Kana på rygg?
Varför vill vissa hundar lägga sig ned och kana på rygg, som en vindrutetorkare?
Kliar på ryggen kanske? :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#1 Hmm… hunden jag känner gör detta väldigt ofta ute men aldrig inne :P Vi kan gå 5 meter sen lägger hon sig ner igen, sen går vi 5 meter till så lägger hon sig ner igen osv. Min vän blir galen på detta och jag tycker det ser lite charmigt ut för tungan hänger utanför och hon ser bara nöjd ut liksom. Men ja, behöver inte vara att hon är nöjd bara för att det ser ut så, därför jag frågade varför vissa hundar gör så :)
så gör min hund också.. Oftast rullar hon sig i hon god doft eller så vill hon sprida sin egna doft.. Så man får hålla koll på henne heeela tiden, framförallt på våren när allt börhar tina, för hon hittar all sorts bajs där ute.. :P Sen gör hon så mot snön, JÄMT… Men de tror jag beror mycket på att hon älskar snö.. :P Hon gillar kyla :)
#3 Så min väns hund vill helt enkelt bara… sprida sin doft, klia ryggen eller så gillar hon det bara? :p För övrigt är det en lat hund det där.. haha.
Min golden gör det nästan alltid på promenaderna. Tror det har med välmående att göra. Visst ibland händer det att hon rullar sej i skit med men en annan typ av rullning. Börjar då att gå ner på ena bogen för att sen rulla på rygg o verkligen gno in skiten.
#5 Där ser man! Min väns hund är också en Golden ;)
När min gör så handlar det nästan uteslutande om något äckligt under ex. bajs eller kadaver i någon form.🤮
Det kan även vara i högt gräs om det är varmt eller om hon badat och skall "torka av sig".
≧◔◡◔≦
#7 Okej. Ja.. denna hund gör det i gräs men också på asfalt :p
# min gör det även på grus hur skönt kan det vara.
Är nog lite rasbeteende på golden att rulla för rullandets skull.
min förra flatte gjorde så på vintern men han lade ner bogen sen sprang han med bakbenen framåt. Nästan aldrig utan snö. Min nuvarande flatte kan göra som min golden. Men ack vilken skillnad i smidighet det är hihi. Men tror även där det är ett tecken på välmående.
#9 Då ska jag meddela min vän det för hon har undrat också :) Att det helt enkelt är ett normalt beteende.
Mina ligger och ålar sig på rygg jämt nu när det är varmt. Det är oftast i skuggigt gräs, så det svalkar väl gott :) Det ser himla gulligt ut, men när man liksom vill få upp farten till rask takt så blir man rätt trött på att dom ska kasta sig på varenda skugga dom ser ;)
Humla brukar dessutom köra en helkroppsgnuggning på vår svarta ryamatta. Hon börjar med ansiktet och avslutar med att gnugga hela ryggen. Sen när hon är färdig så skakar hon av sig dom sista lösa håren.
Det känns lönlöst att försöka dammsuga den mattan, den är nog mer hundhår än ryatrådar vid det här laget.
#11 Haha :) Ja, var ute med min vän och hennes Golden som ''kanar'' alldeles nyligen. Stackaren tyckte det var så varmt så hon la sig ner i det höga gräset i skuggan och då och då över på rygg och se ut som en vindrutetorkare :) Och min nakentjej stod bara och glodde, haha!
Min blir en gaffeltruck efter att han blivit badad, både ute och inne, han drar sig och rullar och gör allt för att torka snabbt 🤪
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åbäket kanar i och för sig inte direkt, men har blivit en hejare på kullerbyttor istället. Kan dessutom få för sig att syssla med dessa lite när som helst, under fritt följ, canicrossen eller varför inte precis framför barnvagnen när man är ute och går?… 😐
Min bedlington älskar att rulla och kana runt på ryggen på alla de underlag.. Snö, gräs, sand, sten, lera, mattor you name it :) Hon gör även kullerbyttor som Allvar i #14. Jag tycker det är ganska charmigt men hon är inte ren länge efter ett bad! Kom hem förra veckan efter att ha varit i Turkiet i 2v och då var dom bland annat med pappa i stugan och hela hunden luktade jord när jag fick tillbaka henne :P När man varit ute en regnig sommardag får man dra daggmaskar ur pälsen på henne, mysigt värre ;)
Jag tror det är något med goldens och göra så, min granne har också en golden som gör så ;)
// Lise
When nothing goes right, go left!
Hehe ja TS, du kan nog hälsa att de är fullt normalt :) de är skojigt helt enkelt :P
Det gör vår med, inte jämt men på vår baksida där vi har mer mjuk mossa än gräsmatta. Det är mys tycker han och står snabbt på huvudet för att åla på ryggen. 🙂
#17 Haha ja, jag var med henne idag på en promenad. Sagt och gjort så la sig hennes Golden ner på rygg och såg ut som en vindrutetorkare med bakbenen spretande åt alla håll. Jag berättade att det tydligen är helt normalt och vi bara skrattade åt hur knasiga dom kan vara ibland :)
Oh det såg jag grannens blandras (inte golden) göra idag. Såg jätteroligt ut och jag tror den gjorde det för att det var kul att rulla sig i gräset eller för att ryggen kliade. Han rullade var tredje meter över ängen.
Då är det alltså rätt vanligt :) Har själv en nakenhund som inte gillar att rulla runt ute förutom på mattor inomhus så det var lite nytt för mig :D
Fast här ser hon ju kanske inte just för stunden så busig ut! Tror hon är på väg upp! Har en rolig film också :P
Min jämthund rullar runt/kanar sig nästan alltid på promenad, men så fort han gör det så brukar jag klia han över hela ryggen och då slutar han direkt. Min gråhund gör det däremot flera gånger per dag fast endast på hallmattan. Han gör ifrån sig något konstigt ljud samtidigt som han kanar sig, det ser jätte roligt ut. Jag tror jag måste filma han och lägga upp på hif.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
#24 🙂
Donna har alltid gillat o kana i sängen när hon vaknar,när hon ska sova. Hon är oxå en tok på kana på mattor rygg sidan ja hela hon vill jag någ påstå. Hon tycker det är jätte skönt, har inga utslag eller annat. Det är helt enkelt bara jätte skönt, hon gör mer nu som nerklippt än när hon var långpälsad så det är säkert skönare nu 😎
#26 Haha! Så härligt att höra att det är normalt :)
Nu har jag inte läst allt och ska inte gå i god för det jag säger eftersom jag inte har några källor för det men berättar ändå :)
När vi var i varghägnet på Kolmården för himla massa år sedan så gjorde vargarna sådär på en broshyr som pappa råkade tappa. Då förklarade djurskötarna för oss att de gör så där för att "låna lukt" från föremålet. Att det alltså handlar om något de tycker luktar gott eller använder för att dölja sin egen lukt. Varför förstod jag inte riktigt men kanske för att de ska jaga bättre eller något sådant?
#28 Intressant :)
28 Att maskera sig till omgivningen det är även Donna expert på, bla rulla sig över en bärfis som mer eller mindre dör direckt men som hon petar på rullar gnuggar in sig i, o sen plockar hon med den igen o sen gnuggar andra sidan. Det kan vara även fågelbajs som ska rullas på på samma sätt. Är vi i stallet ja då ska hon vara på gösselstacken o fara runt o rulla sig, får alltid planera in ett bad efter hon vart med dit.
Men det tror jag inte är helt det Donna gör inne hon gnuggar o grejjar. Husse ska hon alltid på o strycka sig imot som en hungrig katt, matte gör man inte så på utan där är det han som ska pussas på klättra o kela med. 😉