Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1959 ggr
[Camia7]
0

obehagliga människor

Hej det här har inget med hundar att göra men vet inte vart jag ska ta upp det?.vet att ni är heta på att diskutera så tycker att det är en bra plats:) jo två gånger har det vart hem folk till oss och plingat på fast det ser tomt ut i huset och bilen inte har stått på gården.. Jag är ju hemma men jag öppnar inte för folk när jag är ensam hemma, har någon ringt eller smsat att dom ska komma öppnar ju så klart men inte för folk jag inte känner. De gångerna har den ena plingat och knackat hysteriskt och den andra plinga på 2gånger och man gör inte så hos folk man inte känner så är helt säker på att det är olagligt folk som är i farten vad tror ni? Brukar ni plinga på som tokar hos folk som ni inte känner? Jag brukar pinga en gång och är det ingen som öppnar så går jag.. Den ena som va här hade en liten lapp med sig (såg han men han såg inte mig) om det hade vart något viktigt hade han kunnat lagt lappen i brevlådan!? Och han med lappen hade väntat i bilen tills jag kom hem men satt kvar i bilen tills jag hade gått in! As läskigt!!!

Nilamson
10

Jag öppnar alltid när det ringer på dörren. Jag har bott både i förorter, i storstadscentrum och som nu, långt ut på landet… Jag är alltför nyfiken av mig och någon kan ju behöva hjälp.

En gång ringde det hysteriskt på dörren sent en kväll och jag rusade upp för att öppna. Då kastade sig en naken, blåslagen kvinna in i lägenheten och vi låste snabbt dörren och kunde ringa polisen. Jag är tacksam att jag öppnade den gången men mest tacksam är nog hon, som hade sin svartsjuke make efter sig…

Någon kan ha fått stopp på bilen och ha ett litet törstigt barn i en varm bil och behöva hjälp. Eller bara kört vilse. Eller vill fråga om de får titta på huset eftersom de bodde där som barn. Eller fråga om man sett deras bortsprungna katt. Eller varna mig för tjuvar. Eller vilja berätta om en nystartad förening i området.. 

Mina fantasier är nog lika vilda som dina men lite mer positiva:-)

[Camia7]
0

Det va folk som va ute och gick och alla andra va hemma och hade bilen på gården men inte vi.. Jag vet hur mycket sjuka människor det finns och jag har inte en chans mot en annan människa speciellt inte en stor man Hade jag sett att det va någon som.behövde hjälp så hade jag öppnat

Jenna_Nord
2

Har ni ingen sån där dörrkedja? Kanske kan fråga dina föräldrar (vet inte hur gammal du är) om ni kan skaffa en. Då kan du öppna dörren och prata med främlingen men ändå känna dig säker. Och alltid se till och ha mobilen i handen med antingen polisens eller någon annans nummer slagit så att du kan ringa någon snabbt om de behövs :) Måste vara jobbigt att känna sig utsatt och osäker i sitt eget hem.

Mvh Jenna

[Camia7]
0

Har hus med min pojkvän. Jag tror ju att jag ska bli ihjälskjuten eller knivstucken och då kan dom.ju göra det i springan och någon som verkligen vill in kan ju slita sönder kedjan eller ja där.den sitter fastskruvad :/ ja det är inte kul:/

ebzi
1

#4 Varför tror du att dom skulle vilja det? :)

[Camia7]
1

ja som vi alla vet så finns det psyko där ute som faktiskt dödar folk och folk som bränner upp städer precis som har hänt nu i sverige.. Folk har stoppat bilar på vägar och bett om hjälp men så klart ljugit och rånat dom.. Litar inte på någon!

[typellisch]
1

#6 Man får ju ta det säkra före det osäkra.

• Skaffa kedja till sin dörr som #3 föreslog.
  • Ska man stanna för någon som ber om hjälp på vägen så låser man alla dörrar och vevar ner fönstret väldigt lite samt har växel i så man snabbt kan åka iväg om det är rånare, man stannar heller inte tätt intill deras bil utan ska ha så pass mycket väg att man kan köra iväg, alternativt backa bakåt för att sedan köra iväg.
  • Öppnar man dörren för främling så har man mobilen i handen som #3 föreslog, så kan man lätt ringa efter hjälp om det behövs.

Jag bor i en stad där mycket hemskt händer. När jag bodde hos min pojkvän 3 mil härifrån så tog jag oftast gamla vägen och inte motorvägen hem och det var rykten om rånare på vägen så jag låste alla dörrar och så kände jag mig lite mer säker :) Men jag hade ändå inte tvekat att stanna om någon behövde mig, men hade varit på min vakt helt klart.

ebzi
0

#6 Jag förstår att du kan vara rädd och orolig för det, men jag börjar tänka på mina kompisar när du berättar att du inte litar på någon. En av mina kompisar har en mamma som inte heller litar på någon förutom dottern. Min kompis måste ringa när hon kommer fram till skolan minst en gång i skolan och när hon går hem eller förflyttar sig till en annan plats. Om hon inte ringer får hennes mamma panik, ringer runt till hela släkten och om det gått mer än en timme utan att min kompis svarat ringer hon polisen! Det här är extremt jobbigt för min kompis och hon har mått vääldigt dåligt pga att hennes mamma är så rädd och osäker.

Men även om du inte har barn (vet inte om du har det) så är det ett problem som kan komma att bli värre. Jag tycker att du borde prata med någon och försöka få hjälp att bli av med den här oron. För det kan inte vara särskilt roligt att vara orolig i sitt egna hem. Dessutom är inte alla människor mördare och psykon med knivar. Tänk om de verkligen behöver hjälp på riktigt?

Vet inte heller vart du bor och om det är väldigt "stökigt" där du bor kanske du gör rätt i att oroa dig. Det här är mina egna åsikter och tankar :)

[Camia7]
0

Okej Tack för tips :)

jag hade nog inte vart så rädd om de som har kommit hit inte hade betett sig så som dom gjorde.. Han som plinga som en idiot åkte utanför mitt hus och när jag va utanför huset och gick in så stanna bilen utanför och han kliver ur och halv springer mot dörren med en lapp i handen och plingar hela tiden och knackar hysteriskt och han står där ganska länge.. sen går han tillbaka till bilen och bara sitter och kollar på lappen han har i handen och sen åker han.. han va inte svensk heller och det gör mig mer misstänksam(inget bråk om det nu).

Den andra kom runt åtta i morse och plinga två gånger och parkerar bilen ganska så långt bort och undviker att gå på gruset.. antagligen för att jag inte skulle höra när han kom.. 

Det sjuka är att INGEN är hemma! (eller jo jag) men om ingen bil är hemma så är ingen hemma! Jag hade aldrig gått hem till någon om jag såg att bilen inte va hemma.. Förväntar mig inte att någon ska öppna!

teezan
0

Jag öppnar inte heller gärna för främlingar, åtminstone inte om jag är ensam hemma. Jag skulle absolut inte öppna dörren om jag var ensam och bodde i ett hus långt ut på landet där ingen kunde hjälpa mig om det hade visat sig vara en skum person. Nu har jag visserligen en hund och när det plingat på vår dörr har de gått därifrån innan jag hunnit öppna, så en skällande hund kan vara positivt ;)

Minns en händelse en sommar då min lillasyster, som då kanske var sju år gammal, var ensam hemma en kort stund innan jag kom hem från min kompis. Då bodde vi i hus. En kvinna ringde på dörren. Det var på den tiden många dörrknackade för att sälja tavlor och liknande, minns att vi köpte av en faktiskt.. ofta hade de zigenarursprung och de har ju lite dåligt rykte, tyvärr. Denna gången var det visserligen befogat.

Syrran öppnade såklart inte men kvinnan gav sig inte utan gick runt till baksidan och knackade på altandörren mot vardagsrummet, där min syster satt, och när min syster gömde sig försökte kvinnan hitta henne och knackade på alla fönster runt hela huset. En väldigt obehaglig upplevelse för en sjuåring :/ 

Sen är det förstås jättesynd om människor faktiskt behöver hjälp men i och med sommaren varnar många om diverse ligor som kommer så man ska ändå vara på sin vakt. Speciellt nu när det verkar som de du TS skriver om stryker omkring ditt hus rätt så ofta. Då kan det inte vara en akut engångsföreteelse känner jag.

[Camia7]
0

Tack #10 det är precis så jag känner med. Min pojkvän som har bott här hela livet och bodde i huset innan jag flyttade in vet inte ens vilka de va som har vart här och knackat på.. då blir man lite orolig..

[Tess86]
0

Det finns ingen skyldighet att öppna dörren för någon du inte känner. Jag förstår att det känns läskigt när främlingar kommer och ringer på och knackar sådär intensivt. Känn dig inte tvingad att öppna om du känner dig rädd, du har som sagt ingen skyldighet att göra det. Skulle det hända något skulle folk istället säga "Varför var hon så dum så att hon öppnade dörren för någon hon inte kände?"

[Camia7]
0

#12 ja asså jag får juh kommentarer som att "ja men om du inte öppnar så får du juh inte veta vad dom vill" ja men om jag öppnar så kanske personen rånar mig för att den ser att jag är ensam.. folk är lite för godtrogna här känner jag.. Nyss va det juh en kvinna och man som utgavs sig för att vara döva/stumma? och dom råna folk när dom öppna dörren.. jag har sagt till min kille att man inte öppnar för folk man inte känner, men han säger bara att "jag lä väl fråga vad dom vill" ja men du orkar knappast stå emot två personer och jag vill ha mina saker kvar! men är mer orolig att han skulle bli skadad..

Vi har en brevlåda om det skulle vara något viktigt

skulle vilja ha en högtalare utanpå huset och en mick inne så jag kunde be dom dra åt skogen och att jag skulle ringa polisen om dom inte drog! skulle vilja ha som i USA där dom får hota med vapen om någon är på ens gårdXD

[RMSLiners]
0

Jag öppnar för det mesta men inte om det är någon med en kasse träskulpturer bakom dörren då det är en känd liga här uppe. De åker runt, spelar döva och kollar vilka som bor var för att sen göra inbrott. Finns även en liga här som sliter upp dörren när man öppnat och tränger sig in. Båda har vi utsatts för och båda gångerna larmades polisen. Den sistnämnde som bara tränger sig in kom inte så långt. Killen som försökte slita dörren ur min hand var svagare än mig, jag lyckades dra igen dörren, efter att ha sparkat han i smalbenet, och låsa. Ringde polis och de kom direkt med kriminalare också för att leta fingeravtryck. Däremot har min man kollegor som har en benägenhet att sparka på dörren istället för att ringa på vilket gör mig förbannad speciellt om de kommer runt eller efter midnatt och dundrar på dörren.

[tintilar]
3

Nog öppnar jag dörren även om jag inte känner igen den som knackar på. Det kan ju vara vad som helst, vi har tex haft besök av konnumen i samband med att dom skulle kontrollera vart alla avloppsanläggningar låg. Det kan vara nån som söker hitta ett speciellt hus, det är dåligt markerat med husnummer här i skogen, en paketleverans. Det kan vara nån från tomtägarföreningen som vill fråga något, eller så kanske det är någon som passerat och sett att vi har läckage på sommarvattnet, en gång hade nån hittat min försvunna katt… ja det kan vara allt möjligt utöver en styckmördare mitt på blanka dan. Jag öppnar om jag inte tycker att människan verkar påverkad eller konstig på något sätt. Om jag har tid förstås. Sitter jag i badet, byter bajsblöja eller nåt annat får människan komma tillbaka eller vänta. Jag kastar mig inte på dörrn.

Jag känner mina grannar och ofta är någon av dom hemma, och jag har bekanta som går förbi här dagligen. Jag har två hundar som ihärdigt vill vara med i dörröppningen (och skälla ibland) och vår tomt har bra insyn på framsidan. Så jag tror att en mördare skulle välja ett annat hus om han nu inte var ute efter just mig. Så jag vågar öppna för det mesta.

[Jawa´s]
0

Jag bor i lägenhet och kollar alltid genom titthålet i dörren innan jag öppnar och går på magkänsla helt enkelt, ser personen lite hotfull ut så öppnar jag inte utan lämnar över det till sambon, alternativt öppnar pyttelite och har kvar hundarna vid mig (som vi annars brukar stänga in när nån kommer) för jag skulle bli förvånad om någon brottsling skulle våga trycka sig förbi två schäfrar =)

Jag tycker snarare det är Bra att man är lite vaksam. En nära släkting till mig var med om en riktigt hemsk upplevelse för 2år sen. Hon, hennes sambo och deras 3 småbarn bodde i lägenhet i ett finare område där det oftast aldrig händer nåt, lite För tryggt med andra ord. Just den dan var hon och barnen ensamma hemma medan mannen jobbade.
Det ringde på dörren och hon bad sin äldsta son på 6år öppna. Strax därefter springer sonen till mamman och säger lite glatt att det står någon som har klätt ut sig i dörren. Två män med rånarluva med andra ord, som började fråga om maken var hemma vilket han inte var. Min släkting fick försöka be männen att gå därifrån och upprepade att där fanns barn, som tur var gick de tillslut. De hade ju likagärna kunnat använda dem som gisslan eller liknande.
Så man vet ju faktiskt aldrig vad det är för typer som knackar på och det skadar väl inte att vara lite på sin vakt.

[Camia7]
0

Nej usch:( tur att dom gick! dom hade då antagligen lite hjärta för att inte utsätta barnen för det som tur är!