Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1728 ggr
[Daniela1983]
2

Hundarna verkar inte kunna något

Har haft två daghundar hos mig idag och ville testa vilka kommandon de kunde. Det enda de verkar kunna är *kom*. Varken ligg, släpp, loss, sitt eller stanna förstår de. Jag blev ärligt talat bestört över deras ringa kunskaper, det här är baskommandon som ägaren inte lärt sina hundar. Och det här är inga unga hundar direkt, så de har haft några år på sig att lära dem något.

Idag behövde jag få ut farliga ben från ena hunden, där önskar jag den lyssnat på loss eller släpp. All rolig mental träning de gått miste om också, ja jag vet inte, kan inte låta bli att se på hundägaren i lite annat ljus nu. Efter att ha bett om råd från en vän nyss, provade jag lära bägge hundarna sitt och ligg. Jätteduktiga var de, snappade upp direkt.

Hur skulle ni reagera om någon hund ni passar inte kunde någonting?

Det är kanske vanligt förekommande till och med?

[typellisch]
10

Nej, jag skulle inte brytt mig alls faktiskt. Vissa vill väl inte engagera sig och om fallet är så har jag inget att säga till om. Har lärt mig att det är oförskämt att lägga näsan i blöt om jag ska vara ärlig. Så länge det inte handlar om djurmisshandel så kan jag lika väl hålla tyst.

Pennybus
2

Jag hade lärt hundarna baskommandon, så som släpp/låss, kom, ligg, sitt om jag frågat ägarna då just "låss" eller "spotta" kan vara livsviktiga.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

sarae
8

Säker på att ägaren inte har helt andra kommandon på dem? Vet inte hur många gånger jag per ren automatik gett andra hundar samma kommandon som jag har på min egen hund - men det är bara att inse att alla tydligen inte använder kommandon som "fåntratt", "larv", "ge fan" , "kamelhårsmammeluck"osv i vardagen ;)

Nej, skämt åtsido, men många gånger så handlar det helt enkelt om att ägaren inte tränat hunden nog på att generalisera beteenden till olika miljöer - dvs att hundarna kanske kan alla de sakerna hemma i köket & vardagsrummet (men som exempel inte i badrummet eller tvättstugan eftersom de aldrig tränat där) . Men ägaren har inte tränat på de sakerna i andra miljöer och situationer. Jag har själv en hund som är en katastrof på att generalisera.. vilket innebär att hon nästan inte kan något alls i nya miljöer. Vi har te.x tränat "sitt" sen jag fick henne som 9 veckors (18 månader nu)… men ibland kan hon det helt enkelt inte.. och det kan te.x bero på att vi aldrig har tränat på att sitta vid ett övergångsställ när just en gul buss passerar eller för att jag aldrig har sagt det samtidigt som jag tittar på min klocka…eller vad det nu kan vara. Så som sagt.. det är inte säkert att ägaren aldrig tränat dessa saker med hundarna.

Lathundarna
2

Passade svärföräldrarnas jycke när hon fanns. Hon kunde inte ett jota. Knappt ens gå i koppel. Än mindre - för mig - nödvändiga kommandon ("Varsågod" var hon däremot överjä*lig på att kunna höra och förstå). Att lämnas ensam (t ex för att hämta nåt i garaget) var bara att glömma. Dock, det var ingen främlings hund så jag valde att lägga ner tid på skrället eftersom hon var här så gott som varje dag. Tog ett par månader, sen funkade allting klockrent när hon var här, medan hon var "som vanligt" när hon var hemma hos mina svärföräldrar. Skulle helt ärligt aldrig lagt ner den tiden och det engagemanget i en främlings hund.

Ratlings
1

Jag har en helt otränad tik

// Lise
When nothing goes right, go left!

Ratlings
0

Fortsättning(kom åt knappen): ..

// Lise

Ratlings
0

(Och blev påhoppad av en hund ;)): på 10 månader hemma. Det enda hon kan är sitt i form av ett handtecken. Det kan inte vara något sånt då?

// Lise

IdaT
5

Min hund kan inte heller ligg, släpp, loss, sitt eller stanna. Han kan lägg dig, spotta (inte mitt val av kommando), lämna den, sätt dig och vänta och ett antal andra kommandon, men om någon skulle försöka med ett stanna på honom skulle han klampa på som vanligt.

Har du frågat om hundarna kan andra kommandon för det du försöker göra, eller förutsätter du bara att dom inte kan något för att dom inte är lärda dom kommandon du vill använda?

Jag skulle faktiskt inte göra någonting om inte ägaren bett mig om hjälp, det är inte min sak att uppfostra andras hundar och kanske lära dom saker ägaren inte vill att dom ska kunna.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

CelsiusT
0

Jag hade inte brytt mig ett jota. Kanske blivit lite irriterad om det var saker som jag hade behövt använda, men då får man lösa det på ett annat sätt. Få hundar som är lärda att faktiskt kunna släppa ett riktigt gott köttben, även om dom kan "loss". Men det finns andra sätt att lösa situationen på, tex genom att utöva byteshandel. Kan hunden inte stanna så använder man kompostgaller eller stängda dörrar. Allt går att lösa ;P

Är det hundar du kommer att passa ofta? I så fall så tycker jag du ska prata med ägaren och säga att det är opraktiskt för dig att hundarna inte kan ditten och datten och fråga om det är så att ägaren har lärt in detta med något särskilt ord, om inte så fråga om det är okej att du tränar det med dom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[dynamitella]
1

Då får man, med ägarens tillåtelse, lära dem :) Det är ofta mina nya daghundar knappt kan mer än sitt. Att hunden drar i kopplet, äter allt utan lov och inte kan kommandot "stanna" är vardagsmat. 

Fram med klickern och leverpastejen, eller vad för muta de föredrar. Och lär in ett kommando i taget. Efter en månad bör alla normala saker sitta :) Lycka till!

Arcadia
5

Jag har min hund hos dagmatte och jag skulle bli galen om hon började träna in egna kommandon på mina hundar. Det är bara vanlig vardagslydnad som ska behövas hos dagmatte. Sitt , gå och lägg dig loss och varsegod + gå fint i koppel. Jag vill helt enkelt sköta träningen själv.

Men alla är vi olika och kanske vill dina hundägare ha hjälp med träning, men prata med dem innan så det inte blir tokigt bara. 

Och ben förresten, Jag är väldigt glad att ben, mat och leksaker inte förekommer hos min dagmatte. Det ger vi hemma.

Gronstedt
9

När jag var liten lärde pappa hunden "TYST!". Det betydde "Skäll skallen av dig så dräglet flyger!" och var utmärkt när det kom folk man inte ville bjuda in. Om hunden skulle sluta skälla sade man "TIG!". Föräldrarnas nuvarande hund lyder till exempel "sätt däk", "ji däk", "tocka på däk" och "bli".

Hur en människa kommunicerar med sin hund är något mycket personligt för dessa två och det ska ingen utomstående kritisera. Att hundarna inte kan dina baskommandon betyder inte att de är understimulerade eller ouppfostrade.

dermot
0

#12 Det var ju riktigt smart! Tack för den, det ska jag försöka lära min.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[typellisch]
0

#12 Väldigt kloka ord måste jag säga!
Jag menar.. Molly kan inte loss, men går man mot henne och stelnar till och säger ''nej'' spottar hon ut sakerna ur munnen.
Alla har vi olika kommandon!

[Daniela1983]
1

# 3 Det var en intressant ny synvinkel du beskrev där, det är förstås inte omöjligt att de kan mycket mer hemma.

# 7 Handtecken, tror jag inte, har inte sett matten använda det, men vem vet.

Ägaren var lite konstig ändå, konstig reaktion (skratt) när jag berättade om en köttkottlett med L-ben som ena hunden fått tag på ute och som kunde fastnat i strupen på honom och som jag kämpade med att få ut.

Men ja, jag frågade när hon hämtade dem om de kunde något kommando som släpp eller loss, hon sade att hundarna kan loss halvdant.

Nä jag passade hennes hundar bara några gånger vid behov, inget regelbundet, men tänkte på den roliga mentala stimulansen de gått miste om ifall ägaren inte tränat någonting med dem.

#12 Jo men de var faktiskt ouppfostrade trots pensionärsålder och medelålder. Men att ena skällde på alla och bägge drog i kopplet kan jag leva med som hundvakt.

Mischa
0

Det kan ju bero på mer än att hundarna inte kan.

Det kan vara andra kommandon, det kan vara att dom är i en helt ny miljö, det kan vara att dom inte bryr sig om vad andra än husse/matte säger åt dom.

Eller så känner hundarnas matte/husse inte att dom behöver lära sina hundar just det du tycker är "baskunskap".

≧◔◡◔≦

[Daniela1983]
0

Det var några här som skulle bli arga om någon annan lärde de kommandon/trick. Varför? Finns det inte viktigare saker att bli upprörd över? Jag skulle tycka det vore coolt om någon lärde min hund något jag inte gjort. Man aktiverar hunden, umgås med den, och ger den mental stimulans, vilket är viktigt.

[typellisch]
3

#17 Man lägger sig inte i andras uppfostran utan att fråga ägarna.
Men det menar jag: vardagslydnad, trix, kommandon m.m.

För det första kanske man inte tränar på samma sätt, för det andra kanske ägaren inte vill att sin hund ska kunna olika trix och kommandon, för det tredje kanske ägaren bara vill att dagmatte enbart ska vara en dagmatte och ingen tränare. För det fjärde kanske man har enstaka mål och man inte vill att någon lägger sig förutom tränare man anlitad (kurser m.m.)
Jag tror man kan förstöra rätt mycket om man lär en hund dittan och dattan utan tillåtelse. Som sagt kanske ägaren har vissa mål och det är bara dom målen dom ska uppnå och inget ''trams'' på sidan av.

Jag själv skulle inte uppskatta om min dagmatte tog för sig när det gäller min hund. Det är inte bara ett djur utan min bästa vän och träningen är nåt jag vill ha själv med min hund. Jag vill ha den kontakten jag får med min hund för mig själv. Jag vill ha egen tillgång till min hunds kontakt så vi kan uppnå en hel del mål vi har. Jag vill inte sprida ut den tillgången (min hunds underbara förmåga att få riktigt bra kontakt med mig) till allt och alla utan det ska vara en glädje mellan mig och min hund.
Det jag kan tillåta är att dagmatten i så fall tränar trix hon redan kan men inte nya grejer.

Men smaken är som baken :)

Viccan92
0

Chansen finns att dem kan man inte vill. Jason lyssnar inte på någon annan än mig och min fästman. Säger någon annan något så lyssnar han inte helt enkelt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Driva
2

#17 jag kan ta som ett exempel jag gjorde fel med min egen hund. Jag lärde henne att "stå" betyde stå på bakbenen, men nu när vi ska träna lydnad så kan jag därför inte använda kommandot stå för att "stanna" eftersom hon ställer sig upp.
Det är egentligen ingen jättegrej, men det betyder att jag måste lära in ett annat kommando och hålla på att krångla med det på tävling.

Det kan vara såna saker man inte tänker på. Kunde ju lika gärna varit tex dagmatte som lärde in "stå" (med att stå på bakbenen) och sen hade då det jag vill ha stå vara varit förstört..

Besök min blogg: http://bumpi.se

Arcadia
0

#18 Precis! Min dagmatte är fantastisk och vi har en mycket bra kommunikation. Hon är utbildad hundtränare, jag är newbie, men trots detta tränar hon inte min hund, det gör jag. Om jag behöver råd frågar jag, men som sagt det är min hund, mina kommandon och när min hund är på dagis är det vardagslydnad som gäller inget annat.

[typellisch]
0

#21 Låter toppen 🙂 När min hund hamnar på dagis kommer vardagslydnaden vara den enda dom får använda.. dom klarar sig på det och Molly kommer ändå bli trött av att leka med alla andra hundar!