Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 2058 ggr
kerstinjoh
0

Jobbande hund.

Vad för slags vardasaktivering sysslar du med när du går ut med din hund?

Tixy
0

Oj.. Bra fråga.
Oftast får hon ju gå lös större delen av promenaderna, och då kallar jag alltid in henne då och då, bara för att hålla kontakt med henne, så tränar vi lite trick och så. Hon har ju inget intresse för att spåra, min söta vakthund.

lena1
0

Jag har en sådan där självgående hund, som alltid hittar på saker själv om jag inte känner för det, brottnings match med halva träd,hitta kärr i skogen klafs klafs,klättra upp för gamla nedfallna trän, hoppar över dem etc etc, vill han ha min uppmärksamhet så får jag en stock inkörd i knäna eller nått, men jag tränar lite lydnad flera ggr i veckan, åsså går vi sociala prommisar på stan minst en gång i veckan …..

KerstinP
0

Lena1, har du och jag samma hund? Min är likadan."LER"

lena1
0

haha jasså du har en sådan där rolig en du med Kerstin, visst är det skönt när dom är sådana, helt stabila och påhittiga samtidigt, och ändå inte jobbiga för fem öre, för det är ju inget illa menat med det dom hittar på, jag brukar likna snodden med emil i lönneberga, han vill väl men det blir bara bus-tok av det…CoolSkrattande

Zebben
0

#1 Lite off topic, men att kalla in hunden är inte att hålla kontakt. Kontakten ska hunden bjuda på, inte genom inkallning från ägaren. Belöna hundens spontana kontakter och hitta på spännade saker, om Du inte redan gör det, så att hon lär sig att hålla koll och uppmärksamheten riktad på Dig.

Helt off topic och bara lite tips och råd. Du kanske redan kör så…

Ha en bra dag.

Zebben
0

Mina hundar har som uppgift på promenaderna (de går lösa) att skvallra och tala om för mig när/om det kommer någon och varifrån. Om det är vilt eller människa/hund.

Det är deras jobb när vi är ute. Sen kör vi lite aktivitetsövningar då och då. Gå balansgång, hoppa över saker, lite sånt. Men inte varje promenad. Man blir lätt slö, med sånt när man har hundar som går lösa.

TinaH
0

En hund ska hålla koll på oss, inte vi på dem…*S*

Men jag brukar varje dag, gå ut och träna ett till två pass lydnad.
Kan vara allt ifrån i ett pass, platsliggning, inkallande, och stå kontaktövningar etc.
På promenaderna så är det bara promenad. =)
Ja, jag kan göra en platsliggning med honom om vi är i byn, för att ju mer störande moment desto bättre för hunden att träna… ;-)

När vi kommer upp i skogen, så blir det sök eller spår.

Har den turen att Godset här i byn har ett avsatt inhängnat område på 1 km i kvadrat, som inte stor vilt har tillgång till.
Där inne är det helt perfekt och lägga spår och göra sökövningar. =)

Sedan så har vi inomhus aktivering åsså.
Han apporterar mellan husse och mig, apporterin och apportering, mer bud föring.=)
När jag behöver nått som ligger i vardagsrummet och husse är där, så stoprrar han det till tysse, och han kommer till mig, och tvärt om!=)
Han älskar det!! =)

Det kan vara allt ifrån godis till tielefoner till små saker, änven 2l läskflaskor, som bär enbart med nosen ok läskflaskorna kan ha lite problem med, men det brukar funka.. ,-)

Är vi i byn, så hittar vbi på "klättra upp på bänkar", "gå på fontänkanten", etc.
Eller i skogen så gör vi balans övningar på stack och sten.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Tixy
0

Hon håller ju kontakten och kommer rusandes och ska leka och hej och hå, men ibland blir hon förvirrad och tycker att det är roligare att gå och äta harbajs, det är så jag menar.. ;)

SaraC
0

Den träning vi kör på promenader är för tillfället träning för att göra våra promenader trevligare! :) Sedan jag fick Eros har vi främst jobbat med att få honom att sluta dra och med hundmöten.. Drar gör han nästan aldrig nuförtiden, men med hundmötena har vi en del kvar.. Men det går framåt iaf.

Sedan försöker vi hitta på lite skoj också! Springa lite slalom och hoppa och krypa lite :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
0

Bla så då jag och sambon är ute å går tillsammans med Velvet så tränar vi lite personsök. En av oss håller henne å den andra springer å gömmer sig i skogen, hon e helt fenomenal på å hitta åt oss

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Malin-A
0

Lusse är en sån som inte kan hitta på nått utan mig förutom att nosa.. men iböand så stannar jag upp lägger ut lite godis som han får söka, tränar just nu på "stanna", o hmm lite vardagslydnad sådär, ibland blir d bara en slappar runda, då får han springa lös o nosa bäst han vill så länge han håller sig hyffsat nära mig.. =) lite hoppning över stockar o sånt me, o så försöker jag få honom till att när man är vid dammen så ska man inte äta upp änderna som folk sitter o matar =)

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu behöver Udda träna på att inte dra så det går våra promenader ut på för det mesta. Men vi "stadstränar" minst 3 ggr/veckan, personsök lika ofta och annan lydnad (just nu inte hoppa och "död hund").

Lotta
0

Skorpan och jag brukar gå iväg på en prommis där hon får vara uppmärksam på mig i stället för tvärsom…vi har varit lite dålig på det. Sedan brukar vi gå till en äng som ligger i närheten av oss och där brukar jag släppa henne så vi kan träna, det brukar bli lite sök och hit och stanna…som sagt lite vanlig vardagslydnad =))

Cavello
0

Min Tax är lite lat av sig (6,5 år gammal) men jag försöker att aktivera henne så mkt det går. Springa efter och jaga henne, försöka få henne att vilja hämta bollen, hoppa små stockar i skogen och gömma mig bakom träd för att hon ska leta lite efter mig istället för att såsa.

~ MVH Matilda Andersson | www.mphotograph.2u.se ~

KajsaM
0

Någon gång i veckan spårar vi, men på promenader är det mest träning :)

lill-jarven
0

Hundarna går oftast lösa på promenaderna men vi tränar nästan hela tiden på något. Ibland slänger jag in ett "ligg" för att Joxa ska få träna lite på det. Hon är mer lyhörd eftersom hon hela tiden är beredd på att det ska kan komma ett kommando när som helst. :) (Hon är inte ett dugg spänd eller så men håller bättre koll på mig)

Fot, chilla & bakom tränar vi automatiskt på under i princip alla promenader.

Ibland tränar vi agility eller cyklar och på vintern försöker jag dra med dom så ofta jag kan, dvs varje gång jag åker hem till snön och hälsar på :) Hade planer på att spåra under sommaren men det har inte blivit av (än..). Fy på mig.