Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4219 ggr
huju
0

Valpfrågor....hjälp tack.

Har lite frågor angående våran lilla valp… hoppas någon kan hjälpa mig svara på dessa kanske lite dumma frågor.

1. Måste han ha tillgång till vatten på natten? Han kissar ju hela tiden (vet i och för sig inte om han dricker så mycket av det på natten, men han har tillgång till det ialla fall).

2. Ska jag väcka honom om han ska äta eller ska jag låta honom sova? Ibland sover han så länge så det kan bli nästan en hel timma senare än vad han ska ha. Då blir allt förskjutet.

3. När kan sista måltiden(för natten) och första (för morgonen) ges? Hur länge kan de gå utan mat, utan att det är för länge?

4. Tror ni att han kommer kissa mindre när han slutar med blötlagt foder. När ska/behöver man börja med torrt?

Knäppa frågor kanske, det är ju väldigt idividuellt hur valparna är, men jag kan ju få ett hum om hur andra gör.

Tacksam för svar.

Malin-A
0

1: Lusse hade iaf vatten på natten.. du måste ju inte ha en överfylld skål under natten utan kanske bara lite grann i skålen =)

2: jag har iaf alltid låtit en valp sova klart då dom är i behov av att få sova. och en valp sover ju mer än halva dygnet den första tiden har ja för mig?! och att det är viktigt att låta dom sova.. ge maten när hunden är vaken.. tror inte att d gör nått att d blir försjutet nu, d går ju o ändra tillbax sen när hunden blir större..

3 sista för natten o sista för morgonen spelar nog ingen roll bara du ger hunden regelbundet.. vet inte hur många timmar dom klarar sig men en valp borde väl ha 4-5 tim? hmm. hoppas nån annan vet mer..

4 ingen aning om han kommer kissa mindre, men kanske om han får mycke vatten i d uppblötta och dricker mycke upptill kanske d kommer minskas lite.. att börja med torrt foder vet ja inte när d skulle vara bra. har alltid kört torrt…

det är mina svar iaf =)

huju
0

Tack Malin. Finns det fler svar…

Wikstr_m
0

1. Måste han ha tillgång till vatten på natten? Han kissar ju hela tiden (vet i och för sig inte om han dricker så mycket av det på natten, men han har tillgång till det ialla fall).

Ja, låt honom ha vatten i skålen på natten. Precis som Malin sa, inte så mycket men iallafall en liten del. Och kisspölar får man räkna med när det är valpar :)

2. Ska jag väcka honom om han ska äta eller ska jag låta honom sova? Ibland sover han så länge så det kan bli nästan en hel timma senare än vad han ska ha. Då blir allt förskjutet.

Vaknar han inte när du rör i fodersäcken/fodertunnan? Prova skrammla lite med maten i skålen och se om han vaknar. Självklart behöver han sova, men mat är också viktigt i valpens utveckling.

3. När kan sista måltiden(för natten) och första (för morgonen) ges? Hur länge kan de gå utan mat, utan att det är för länge?

_Första på morgonen så har jag alltid gett klockan 8, sen på kvällen har det blivit vid 9-10. Och självklart har valpen fått ett eller två mål till under dagen som gått. Jag har gett måltiderna vid 8, 12, 4, 8-9.
_
4. Tror ni att han kommer kissa mindre när han slutar med blötlagt foder. När ska/behöver man börja med torrt?

_Ja, han kommer kissa mindre när fodret inte är blötlagd. Men också som Malin sa, det beror på hur mycket vatten du har lagt i. Minska vattnet med tiden som går och kör sedan på torrt.
_

AlexH
0

Jag anser att alla djur skall ha tillgång till färskt vatten dygnet runt.. En liten valp kan lätt bli uttorkad om den inte får i sig nog med vätska.. maten har jag uppblött tills de är 5-6 mån men kanske inte väntat lika länge innan jag ger så de är lite halvmjuka, med lite tuggmotstånd. Jag ger alltid vatten i torrfodret även till mina vuxna hundar, Dock så kan jag hälla på lite vatten och ställa ned på en gång, det behöver inte svälla för dem.

Sista målet på kvällen skulle jag ge kanske en timma innan jag går och lägger mig så man kan gå ut och rasta precis innan man ska sova.

Hund valpar kissar ofta oavsett hur mycket vatten du har framme så ta inte bort det! De lär sig att hålla sig med tiden.. Jag gjorde så att varje gång mina hundar hade sovit, lekt , ätit. m.m så tog jag genast ut dem och var ute tills de hade kissat eller bajsat.. gav mycket beröm och godis. Det tog inte alltför lång tid för tjejerna att förstå att sådant gör man ute och olyckorna inne var få.. Det kan ta lite längre tid med hanhundar, man får ha tålamod.Man fick springa mycket i början, varrannan till var fjärde timma dygnet runt (precis som men spädbarn) men det är värt det eftersom hunden snabbt blir rumsren :)

Är man orolig att vovven är uppe och busar på natten när man sover så kan man faktiskt ställa upp en bur eller kompostgaller, som hon/han får sova i tills de lärt sig att på natten sover man. Har du vovven i sängen så vaknar man ju när den vill ner. (obs låt aldrig en hund komma upp till en soffa/säng förrän den klara att ta sig upp själv, annars så är den för hög och han/hon kan göra sig jätte illa när de försöker ta sig ned)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

huju
0

Tack för svaren.

Han är bara i våra sovrum på natten och sover (för det mesta) i sin bädd eller bredvid. Han får ej lov att vara i soffa/säng.

Han är på våran baksida och kissar och bajsar. Och han har inga problem med det. Men trots att jag håller koll på honom inne så har jag missat att han kissat på golvet. Han går ut direkt efter han sovit, ätit och lekt och däremellan. Han får beröm när han varit duktig och gjort av sig ute.

Försöker att hålla mattiderna mellan ca. 7-7-30, 11-11.30, 15.30-16 och ca. 20.00.

Ska nog inte blöta upp det lika mycket nästa gång så kanske det blir bättre.

Tack för alla bra tips.