Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 6431 ggr
hundensbästa
0

BAT

Någon som har tränat BAT med sin hund? Vad har ni i så fall tränat på och vad blev resultaten?

sasha_setter
4

Vad är det?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Reise
0

Jag har tränat med BAT-metoden!

Vi tränade hundmöten, och resultaten blev att hundarna kunde byta ut sina dåliga beteenden i ett hundmöte (såsom utfall, skällande, drag i koppel för att vilja fram och hälsa, etc) mot beteenden vi istället ville ha.

Såfort hunden visar en lugnande signal får den klick och belöning, och sen utökat avstånd (ifall denna hunden är en sådan som är osäker i hundmöten) så den istället för att göra ett dåligt beteende lär sig ett trevligt kroppspråk för att lära sig gå förbi ett hundmöte på ett bra sätt.

[Teddies matte]
0

Jag har inte använt det själv men vet folk som tränat med det med mycket goda resultat! Rasmus på R+ tränar en mycket svår hund med BAT. Här finns en artikel/inlägg han skrev när han skulle börja: http://rplushundskola.wordpress.com/2012/03/23/att-trana-bort-aggression-och-radsla-utan-korrigeringar/

russin
0

Problemet är att det är så himla svårt att få till detta i ett mycket hundtätt område, där man många sträckor går på gångväg där det är staket på ena sidan mot spårvägen och staket mot trädgårdar på den andra sidan = går inte vika av😕 Har ju själv en hund som ogillat möten med främmande hundar, så även om det går bättre och bättre så önskar jag vi kunde få det gå bättre lite snabbare. Tyvärr måste vi gå dessa vägar för att komma dit vi vill.

hundensbästa
0

# 2 Jag använde inte klicker och inte heller belöning i form av godis/leksak mer än de första gångerna jag tränade, samt vid enstaka tillfällen. Belöningen är ju det ökade avståndet. När jag belönade med godis de första gångerna så var det mycket viktigt att godiset kom efter avståndet, annars liknar ju träningen skvallerträning och det är ju inte samma sak.. Har själv bara börjat lite och tycker att det verkar otroligt bra!!! Jag tror att vi kan få fina resultat och vi bara får till bra set-ups innan vi kan göra detta på riktiga möten.

Reise
0

#5 Ja absolut. De är avståndet som är grejen. Speciellt för rädda/agressiva hundar. Det är i den ordningen du beskriver som är den rätta, jag skrev fel.

Men jag själv har en översocial och glad hund som vill fram, så jag har fått göra lite annorluna.

men tycker metoden är grym för de som har osäkra hundar!