Vet du en hundras för mig?
Krav på hunden:
*Ska fungera bra UTANFÖR träning och tävling. Den ska kunna
vara med överallt utan problem.
*Ingen stor jaktlust gällande vilt, (det ska gå att träna bort utan att lägga
ner stor tid på det).
*Minimal pälsvård
*Hundens storlek ska vara allt från mellan till stor hund.
*Den ska ha lätt för att kunna gå lös efter att ha tränat på det.
*MYCKET arbetsvillig, dock måste den ha en av – och på knapp, det är väldigt
viktigt för mig att den ska vara lugn inomhus men mycket fart vid träning.
*Ingen alltför envis ras.
*Bra kamplust.
Jag kommer sikta främst på att tävla i höga klasser i lydnad. Sedan skulle det
nog vara något att träna agility på hobbynivå. Spåra tänker jag köra, dock så
har jag inga tankar på att tävla ÄN. Sök och IPO är något jag skulle vilja
prova på, dock är det inget krav att hunden ska passa till IPO. Sedan kommer jag köra drag på hobbynivå, dra med kickbiken och sedan skidor på vintern.
Det är tänkt att jag kommer lägga ner mycket tid på träning. Jag gillar långa
pass, så jag söker en uthållig hund som orkar med ett träningspass utan längre
pauser.
Jag anpassar mig väldigt mycket till hunden, men en fartfylld hund är det jag
söker.
Har du ett eller flera tips så tell me!
Jag är öppen för alla förslag.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Bruksschäfer
Köp vilken du vill och lär den det du vill och gör den till det du vill ha den till.
Jag köpte mig en blandras med 5 olika raser i som är schäffer, borde collie, rottis, leonberger och golden. har gått lös med henne sen dag 1. träna lite smått allmänlydnad en dag i veckan. hon har energi om det krävs men jag ville ha hennee som en soffpotatis och det blev hon och hon är bara 14 månader. köpte henne för att hon var söt och det var även ett impulsköp men jag är inte missnöjd för det o det är inte hon heller.
så jag säger en sak som en del inte kommer att hålla med om men köp en som du vill ha och är intresserad av och gör den till det du vill ha. Låt inte andra bestämma vad du ska köpa, du kan läsa lite om olika hundar på www.vovve.net
Tysk Schäferhund (bruksvarianten), Labrador Retriver(jaktvarianten), Golden Retriver(jaktvarianten), Australian Shepherd, Australian Kelpie o.s.v
#2 nej, så kan du inte säga. Ganska dumt råd faktiskt. Man ska köpa hund efter ens liv, inte för att den är söt.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 Det funkade skit bra för mig! men menade mest att man kan köpa vilken ras man vill, man kanske hitta ngn ras man gillar genom att sitta o läsa lite om dom men man kan ändå göra den till vad man vill fast rasstandarden kanske inte uppfyller alla krav man har.
precis som #4 säger så funkar de inte riktigt så.
Man bör köpa en hund som har bra förutsättningar i det man vill göra och sedan ta vara på förutsättningarna.
Knappast som om jag köper en Grand Danois för att komma upp i de höga klasserna i agility.
#5 du verkar leva i någon sorts drömvärld. Vill man ha en soffpotatis så köper man inte en rottweiler, utan en shih tzu (till exempel). Du hade väldigt tur, för de flesta med den blandningen skulle inte kunna bli soffpotatisar. Och dessutom, man kan inte jaga med en vallhund. till exempel.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Men okej vi säger väl det då… inte för jag håller men men iaf..
Vad borde jag göra med min hund då hon som har 5 raser i sig?
En labrador eller kelpie. Schäfern har ofta mycket mer jakt än de två raserna och kan göra det hela lite besvärligt.
#8 det är bara fakta. Man köper inte hund för att man tycker den är söt, det blir katastrof i de flesta fall. Det finns en anledning till varför det finns olika raser.
Jag har ingen aning om vad du gör med din hund nu, men skulle jag haft en hund med de raserna i sig skulle jag med största sannolikhet tränat aktivt i spår och sök, freestyle och mycket simmning. Lydnad skulle jag nog också satsa på, men inte tävla då det är en blandras.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vet inte hur mycket du kan erbjuda hunden men jag skulle rekommendera dobermann, funkar bra till lydnad, agility (kanske inte jätte hög nivå dock), spår, sök, IPO, drag.
Bra kamplust, minimal pälsvård. De ända problemet skulle isåfall vara jaktinstinkten, men du kan inte hitta en bra spår hund utan jaktinstinkt :)
#11 Det går fint att tävla lydnad med blandraser.
# 13 Håller med, inga fel på blandraser !
# 8 jadå det tror jag, visst en utmaning i träningen men det skulle kunna gå om man bara absolut vill!
# 11 vi gör inte så mkt mer än att gå runt lite o skogen o små träna lite allmänt gå kurs på allmänlydnad varje söndag, hon leker mkt på dagis och vi myser en massa då hon är mammas vovve!
#13 bror på vilken lydnad, brukslydnad kan du inte göra med en blandras.
#15 Det finns ingen gren som heter brukslydnad, så det löser sig per automatik. Tävlingslydnad avsåg jag med "lydnad", vilken slags lydnad kan du annars anmäla till med endast renraser?
#14 Ingen har sagt att de är fel på blandraser? Var har du fått de ifrån? TS skriver och ber om förslag, eftersom hon tex. vill testa IPO så funkar inte en blandras.
Du citerar dessutom till dig själv.
#16 I IPO.
Tkr det är fel. för är inte blandras lika mkt hund som renras..
#19 Spelar ingen roll vad du tycker för så är det.
Verkade som om det helt plötsligt var fel på blandraser för att dom inte fick tävla. men jag missuppfattade, Sorry!
#7 Roligt att du nämner just att man inte kan jaga med vallhundar, Opsis uppfödares man jagar med en av deras aussies.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#13 hade för mig att det inte var så, men där ser man :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#18 Nja, du kan inte anmäla till IPO-lydnad, det fungerar som i bruksproven att det är ett av tre moment som ingår.
#22 det var en principsak, därmed "till exempel".
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#22 Tyckte redan vi hade kommit fram till att de fanns undantag i inlägg #7 men de kanske du missat.
#24 Men nu står de i #0 att hon ev. vill testa IPO, att skaffa en blandras då känns inte så smart. Sedan så skriver TS inte att de är en blandras hon är ute efter utan "vet du en hundras för mig"
#26 Jag svarade aldrig TS, jag svarade personen som påstod att blandraser inte fick tävla lydnad.
#27 Då har jag missuppfattat dig, menmen tillbaka till ämnet =)
#26 Tack för att du är onödigt dryg mot mig :-)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Jag skulle säga schäfer, och då en variant som passar dig.
TS jag ger rådet som 1 och 3 ger är bra raser du kan kolla närmare på. 😎
Jag skulle tro att rottweiler skulle kunna passa. Dock är de lite lotto men jag känner många som är riktigt bra på lydnad i högre klasser. Och det är riktigt bra på att sova när de får chansen ;)