Noskvalster?
Min vovve verkar ha fått noskvalster så ska behandla nu och tvätta alla filtar, men ska vara hundvakt till 2 andra hundar i helgen.
Hur snabbt verkar dem olika medicinerna emot noskvalster?
Vad har du för medicin? Man behandlar ett par gånger under två veckors period med de flesta medicinerna mot noskvalster.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#1 inte fått någon ännu, tänkte kolla vilken som bet snabbast på dem små odjuren :P
Interceptor vet. är det vi fått behandling för (fast nu var det inte noskvalster ändå…)
Tablett ges en gång i veckan i fyra veckor. Jag stoppade in den i en falukorv, då svalde han tabletten hel.
Är du hundra på att det är de? Så att de inte är kennelhosta. Jag vet det låter konstigt men tydligen kan de uppvisa samma symtom. Typ alla hundarna i stan fick noskvalster, eller de sa de iaf men ingen åkte till vet. I vilket fall som helst så fick då även min det men dock blev hon hängig ochdet blir de inte vid noskvalster. Ringde då min kompis som är veterinär och hon tyckte jag skulle avvakta och se om de försvann när hon blev piggare, vilket det gjorde. Hon hade alltså kennelhosta. Man kan trycka någonstans på halsen och börjar det hosta så är det ganska garanterat kennelhosta. Men det behöver alltså tydligen inte hosta rör för att de ska vara det utan det kan även "nysa". Tänkte bara så du inte behandlar mot de om de inte är det! :)
Du behöver ju gå till veterinären och få recept på medicin innan du passar några andra hundar om din hund har noskvalster.
#5 precis men måste veta vilken medicin jag ska be om som börjar verka snabbt :P
Den medicinen får man utskriven av vet väg du kan inte välja själv utan får rådgöra med vet. Interceptor är bra har jag hört, min hund har aldrig haft noskvalster så jag har aldrig behandlat själv.
#7 klart man kan be om att få en viss sort :P
Men vid kennelhosta så hostar hunden utåt o vid noskvalster så nyser den inåt. Inte så svårt att märka skillnad.
Till TS
Du får nog storstäda hela lägenheten men tror det är lönlöst då noskvalseter kan leva upp till 3 veckor utanför värddjuret. Även i kylskåp. Dock dör dom inom 1 dygn i torr miljö.
Han har inte bara fått pollen i näsan o blivit irriterad
kan vara svårt att diagnostisera noskvalster.
#8 Hag skrev ju att man ska rådgöra med vet? Alla raser tål inte alla mediciner och därför kan alla hundar inte äta alla mediciner, och det är vet som avgör men självklart kan man föreslå. Jag själv har frågar om ett annat läkemedel och fått de istället då.
#8 Varför litar du mer på att ett gäng random människor på ett forum vet bättre vilket medel din hund ska ha än en utbildad veterinär?
#11 för en veterinär ger det den "brukar" ge och finns många alternativ?
#12 Nja, så många alternativ finns det faktiskt inte. Ivomec och Interceptor är de enda lämedel som används för noskvalsterbehandling i dagsläget. Även Stronhold KAN vara effektivt men det skrivs inte ut mod noskvalster (vad jag vet)
Veterinären ger det den brukar ge för att det är det som är effektivt. Ivomec (osäker på stavningen) har gett dödsfall hos vissa vallhundsraser typ Collie och Sheltie.
Så lita du på din veterinär.
#9 min hund frustade inåt med nosen när hon hade kennelhosta!
#13 självklart kommer ju inte veterinären skriva ut det medlet jag ber om om det inte är okej att ge till min hund :P
#14 det är noskvalster, han nyser så fort vi går ut och går och han börjar nosa men INGET när han är inne och tar det lugnt, nosar han dock inomhus börjar han nysa och han nyser så kraftigt att han "lyfter" från backen, inge svårt att skilja på kennelhosta och noskvalster om man sett/hört båda ^^
Ne är de så extremt så förstår jag att du är hundra. Tänkte om de var en påbörjad, alltså inte så utvecklat! :)
#16 ja han påbörjade igår morse med 2 nysningar, vi lunch nös han så ha hoppa, han ser extremt söt ut dock och verkar själv helt obesvärad XD
Haha ja jag kan tänka mig att de ser kul ut. Ja de brukar inte ta på dem så hårt vid noskvalster, de enda är att de kan bli irriterade i näsan och vissa kan bli lite bittra av det för det är så irriterande. Så så länge hunden inte är hängig så är det nog garanterat noskvalster :)