar är kul, utan saken ifråga är bara rolig om matte/husse håller i den. Min hund lärde sig ganska snabbt och plockar nu sällan upp saker och leker med. 
Är du orolig att hunden ska komma till skada om den skulle få tag i något farligt är det bäst att ha långlina på i till en början så att du snabbt kan hala in hunden om det skulle vara så. 
Du kan även träna på att låta saker vara på marken när hunden är kopplad. Så fort hunden blir intresserad av något och försöker ta det säger du ett bestämt förbudsord och lockar hunden till dig istället och belönar massor.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Lindairina
0

Tack för tips! :) har henne i lina jämt, målet är att kunna ha henne helt lös.(Om det går) Men i nuläget har vi det. Aktivera på olika sätt, spår, vardagslydnad, trix osv osv. Vet väl egentligen svaret på mina frågor, och gör mestadels det som ni tipsar om, måste helt enkelt fortsätta med det och övaöva. Har på senaste tiden använt främst lek som belöning, kamplek, vilket verkar funka bra! Hon är som sagt energisk och väldigt lekfull:) måste, som ni säger, utnyttja det mer! Tack för era tankar!

[typellisch]
0

#6 Lycka till 👍 Har själv samma problem som jag ska börja jobba med så fort min hund tillfrisknat helt!

[Bolten]
0

Kan tillägga att jag hade samma problem med min äldsta grabb, helt borta nu dock och han kommer till 99,9% alltid direkt på inkallning =)

Driva
0

tips är att ha en leksak hon bara får leka med ibland. alltså så den blir väldigt "värdefull" för hunden. När hon sedan hittar något ute tar du ut den speciella leksaken och försöker få hennes intresse med den istället

Besök min blogg: http://bumpi.se