Tjock hund
Idag när jag var ute med min hund så mötte jag tre tanter i 70 (?!) års åldern. De hade varsin hund förutom den ena som hade 2 st, en äldre hund och en valp. ALLA 3 vuxna hundar var överviktiga. ALLA 3 vuxna hundar hade problem med att gå. ALLA 3 vuxna hundar flämtade och flåsade något fruktansvärt utan att det var särskilt varm. kan ju säga att tempot på dessa 3 damerna med sina hundar var långsamt och ändå fick de nästan dra med sig hundarna för de låg så långt efter p.g.a problem med att gå.
Den ena hunden som var en långhårig Tax hade uppenbara problem med ett framben och var så överviktig att hen hade svårt att vända sitt huvud till höger och vänster för nackfettet tog emot. Det var inte många mm från marken som magen hängde…
Jag frågade ägaren hur gammal taxen var och blev chockad över att få höra att den var endast 5 år!!! Den såg ut att vara minst 11-12 år iallafall.
Valpen som såg ut att vara 5-6 mån, var i bra hull, glad, framåt och inte alls flämtig som de andra. Tänkte stilla för mig själv "hur lång tid tar det innan den valpen är likadan som de vuxna"
Hur kan man förstöra sina hundar på det viset?! :S Jag bryr mig inte om överviktigta människor. Jag är själv inte i perfekt form, slank och smal men som människa har man ju ett ansvar för sina djur och hunden ligger helt i våra händer. HUR kan man då ge den så mycket mat att den får svårt att leva ett normalt liv…
Jag tycker nästan (även om det är svårt att jämföra) det är mer djurplågeri med överviktiga hundar än magra hundar. Folk verkar inte uppfatta problemet och verkar inte se att även DET är vanvård…
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag jobbar på ett hundcenter där vi bl.a har trim. Varannan hund under 40 cm är överviktiga, vissa Väldigt mycket. Det är jättesorgligt att se och jag förstår ärligt talat inte hur människor kan behandla sina älskade hundar så.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag skulle inte kritisera någon med överviktig hund om jag stötte på dem ute för jag vet inte ifall ägaren i fråga arbetar med att få bort övervikten genom att ge dietmat, motionera dem osv. Visst kan jag tycka synd om en hund men samtidigt kanske ägaren redan jobbar med att få bort övervikten och det tar lång tid att få ner vikt.
Övervikt hos hundar beror inte heller enbart på mängden mat man ger utan även vilken sort samt hur mycket motion hunden får.
Sen finns det hundar som ser överviktiga ut fast de inte är det. Det kan bero på päls, grov benstomme, muskler etc.
Min Flat tex väger 48kg och är 80cm i mankhöjd. Han är inte överviktig men däremot för stor för sin ras men många tror han är överviktig när de ser honom (utom veterinärer som säger han är i perfekt hull). Ja, han är renrasig och har SKK stamtavla. ;)
Usch, ja. Jag håller med. Vi har jättemånga tjocka hundar här där jag bor, och jag verkligen lider när jag ser dem. Jag såv en dobermann som säkert hade dubbelt så stort bröstomfång som han skulle. Det såg riktigt groteskt ut, på de där smala benen. Han var pigg och glad när jag träffade honom, men jag undrar hur länge till han kommer vara utan sjukdom..
Jag är själv mycket överviktig, och jag håller helt med dig. Det är mitt fel och det får jag svara för. Men min hund kan inte svara för sig själv på samma sätt och hans hälsa är helt mitt ansvar. Jag tycker också det är djurplågeri med överviktiga hundar, om det såklart inte är pga sjukdom eller liknande. Då kan man inte alltid hjälpa det som ägare.
Jag är livrädd för att Nelson skall bli överviktig. Det är min första hund så jag vet ju inte riktigt vad som är "normalt". Min stackars uppfödare går nog i taket om jag frågar om Nelson är normalviktig en gång till.. 😃
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
En kvinna på min gata har en sjukt övrvkitig Cavalier cokcer spaniel ev king charles spaniel hane tror han är max 3 år gammal men han får gå korta promenader för att rasta sig några gånger per dag. Han har också haft tovig päls men då jag såg han sist så hade de rakat ned honom. Tycker sjukt synd om den hunden