Plugga med hund? Kostnad.
Börjar mer och mer fundera på det med kostnad när det gäller valp. Så ni som skaffade valp när ni pluggade, eller kanske ska skaffa valp snart och pluggar, hur får ni ihop det ekonomiskt? Då menar jag med försäkring, mat, fullpris vid köp av valp o.s.v. Hoppas det inte är en allt för personlig fråga, är dock någonting jag oroar mig för och kan inte fråga någon annan…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag skall plugga i höst. Studiebidrag + csnlån ger cirka 9000.
Jag och sambon har en budget för alla livsnödvändiga utgifter (hyra, elräkning, busskort, telefoner, mat etc) på 12 000, så vi lägger 6000 var varje månad till en gemensam pott.
Kvar är cirka 3000, vilket gott räcker till huden. Vi betalade försäkringen för ett helt år, så denna kostar inte förrän i januari. Han äter ganska dyr mat idag (Vom og hundemat, cirka 6-700/månad). Annars har han inga fasta kostnadet.
Nu köper jag ju inte valp under studier utan har redan en hund. Men mitt bästa tips är väl att spara pengar. Se till att få ihop till valp och en hel del till. Jag hade nog siktat på 20 000 (då tänker jag att valpen kostar ca 12 000) så finns där en liten buffert kvar efter vaccinationer, försäkringar och annat.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jag får valp nu och börjar plugga i höst. Jag räknar med en fast kostnad på ungefär 500:-, han kommer att äta för ungefär 40:- i månaden. försäkring på ca 200 i månaden och så om han behöver något speciellt som godis, leksaker, bajspåsar eller tuggben.
Nu kommer jag att bo hemma och har bara studiebidraget så jag har då 500:- över. Sen beror det på om jag kan få bidrag ifrån kommunen eller inte, men jag räknar inte med det.
(Jag kommer få en Chihuahua btw)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns

#2 40:- kr/månad? Ska du mata hen med ris?
våra hundar kostar ca 400-500:-st/månad med försäkring och mat, Chihuahua/papillon. Sen tillkommer det "löpande" utgifter som bajspåsar, godis, schampo…

förlåt TS men #5 vad sjutton ska du mata hunden med? Jag blir riktigt förvirrad… 80:- för 30dagars mat? Min blandras på 2,6 kg (ganska normalstor för chihuahua) äter för ca 300:- i månaden. Vill gärna att du svarar på min fråga.
Vi ska skaffa valp om ungefär ett år och kommer då vara två personer som delar på ett studiemedel. Alltså 9000 kr i månaden och min sambo kommer inte få något studiebidrag alls under det första året. Men vi har börjat spara redan nu och planerar i förväg för att det ska gå ihop sig. Så vi ska jobba nu båda två hela denna och hela nästa sommar innan valpen kommer. Och vill höst kommer båda plugga och få studiebidrag så då ska vi försöka spara så mycket vi kan av de pengarna.
Så det blir en hel del planerande i förväg när man ksa skaffa hund på bara studiebidrag men jag tvivlar inte på att det går :D
Jag pluggade när vi skaffade valp men min sambo jobbade heltid. Annars hade vi inte skaffat hund, vi hade nog helt enkelt inte haft råd. Redan första året kostade vår hund tusentals kronor hos veterinären, trots försäkring, och vi fick gå på sjukgymnastik med henne för 1000 kr i månaden eller mer i början. Nu har vi en fast kostnad på 500 kr i månaden för bara sjukgymnastiken.
När vi skaffade henne hade vi en buffert på 100 000 kr. Den skulle täcka både henne och andra oförutsedda utgifter. Mindre än så hade vi nog inte vågat ha om det ska täcka både hund och annat. Till bara hund skulle jag nog se till att ha minst 30 000-40 000 kr. Man kan ju komma upp i såna summor inom ganska kort tid trots försäkring, om något oförutsett händer med hunden.
Jag pluggade och levde ensam när jag köpte min hund. Har inte haft någon buffert. Det är knapert ibland, och jag har inte köpt nya kläder till mig själv på tre år, så det är definitivt en prioriteringsfråga kring vad som är viktigt i livet.
Jag pluggade och hade 9 illrar (alla helbarfade och med försäkring hos Agria) när jag köpte valp. Inköpspriset hade jag redan sparat till (födelsedagspengar, julklapp etc). Försäkringen kostar inte många hundralappar per månad, mat för en så liten hund kostade väl en dryg hundring i månaden. Sen lägger jag själv hellre pengar på att köpa saker till mina djur än mig själv - så det blev helt enkelt en ganska så enkel prioriteringsfråga - "Ny snygg sele till hunden eller nya skor till mig… sele it is :D ". Lade heller i princip inga pengar på att gå på krogen, äta ute eller fika osv. Att valpen sen ganska så snabbt kostade en massa pengar i veterinärvård är egentligen något jag borde räknat med, men det löste sig ändå med försäkring, sparpengar och snälla föräldrar om det hade krisat sig.
Jag och min sambo köpte hund i fjol, båda pluggade och ska fortsätta till hösten. Vi sparade ihop pengar för att köpa hund, ekonomiskt sätt så kostar vår tjej oss ca 1500- 2000 kronor i månaden och då är det försäkring, mat, leksaker osv. Sen lägger vi undan varje månad så om vi behöver besöka veterinär så har vi de pengarna. Fick åka iväg i vintras och fick betala 900 kr för det besöket och som studerande kan 900 vara mycket, men det var inga problem för oss eftersom vi hade dom pengarna sparade :)
Sen får vi självklart tänka på vad vi handlar, det är sällan vi kan lyxa till med något eftersom vi hellre lägger pengarna på hunden :)
Vi betalade 3500 för vår vovve, en omplacering på 3 år.
Men där vi köpte henne hade de även valpar för omplacering till och från. Och vi bor även 400 m ifrån skolan så vi kan gå hem och rasta vår tjej ;)
Lycka till!
Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤
Vi är två i hushållrt, båda pluggar och båda jobbar extra. Men vi har räknat ganska högt på att hunden kommer kosta oss ca 800kr i månaden de första 3 åren och på drt tillkommer vrterinärkostnader för vaccin och om det sesånare boir aktuellt med kastrering. Eventuella klubbbuppgifter ingår inte. Då har vi räknat på: Ca 240-300kr mat 280kr försäkring Ca 280- 220kr för övriga utgifter, bajspåsar, godis , ny leksak Det är alltså de fasta utgifterna men som ändå är lite röriga beroende på hur mycket övriga smågrejer som behöver köpas. Vi har också köpt på oss en hel del leksaker i förväg, leksaksutgiften i månadskostnsden är mest ifall något nytt behöver inhandlas. Nya grejer räknar jag inte in heller.