sele problem :S
Hej alla !
Jag letar och letar…. blir galen snart XD…. Letar efter en bra sele nu när hon inte växer så mycket…
Hurtta funkar ej riktigt bra nog… Så behöver tips.
Har kollat på
Julius K9?? Någon som har erfarenhet?
Väntar på en Julius K9, bör komma nån gång denna veckan. Just nu har jag en Puppia sele (
http://www.pupstore.se/se/art/puppia-soft-harness.php
) och den är kanonbra, rekommenderas starkt.
Jag har Julius K9. Hade det till Önska när hon var liten valp på ca 3-4 kg. och har nu en större storlek när hon är stor tjej på 7,5 kg. Kalas nöjd! Hon är byggd som en ostkrok och helt hopplös att hitta sele till annars men Julius K9 sitter som gjuten!
Valpselen:
Jag har VGW-sele. Fungerar perfekt. Har den inte för att hon drar utan för att den är bättre för hennes kropp och framförallt rygg då hon har spondylos. Den har en lugnande effekt också vilket märktes markant även om hon är lugn i vanliga fall. Den får fem tassar av fem möjliga :)
Alla Julius K9-selarna har väl bara ett sånt där bröstband på tvären? Det är få hundar som det funkar bra på, bandet hamnar för högt upp, ovanför den hårda knölen (bröstbenet) på bröstet, och trycker på halsen. På bilderna som ligger i den här tråden ser man tydligt att bröstbandet sitter alldeles för högt upp. Det blir som om hunden har ett halsband på sig, magbandet avlastar inte på något sätt.
Kolla efter en y-sele istället. Puppiaselarna som det tipsas om är som en y-sele och fördelar trycket över bröstet och sitter över bröstbenet. Det finns flera andra märken som har bra y-selar också. Vi provade ut och köpte en på Sea Hund & Katt till Tyri, med fleecefodrat nylonband. Den sitter perfekt på henne. Ibland hittar man riktigt bra grejer som passar just ens egen hund även från mindre kända märken. Om du har någon stor djuraffär i närheten får du ta med Inez dit och prova er fram.
#5 Dock har dom en ny modell nu, K9, där bandet ligger längre ner och är mer ergonomiskt utformad. Heter IDC powerharness Men håller med om att Y-selar är det bästa då hunden får fri rörelse.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#6 Okej, den är väl kanske lite bättre då, men som du säger så känns det som att bandet sitter i vägen för hundens rörelser istället då.
#5 Fast nej, i verkligheten så sitter bandet precis vid sternum och inte ovanför (skrev ju att hon var byggd som en ostkrok :P). Om hon går utan koppel kan den dock glida upp, vilket ändå inte påverkar hennes rörelser eftersom den sitter så löst, men annars sitter den exakt där den ska. Däremot kan man köpa till ett band och sätta på så att selen blir som en Y-sele om man vill det. Inget jag kan ha på min då hon får ut tassarna emellan så fort hon börjar springa det allra minsta.
Jag gjorde helt enkelt så att jag tog med Sune till djuraffären och provade (med personalens hjälp) sisådär 15-20 selar innan vi hittade en passande. Nästa sele blir en specialsydd lädersele.